Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
ok3084, T6 kom väl först 2010 eller 2011 i XC, stämmer inte det? Den ligger i så fall lite utanför min plånbok är jag rädd.

Jag var väldigt inne på V70 T6 för ungefär ett år sedan men jag ser stora fördelar med en lite högre bil som XC'n faktiskt är då vi bor på landet och har en egen ofta icke plogad väg upp till "landsvägen".

Som en liten dark horse har XC60 T6 börjat spela mig ett spratt i jakten på den perfekta "nya" bilen, men då snackar vi också minst 50-70k till mot en XC70 3.2 av samma årsmodell och mil. Vågar man köpa en XC60 T6 2009? De har väl bara sålts ett femtiotal i sverige och många kom ju precis i början på produktionen (sept-okt 2008).

/Martin
Användarvisningsbild
av MartinS
kave skrev: Lite statistik från verkligheten:
http://www.spritmonitor.de/en/detail/248785.html
Låter rimligt i mina öron och långt från de fåniga exemplen när man kört sälen tur och retur med svärmor i bilen.
Nu är i och för sig min skoltyska lite ouppdaterad men jag får det till att föraren i exemplet du länkat till tycker att han kört väldigt sakta vissa tankning och anger då ~160km/h som hastighet. I andra exempel skriver han 180-200km/h. Sådan förbrukningsiffror är ointressanta för mig.

/Martin
av Lövet
Jag kan tyska, men jag hittar inte var han skriver om hastighet?
Användarvisningsbild
av StringerBell
andreas_lofgren skrev:Jag kan tyska, men jag hittar inte var han skriver om hastighet?
De där "pratbubblorna" till vissa av förbrukningssiffrorna.

Killen verkar ligga och blåsa på mycket höga hastigheter på autobahn väldigt ofta. Hur kommer man annars upp de förbrukingssiffrorna (upp till 2 liter milen)?
Användarvisningsbild
av apersson850
Vid de loggningar där det finns en pratbubbla.

"Väldigt långsamt" är för honom 140-150 km/h, "halvsnabbt" upp mot 200 km/h.

Jag håller med om att det är ännu mindre intressant än förbrukning när EU-cykeln används.

Hoppla, svar kom medans jag tittade på websidan.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Som alltid får man väl hitta sin gyllene medelväg mellan folk som säger att deras bilar drar 0,1 liter per mil med full packning och en husvagn bakom och dom som säger att en Fiat UNO drar 123 liter diesel per kilometer..

Finns det något mer infekterat än diskussioner om förbrukning!?!?! :roll:
av Maccie
Det är fantastiskt att man tycker att "halvsnabbt" motsvarar 200 km/h i en XC70 D5 som är spärrad för högre fart än...vad är det, 215?

Men nu är vi lite off topic, erkänner jag...
av Lövet
Om den drar 1,44 under de omständigheterna så är ju bilen seriöst snål ju. Det var vad min gamla S40N T5 drog vissa tankar och den bilen var aldrig i närheten av 200 km/h...
Användarvisningsbild
av kave
Maccie, min är då inte spärrad.

Jag vet inte var i tyskland just denne bor men om han enbart kör i över 160 hela tiden aå kan han omöjligen köra bil dagtid. Genom tyskland brukar jag ha lägre förbrukning än i sverige.
av Enzo
Vi kan nog sluta oss till att att de flesta som kör bensinbilar ständigt hävdar att de har lika bra bränsleekonomi som de som kör dieselbilar oavsett årsmodell, körsätt och annat.

:roll:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
C20 D2 Bult till remskiva gått av

Nog inga problem men du behöver värma[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]