Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Cox
#605772
Hm vem Fn bryr sig om toppfart i detta land, kör man över 200 km så studsar man ju av vägen :D
Standarden på vägnätet åtminstone här uppe i norr är ju katastrofal. Vi skall inte tala om hur vägarna nu ser ut
snö med hjulspår på gatorna som är ca 2 dm djupa då i centrala delen av stan...byn... :evil:
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#605794
drmoh skrev:Hej på er. Just beställt en XC70 D5 Polestar, Någon som har några nya uppgifter om bortag av fartspärren. Kör mycket i Tyskland där det ofta går över 210.

Tacksam för tips.
Tips. Du har valt helt fel bil.

Precis som i inläggen tidigare, XC70 D5 Polestar kan nå d 210-215 km/h (GPS), men det tar oceaner av tid och oändliga fria raksträckor att nå dit, trust me . Det var grym skillnad på en gammal V70N D5 med polestar, trots lägre motoreffekt så gjorde den mycket mindre/lägre/lättare/halare karossen att luftmotståndet var så mycket lägre så det var busenkelt att komma upp i den farten.

En XC70II har 28% ner luftmotstånd än V70N + mera trögrullade däck, så det behövs väl säker ca 30% mera effekt än i en V70N för att hålla samma toppfart, vilket skulle ge V70N D5 Polestar 205 hk - > 265 hk...

För att inte tala om en XC60 som har 47% högre luftmotstånd :roll:

Camel kan säker räkna ut det exakt på decimalen :D :D :D
av perhall
#605798
Det enda som är bra med XC70 i 200+ är att den är tyst, i övrigt har jag svårt att tro att det är en lämplig bil om man ofta kör så fort. Då bör det vara en bil med lågt luftmotstånd, gärna lättrullande däck och högvarvsglad motor. tom min slöa V70 T4 är jämnsnabb med en XC70 D5 auto Polestar i de farterna... dessutom ligger ju inte en XC70 som ett strykjärn på vägen direkt. En 335i eller 535i skulle funka bättre:)/PH
Användarvisningsbild
av Variosboy
#605860
Cox skrev:Hm vem Fn bryr sig om toppfart i detta land, kör man över 200 km så studsar man ju av vägen :D
Standarden på vägnätet åtminstone här uppe i norr är ju katastrofal. Vi skall inte tala om hur vägarna nu ser ut
snö med hjulspår på gatorna som är ca 2 dm djupa då i centrala delen av stan...byn... :evil:
Finns inte många ställen där det är behagligt att köra så fort nej, och det är ännu en stor anledning till att man inte behöver se "topfartsspärr borttagen" i en annons som något att höja på ögonbrynen över.

Och det är precis det budskapet jag försöker föra fram till TS.. Att det inte är nåt att hänga upp sig på alls..
av perhall
#606147
En del tycker väl att toppfartsspärr känns lite som en polisstat, att nån annan helt plötsligt tycker att man inte ska köra snabbare. Annars kör ju faktiskt trots allt de flesta tyskar oftast långsammare än 210. Skulle tro att bara 10-15 % av tyskarna (och mer om vi pratar dem med forumhäng och bilentusiaster) kör fortare än 210 mer än någon enstaka gång per år. Det är rätt mycket trafik i Tyskland och en tysk normalbil typ Passat 2,0TDI, Mondeo, 320d etc. orkar inte mycket mer än 210 (OK 320 senaste kanske 235)/PH
Användarvisningsbild
av MartinS
#606152
Fördelen med toppfartspärren är ju att man kan köpa däck med lägre hastighetsklassning. Det var ju en av anledningarna till att volvo en gång i tiden införde spärren runt 210km/h.
Om vi nu bortser från spärren vid 250km/h som kom tidigare än så, även om bilarna sällan orkade upp i dom hastigheterna, men det var ballt att säga att de var spärrade vid 250:-)

/Martin
av perhall
#606153
Märkligt nog hade jag en S80 140 hk med EU-mix (minns inte om den var införd då) och den kunde specas begränsat för att behålla 8,5 i dekl förbrukning. Den var spärrad vid 210 och hade W-däck, dvs. 270 km/h... märkligt. Det gäller ju f ö mång aV70II också... spärr vid 250 är ballt:)/PH

ID4an jag kört hade ingen lane assist, m&arin[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Fram: https://i.imgur.com/E6Iur5Q.jpeg Bak: ht[…]

En av anledningarna till placeringen är att[…]

För det krävs någon form av mjukva[…]