Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Hubbes2010 skrev: Partikelfilter och kamrem byts tillsammans vid 24000mil på 2.0D. inte före, heller inte någon påfyllning av något medel. Ren å skär lögn!
Lögn? Det står i trådarna jag länkar till att 2.0D ägare har fått betala vansinnigt höga servicepriser. Mer än så har jag inte sagt eftersom jag inte äger någon 2.0D och inte heller kommer göra det.
Användarvisningsbild
av Doffen
andreas_lofgren skrev:
Hubbes2010 skrev: Partikelfilter och kamrem byts tillsammans vid 24000mil på 2.0D. inte före, heller inte någon påfyllning av något medel. Ren å skär lögn!
Lögn? Det står i trådarna jag länkar till att 2.0D ägare har fått betala vansinnigt höga servicepriser. Mer än så har jag inte sagt eftersom jag inte äger någon 2.0D och inte heller kommer göra det.
Er ren feilinformering.
Er forskjell på 2.0 D motorene på S40/V50 mot V70. Sitter en annen type partikkelfilter på V70 som IKKE skal byttes eller etterfylles additiv på.
av Börje80
Cox skrev:Håller fullständigt med det där att glömma 2.0D körde en polares bil som är just en sådan. vilket sömnpiller att köra inget händer när man trampar ner pedalen :D
Jag tycker snarare att min förbrukning gått ner sedan jag la Polestar på den. långkörning kommer jag ner till under 0.6 även om jag kör väldigt över tillåten hastighet. så jag tycker nog att min 2.4D med Polestar går väldigt snålt mot dom skräck siffror jag har hört på detta forum. Har varit nere på 0.52 dvs under sommaren.
Detta är mätt vid pump.
Har rullat ca 120 mil med min pärla här i sommar och snittat 0,65 vid pumpen. Nu är det en aut (även polestar det drar nog ner det lite känns det som)så det drar i väg en dec extra vekar det som, men värt varenda droppe
av Bitez
snarare borde trådskaparen prioritera lite bättre, kan ju inte få en 2000mil körd D5 för priset på en 30000mil körda 2.0D...

Vill man ha lite tryck och drag egenskaper så borde ju 2.0D vara uteslutet! Det säger väl sig själv, hävda eller försöka intala sig själv till att skillnaden på typ 50hk skulle vara minimalt eller obemärkt låter ju inte klokt!

Jag hade tidigare en 175hk V70 my10, gick riktigt bra, nu kör jag en D5 S80 på 185hk, tycker att det är en skillnad, då är skillnaden ynka 10hk, och ändå så var ju v70'n nya motorn med piezo eller vad det nu hette.... Så nog borde gemene man förstå att 30-50hk i effekt är en grym skillnad...

Om jag vore du, så hade jag försökt hitta en 163hk 2.4d, summum, mera premium känsla än i andra utföranden(summum), mycket bil för pengarna, får nog en hel del + utrustning på köpet om du går på my08.. Skulle du ruttna efter ett år eller så, är det bara o trimma den. Och troligtvis kommer du ha minst ånger om du går på en summum än en kinetic eller momentum.

Ibland känns inte ämnet så seriöst, om bil affären hänger på årsskatten så blir skillnaden mellen en "billig i drift" eller en "dyr i drift" typ 200kr x-tra i månaden, med så stram budget bör man satsa på ett månadskort inom kollektivtrafiken! Min förra snåla piezo insprutade drift billiga v70 på 175hk drog exakt lika mycket som min törstiga S80 D5 AWD! (7-8l/100km ) ((eller så var den kanske 30kr billigare i diesel kostnad/månad))

Skall tilläggas att jag kör privat c:a 3500mil/år

(stram budget, relativt ny och väl utrustad bil, få mil, med hyfsad tryck, = säg till om du hittar fler!)
av vedboden
Jag fattar inte riktigt vad du menar med allt du skriver Bitez men det ska väl inte vara några som helst problem att få en

V70
diesel
Årsmodell 08-09
2.4D eller D5
Max mil: 11000
Drag
Xenon

för 200.000 eller mindre?
Jag hade INGEN aning om vad som skiljde mellan dom olika utrustningspaketen eller om det gick att trimma någon av motoralternativen osv osv innan jag startade denna tråd, nu har jag fått massor av svar och nu vet jag vad jag ska ha för bil, det blir självklart en 2.4D 08-09 som jag kommer trycka in Polestar i och jag har helt uteslutit Kinetic och kollar bara efter Momentum och viss mån Summum, men Summum verkar inte vara riktigt lika vanliga.

Vilken bil jag köper har inte med om det skiljer 1000kr i skatt att göra ska heller tilläggas, men eDriven har gratis skatt i 5 år och jämför med 4000kr per år som dom andra har så blir det iaf 20.000kr vilket är rätt mycket.

Men eDriven är inte aktuell just nu, kanske om några år men just nu håller inte min 200k budget för det.
av fredrikwt
det där med partikelfilter på 2,0D som ska vara så dyrt, det är en myt eller gammal kunskap, jag kollade upp det med Volvo, för jag ville veta kostnaden. Jag har fått skriftligt på att ett sådant servicemoment inte finns. Partikelfilter kan behövas bytas men det gäller ju alla partikelfilter.

Jag tycker du ska köpa min V70, du får lägre mil, bra utrustning, en bit under 200k :D provkör o se :mrgreen:
av Lövet
Myt är det inte, men det skiljer tydligen mellan V70 och S40/V50 där den senare kräver underhåll och byte vilket V70 lyckligtvis inte gör trots samma motor.
av fredrikwt
Måste vara så då, jag har det som sagt skriftligt, i flera mail fram och tillbaka för jag ifrågasatte och sa att jag var ganska säker på att så var fallet - men icke.

Flera bilmärken har ju till en början tydligen angivit att byte ska ske vid ett visst antal mil som sen visat sig vara onödigt - har jag hört - detta kanske är orsaken till detta, att man först har angett byte som en serviceåtgärd som sen har uppdaterats. Kian som vi har som andrabil har serviceåtgärder reviderats till färre åtgärder än när vi köpte bilen.
av Cox
om det inte behöver bytas, varför finns det då en funktion i Vida som noll ställer räkneverket for partikelfiltret ? bara undrar det filtret skall bytas vid 12000 mil
av Moody
Tartryffel skrev:
vedboden skrev: D5 185 HK, Årskatt ca 4100:-
2.4D 163 HK, Årskatt ca 4100:-
2.0D 136 HK, Årsskatt ca 3100:-
Jag har en V70 D5 AWD -08, automat. Årsskatten är 5957 kr så det är rätt dyrt med automat.
Verkar snarare vara AWD som gör att skatten skenar, årsskatten på min V70 D5 185 aut 08 är 4993 kr.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Är det inte på V50 som EVAP-ventil och […]

Vilken storlek ska det va på bromsskivor fra[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&[…]

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]