Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

jajoxc60 skrev:Angående automaten

Nu har jag inte en XC70 men en XC60 MY12 med D3 AWD. Min automatlåda växlar inte som i smör. Jag tycker nästan att växlingarna känns tydligare än på min förra XC90 2.5T MY04. Jag är inte direkt missnöjd, men mellan tvåa och trean är det en tydlig "knuff" och mellan trean och fyran känner jag ett tydligt "sug", typ som att accelerationen avstannar en kort stund. Det är klart tydligare när motorn är nystartad.

Så, antingen är din låda bättre än min eller så har vi olika tolerans. Jag har dock inte svårt att förstå varför vissa klagar på lådan. Är man van en Mercedes är detta nåt helt annat. :)

/ j
D3 AWD och D5 AWD har ju två helt olika register där vridet ligger också, så det kan mycket väl påverka. Det är troligen väldigt olika mappat för att passa kurvorna för respektive motoralternativ.
Henry_Fågeljazz skrev:Det finns många BMW av skiftande ålder och modell som framförs av välkammade förare som inte väntar sig att en Volvo kan accelerera på ett sätt som får dem att hamna rejält på efterkälken. Detta är lika roligt varje gång. Förlåt att jag inte kan låta bli... ...Det är bara fartökningen som "knäcker" bakomvarande.
Jag kan inte tolka detta på annat sätt än mindervärdeskomplex? Måste du hävda dig mot andra bilar, främst av märket BMW för att påvisa att din Volvo är snabbare?

Trist att behöva berätta detta för dig - men eftersom att du ber om det så kommer det här:
Som BMW-förare förväntar man sig inte att en Volvoförare gasar. Om du står still vid ett rödljus och trycker plattan i mattan med din snabba XC70 så hinner inte en 520d med, nej. Inte ens en 530d eller 535d. Varför? Reaktionstid kallas det för. Likaså om du ligger 50km/h och gasar upp till 70, 90 eller 100. Men vad säger det egentligen? Betyder det att din bil är snabbare? Eller betyder det att han bakom inte var beredd och gasa fullt?
Normalt sett som BMW förare så är man van vid att både snorvalpar och gubbar i alla möjliga märken vill "rejsa". Kvittar hur man kör, eller vilken fart man håller så kommer alltid någon som vill gasa och visa sin potenta bil. Grejen är då den att man orkar inte bry sig. Varför ska en förare av en 525d, 530d eller 535d ens gasa mot en tung slö orkeslös V70, XC70 eller för den delen S80 (som jag själv åker just nu) med D5 motorn? Som förare av ovan nämnda tyska bilar så behöver man inte bevisa att man har en snabbare bil. Man behöver inte försöka hävda sig. Det har man redan gjort. Genom att göra det kloka valet att köpa en BMW framför t.ex. en Volvo.

DÄREMOT så är Volvo ingen dålig bil. Du kan säkert rabbla 100 punkter om din Volvo, och jag om min - som man trivs med. Volvo är verkligen inte längst ner på skalan. Finns många punkter där Volvo börjat ta ifatt mer o mer. Men som sagt - Volvon ligger fortfarande efter sina tyska kamrater man så gärna vill ifatt, både BMW, Audi och Mercedes. Inte bara fartmässigt, utan i det mesta faktiskt.
En Volvo är bra på mycket - men långt ifrån bäst på något.
NiKeMaN skrev: Som BMW-förare förväntar man sig inte att en Volvoförare gasar.
Som BMW-förare eller som NiKeMaN ??? Du representerar inte alla BMW-förare i världen! Tänkte bara informera dig om det! Du har ingen aning vad nån annan än du själv förväntar sig!

PS Varför blir alla !#"¤%!! trådar Volvo vs BMW !!!
Skepp o´hoj nu lägger vi ankare på volvo vs bmw snacket.

Många här inne har lagt runt 500 k på våra traktorer och hade kunnat köpa mycket bmw,mercedes audi för dessa pengar men ändå valt svenskt av en eller en annan anledning.
Det tråkiga är att man inte kan acceptera att flertalet av alla märken har sin för och nackdelar.
vissa märken passa en del bättre, detta innebär inte att man måste svartmåla ett annat märke bara för att få fram att man själv valt rätt.
Tyvärr blir denna Volvo vs BMW samma som en fotbollsdebatt, där man bara kan se sitt eget lag och allt annat är "skit"
Det hade varit till nytta för alla om debatten hade varit saklig för det finns en mängd erfarenhet här på forumet som många kan dra nytta av.
Pajkastning borde vara förbehållet dagis där man inte vet bättre och inte mellan vuxna personer.
En sak jag verkligen gillar med Volvos bilar är att de inbjuder till en avslappnad, familjevänlig körning. Det är liksom ingen mening att piska dem och jag upplever att det gör mig till en bättre förare. Fast det är ju inte ens i närheten av lika kul som i en BMW. Där krävs en annan självdisciplin....

Sen tror jag att 0-100 är bland det sista klientelet som köper 520d eller D5 tänker på. Är prestanda viktigt tittar man sannolikt på andra modeller.
Arese skrev:En sak jag verkligen gillar med Volvos bilar är att de inbjuder till en avslappnad, familjevänlig körning. Det är liksom ingen mening att piska dem och jag upplever att det gör mig till en bättre förare. Fast det är ju inte ens i närheten av lika kul som i en BMW. Där krävs en annan självdisciplin....

Sen tror jag att 0-100 är bland det sista klientelet som köper 520d eller D5 tänker på. Är prestanda viktigt tittar man sannolikt på andra modeller.
Jag håller med dig. Däremot så verkar ju trådskaparen vara av en annan åsikt, och det var väl ungefär där som diskussionen började. :)
Bosse78 skrev:
NiKeMaN skrev: Som BMW-förare förväntar man sig inte att en Volvoförare gasar.
Som BMW-förare eller som NiKeMaN ??? Du representerar inte alla BMW-förare i världen! Tänkte bara informera dig om det! Du har ingen aning vad nån annan än du själv förväntar sig!
Så du menar att alla BMW-förare sitter och är eggade med gaspedalen och ser varje familjekombi från Volvo som en vass motståndare som troligtvis vill rejsa?
Väx upp för fan. Liver går inte ut på att köra ifrån bilen bakom eller brevid vid ett rödljus eller "från 50 till 100".
Steff 99 skrev:Det tråkiga är att man inte kan acceptera att flertalet av alla märken har sin för och nackdelar.
vissa märken passa en del bättre, detta innebär inte att man måste svartmåla ett annat märke bara för att få fram att man själv valt rätt.
Tyvärr blir denna Volvo vs BMW samma som en fotbollsdebatt, där man bara kan se sitt eget lag och allt annat är "skit"
Jag håller med dig helt och hållet Steff99. Det är ju precis vad jag försöker skriva också. Men dom andra här på forumet verkar vara helt insnöade och tror att sina Volvo-bilar är det absolut bästa som finns i hela världen på ALLT. Förvisso likadant om man kikar in på BMW-forumet och Audi-forumet. Blir så trött på att folk inte kan inse att det finns olika märken - för att täcka upp olika människors behov.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 10

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]