Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av StringerBell
Köpte privat utan lån, men lätt begagnad (drygt ett år gammal).
av Lazy
6st. bilar mellan åren 1986-2005 när jag var anställd körde jag tjänstebilar, sen 2005 har jag ägt mina bilar privat och dom var ej skrivna i mitt företag.
av Bitez
NordmanV8 skrev:Äger min också. Inga lån.
Den har ju i och för sig några år på nacken, så den var ju inte lika dyr som en ny... :)

Jag köpte den för exakt ett år sedan i dag. :-)-)

nja, du saknar ju en fälg, så jag vet inte... det räknas nog inte som en "bil" utan en fälg... :))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))
Användarvisningsbild
av NordmanV8
Ha ha Bitez.
Men nu är den monterad efter fem veckor hos fälgreparatören....
av Bitez
:)))))))))))))))
Användarvisningsbild
av Snacksalig
Leasar via företaget.
S.k. Personalbil, dvs brukaren (jag) står för alla kostnader, så att bilen blir kostnadsneutral för företaget, men företaget står på alla papper, och jag slipper ligga ute med en massa pengar.
Andra bilen i rad som jag har på detta sätt, och jag är mycket nöjd med upplägget. Ska man ha en ny bil, och jämför sina kostnader med en ny bil inköpt privat, så tjänar man några kronor (ganska många kronor om man har en miljöbil med reducerat förmånsvärde, en reduktion som man inte kan få som privatperson), men på det stora hela går det på ett ut...
Användarvisningsbild
av kave
Att räkna ut att tjänstebil lönar sig behöver man ingen revisor tilll.
Vem driver runt en bils kostnader på 18:- milen?

Ju dyrare bil, dest mer förmånligt att låta företaget ta kostnaden.
av perhall
Om företaget sätter pengar i projektet så "lönar" det sig men om du skulle ha fått ut de pengarna i lön istället hade det varit mer tveksamt.
Sen finns ju en uppsjö av glädjekalkyler som används.
PH
av Enzo
Kör man sedan dessutom diesel så betalar ju företaget skatten, även den blir ju en liten slant. Jag har hur som helst räknat ut att det lönar sig för mig ekonomiskt.

Skatten i t.ex. Stockholm kan ju närma sig 1000:- i månaden för vissa modeller, även det är pengar som man slipper privat.

Eller tja, det förutsätter ju att jag skulle köpt samma bil ny privat och sedan bytt var 3-4 år, sannolikt hade jag om jag valt privatbil köpt en lätt beg. och då kommer ju saken faktiskt i ett annat läge.

Vad gäller miljöbilar så är det ju max. 8000 för etanolbilar och 16000 för gas/el/hybrider som man minskar sitt förmånsvärde med, dvs inte 20 eller 40% rakt av, så det är inte den där enorma vinsten många vill göra gällande om man köper en tokutrustad bil. Sannolikt blir det billigare med en snål diesel än med en törstig etanolspis.

En snikutrustad drive är nog en av de vettigaste förmånsbilarna. Men allt handlar ju inte om reda pengar, därför optimerar man och väljer D5 med AWD. :D

En kompis tog ut en Suzuki Swift som förmånsbil, den blev riktigt billig och går riktigt snålt och blev en riktigt vettig pendlarbil, det lutar faktiskt åt att han går plus på bränsleersättningen - och så var den förvånansvärt kul att köra.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 9

Hej, min morfars gamle S70 har blivit sjuk. Den st[…]

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]