Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Soulman
Länken funkade bra här också.
Min egen uppfattning, utan att ha ägt någon BMW men väl varit spekulant på flera, är att andrahandsvärdet på marknaden sjunker drastiskt från nybilspriset. Om man skippar procenträkningen blir det åtskilligt många pengar efter tre år. ViB uppskattade värdeminskning kanske är en tabellprodukt men inget som avspeglar det faktiska priset när bilen väl är på marknaden som styrs av tillgång och efterfrågan.

Och min högst peronliga uppfattning är att så länge det finns "lyxutrustade" bilar går de först iväg och faller mest i kronor. Det påverkar marknaden för de snikutrustade som blir svårare att sälja och priset justeras därefter.
Tumregeln halva nybilspriset efter tre år tycker jag stämmer väl i de allra flesta fall.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Måste vara nåt fel här på jobbet eftersom jag inte kommer åt länken då..

Ska bli intressant å se vilka uppgifter dom grundar sin jämförelse på, utrustning, förbrukning, skatt, service osv osv.
För är det som NiKeMaN säger så betyder det ju att trots att BMW:n är dyrare än Volvon så tjänar man in det på tre å på något sätt, och det är det jag inte förstår!?
Sen brukar väl sällan räntekostnaden vara med i såna 3-årsberäkningar, eller!?
Brukar väl bara vara värdeminskningen som sådan?
av Lövet
Fri service, högre andrahandsvärde (i procent), lägre förbrukning, lägre skatt. Där har du hur milkostnaden blir samma trots högre inköpspris.
Senast redigerad av 1 Lövet, redigerad totalt 0 gånger.
av Steff 99
Håller helt med "Variosboy" att D5 och 520d inte är jämförbara, skillnaden komfortmässigt och och körkänsla går inte att jämföra ens i samma vecka till nya BMW 520:s (F11)fördel.
Visserligen är det två kombi, men där slutar nog likheten, Volvon V70 är en "lagom" bil som varken är bra eller dålig , men den passar väldigt bra i "mellanmjölkensland"
Men som sagt ingen bra jämförelse, V70 passar mycket bättre in ihop med Passat och Mondeo.
av Lövet
Fast Variousboys poäng var nog att D5 skulle vara bättre och att det därmed krävs 525d för jämförelsens skull (och då blir BMWn dyrare).
Användarvisningsbild
av Variosboy
Jag säger på inget sätt att en V70 är likvärdig en BMW 5-serie, för det vet jag inget om, det jag dock vet är att priset skiljer markant om man väljer samma utrustning (ungfär)
Och om den skillnaden är 100-150 tusen kronor så blir ju värdeminskningen 50-75 kkr större på de tre år vi pratar om (om man håller sig till tumregeln halva nypriset efter tre år), och att lägre skatt, lägre bränsleförbrukning och fri service skulle äta upp den mellanskillnaden, plus den högre räntan (som ingen komenterat än konstigt nog!?) känns inte rimligt!

Men du säger alltså att andrahandsvärdet är bättre på en BMW än en Volvo, är det så, eller gissar du!? (Jag vet inte alls, och därför ställer jag frågan nu)
av Lövet
Enligt Teknikens Värld (som får sina siffror från KVD) så är andrahandsvärdet på BMW högre i både procent och kronor. Sedan skiljer det inte 100.000kr på en normalutrustad modell. Däremot om man plockar in Summum och navigator osv och ska ha samma grejer på BMW så hamnar man kring den skillnaden. Men den genomsnittliga Volvon är inte en Summum utan snarare en Kinetic eller eventuellt nån Businessvariant och då är skillnaden väsentligt mycket mindre. Men den finns alltid kvar på inköpspriset, dock ej totalt som ses ovan.
Användarvisningsbild
av kave
andreas: Andrahandsvärdet är sämre på en BMW i sverige än på en Volvo. Det är bara att kolla beg priserna.
En BMW 520D med 4cyl drar blandad körning 5.1, samma som en V70 D5 som har 215Hk.
En BMW 525D med 6cyl drar blandad körning 6.3.
Huruvida man vill knattra runt med 4cyl eller 6 är väl helt upp till varje person. Om jag var dig andreas skulle jag vara jättglad för att du inte märker någon skillnad mellan motorerna. Personligen upplever jag 520D direkt slö, bullrig etc och D5 som betydligt roligare att köra. Detta även om siffrorna enbart meddelar en knapp prestandaförbättring 0-100kmh.
För egen del är inte 520D med i jämförelsen med D5, då blir det bara 525D kvar om det ska vara så billigt som det går.
En 520D med Comfortpaket, skinn, drag, kupevärmare, Hifi, drag kostar 457200:-
En V70 D5 Summum med drag, summum, VOC kostar 398290.
Den har lägre försäkringskostnader samt är billigare och har mer utrustning.
Om man som jag inte vill ha 4cyl så är det ytterligare 50.000 för en 525D. Då är vi uppe i 500.000 och har inte ens automatlåda eller navigation eller något särskilt.

Jämför gärna bilarna för vad de är, men kom inte och säg att priset är lika. Det roliga är väl att de som påstår detta envist inte tycks vara vare sig spekulant eller något på vare sig en ny V70 eller en ny BMW 5serie.

Det är lite som att jämföra Apple produkter. De är dyrare, men också bättre enligt vissa.
Själv skulle jag aldrig argumentera att en Mac är billigare än en PC. Det är liksom inte priset som BMW och Apple konkurrerar med. Det är därför de tjänar pengar. Putsa några varv extra på grejorna och ta rejält betalt.
av Lövet
Har du kört F11? Anser du att 520 motorn bullrigare än D5, tja då kan vi liksom inte diskutera längre. Angående begagnatpriser hur ser fördelningen ut? http://www.blocket.se/stockholm-angrans ... 0&sp=1&w=2 Svårt att dra en exakt slutsats då vi inte vet en exakt nypris men det rena antalet ger en indikation. Andrahandsvärdet LÄGRE? Kom igen nu.
Användarvisningsbild
av kave
andreas: Som sagt andreas, bara att gratulera om du inte märker skillnad. Då "slipper" du ju fundera på de dyrare modellerna. Själv lutar det åt 530D.
I princip förlorar du alltid mer pengar på en dyrare bil än en billigare. Det är liksom en naturlag.
Om jag ser till vad jag får för min i inbyte och vad motsvarande 530XD står i annonserna så har XC70 ett skyhögt högre andrahandsvärde i %.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 14
XC70 2016

Bilen var här hemma idag. Den gick tillbaka t[…]

Om det är Polestar optimering så ers&a[…]

Antar att du har elektriskt gasspjäll, kolla […]

Jo,bra med mellanservice men att det skulle p&ar[…]