Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
Mwi skrev:Man skall inte blint lita på tekniken, för cirka 10 år sedan kopplade Volkswagen ur förarairbagen istället för passagerarairbagen på flera bilar för någon kabel var felmärkt.

Det har jag mycket svårt att tro på.
alla år jag sysslat med detta & på alla blimerkan jag varit i kontakt med när det gäller urkopling, så har det altid rörtsig om att koppla ur kontaktstycket till själva airbagen, alltså på själva enheten.
Det är med andra ord omöjligt att koppla ur en förar airbag av mistag när en pasbag skulle kopplas ur.

rent skitsnack altså!!!

Skriv bara snåt ni vet är sannt på ett forum, o skit i o skriva vad nån annan sagt.
Användarvisningsbild
av CarMan
Amli skrev:
andreas_lofgren skrev:Nej, den varianten har jag aldrig hört att någon tillverkare erbjuder.
Jag har nyligen fått det gjort på min X5.
Är den regbesiktad efter detta?
Har du fåt nån form av dokument på detta? (vilka mer instanser spar detta dokument?)

Är detta nån BMW erbjuder, eller har din handlare eller annan verksta gjort det ändå, bara för att det rent tekniskt gick?
av sandberg
Mwi skrev:Man skall inte blint lita på tekniken, för cirka 10 år sedan kopplade Volkswagen ur förarairbagen istället för passagerarairbagen på flera bilar för någon kabel var felmärkt.
Exakt, och detta har absolut inget med tekniken att göra. Detta har med den "mänskliga faktorn". Något som jag anser vara en enormt mycket större felkälla än ett visst moment som jag förutsätter är extremt vältestat.
av Mwi
CarMan skrev:

alla år jag sysslat med detta & på alla blimerkan jag varit i kontakt med när det gäller urkopling, så har det altid rörtsig om att koppla ur kontaktstycket till själva airbagen, alltså på själva enheten.
Det är med andra ord omöjligt att koppla ur en förar airbag av mistag när en pasbag skulle kopplas ur.

rent skitsnack altså!!!

Skriv bara snåt ni vet är sannt på ett forum, o skit i o skriva vad nån annan sagt.
Skitsnack vet jag inte VAG kallade tillbaka över 400 Passat i Sverige, det är bara att söka på nätet.
http://www.nt.se/arkiv/2001/03/03/Norrk ... plad-.aspx
http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/9911/02/passat.html
Eller kallade man tillbaka bilarna för man inte hade något att göra? Det är inte en enskild bilmek som har gjort fel utan en biltillverkare som inte har haft ordning på sladdarna.
Användarvisningsbild
av kave
sandberg: Kärnkraftverk ska inte gå sönder de heller. Jag kommer aldrig montera ett litet barn mot en sprängladdning oavsett hur urkopplad den är. Glasklart.
Att den säkraste platsen är bak för barnen talar ju inte emot heller.
Många placerar nog barnen fram av lathet. Dessvärre går lathet och säkerhet inte hand i hand.
av Amli
kave skrev:sandberg: Kärnkraftverk ska inte gå sönder de heller. Jag kommer aldrig montera ett litet barn mot en sprängladdning oavsett hur urkopplad den är. Glasklart.
Att den säkraste platsen är bak för barnen talar ju inte emot heller.
Många placerar nog barnen fram av lathet. Dessvärre går lathet och säkerhet inte hand i hand.
Hedersvärt att du inte tar några chanser med barn i bilen. Men kör du även med antisladd systemet avstängt när du har dem i bilen, med tanke på dina tidigare inlägg... ;-//
av Amli
CarMan skrev:
Amli skrev:
andreas_lofgren skrev:Nej, den varianten har jag aldrig hört att någon tillverkare erbjuder.
Jag har nyligen fått det gjort på min X5.
Är den regbesiktad efter detta?
Har du fåt nån form av dokument på detta? (vilka mer instanser spar detta dokument?)

Är detta nån BMW erbjuder, eller har din handlare eller annan verksta gjort det ändå, bara för att det rent tekniskt gick?
Jag vet inte faktiskt. Jag kontaktade min lokala BMW handlare och dom har fixat det dokumenterat och klart.
av Moody
Finns fler exempel på misslyckade nyckelavstängningar av pass.kudden (lampan indikerade avstängd men det var den inte).

http://www.jnytt.se/nyhet/1669/toyota-a ... -100-bilar

Dessa 3100 var i Sverige, totalt var det 196000 bilar där ovetande föräldrar kunde köra omkring med apterad sprängladdning bakom huvudet på den lilla. Nu gällde det i det här fallet iofs inte Volvo utan Toyota som kanske inte direkt är kända för sin goda kvalitetskontroll numera men iaf...
av Lövet
"- Ingen krockkudde har löst ut när den inte ska och det finns inte några olyckor rapporterade"

Är det någon som - på riktigt - kan hitta ett exempel där en kudde löst ut som varit avstängd med nyckel? Väntar ivrigt.
Användarvisningsbild
av CarMan
Mwi skrev:
CarMan skrev:

rent skitsnack altså!!!

Skitsnack vet jag inte VAG kallade tillbaka över 400 Passat i Sverige, det är bara att söka på nätet.
http://www.nt.se/arkiv/2001/03/03/Norrk ... plad-.aspx
http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/9911/02/passat.html
Eller kallade man tillbaka bilarna för man inte hade något att göra? Det är inte en enskild bilmek som har gjort fel utan en biltillverkare som inte har haft ordning på sladdarna.
Jag vet inte hur man gör det på den aktuelle bilen, o infromationen som är intressan finns inte i texten.
Gör man det endast mjukvarumessigt kan jag se teoretiskt hur man kan göra fel.
Men gör man det fysiskt så kan jag inte se hur man kan göra fel.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Är det bara att såga där dosans tv[…]

Det är ju en gammal sanning att man inte ska […]

Kan du klippa loss en provbit på något[…]

Fick du nån koll på detta? Jag har n[…]