Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Amli
Tarsiger skrev: City Safety, Aaptive Cruise Control och andra radarbaserade system är nog väl tänkta men egentligen på utvecklingsstadiet. Ännu är de så primitiva att de troligen kan manipuleras "på skoj" från andra bilar i närheten. Om t ex bilen framför en ACC-utrustad bil släpper ut en metallfolierad ballong i ett snöre, som då av luftdraget hastigt närmar sig ACC-bilen bakom, så kan ACC-bilen förväntas tvärbromsa mot förarens vilja och eventuellt bli påkörd bakifrån, möjligen till nöje för grabbarna i första bilen.
Är det något som händer ofta när du är ute och kör? :) :wink:
av Soulman
Tarsiger skrev:
perhall skrev:Vore intressant att få statistik över vad olika grejer betyder för säkerheten:
SIPS
Bältesförsträckare
City Safety
Audis Procon-Ten
etc.
i relation till välbelagda saker som bälte, ESP och ABS
PH
Jag har ingen statistik men några mer kvalitativa synpunkter på de nämnda grejorna.

SIPS (Side Impact Protection System) går väl inte att åsätta ett säkerhetsvärde då det bara är en säljande förkortning med vilken Volvo passade på att rubricera någon ganska enkel förbättring av dörrarnas hållfasthet och vars skyddande roll är till stor del överspelad av den växande andelen höga SUVar i trafikmiljön, mot vilkas krockvåld det gamla SIPS hjälper föga.

Bältesförsträckare bör ha en avsevärd effekt eftersom den just på den viktiga marginalen förbättrar effekten av bältet som är det bästa skyddssystemet.

City Safety, Aaptive Cruise Control och andra radarbaserade system är nog väl tänkta men egentligen på utvecklingsstadiet. Ännu är de så primitiva att de troligen kan manipuleras "på skoj" från andra bilar i närheten. Om t ex bilen framför en ACC-utrustad bil släpper ut en metallfolierad ballong i ett snöre, som då av luftdraget hastigt närmar sig ACC-bilen bakom, så kan ACC-bilen förväntas tvärbromsa mot förarens vilja och eventuellt bli påkörd bakifrån, möjligen till nöje för grabbarna i första bilen.

Bälte har en väl belagd skyddseffekt som är allom bekant.

ESP (är väl en av förkortningarna för antisladdsystem) är något som Claes Tingvall och EuroNCap tillmäter stort säkerhetsvärde, och förvisso är det befogat om man jämför bilar med/utan detta vid SAMMA hastighet. Dock ger ESP en känsla av stabilitet och väggrepp som leder till högre hastighet och mindre respekt för halktendenser.

ABS borde också vara säkerhetsfrämjande men om detta läste man för något år sedan att det till mångas förvåning inte gått att statistiskt påvisa någon olycksnedbringande effekt alls. Förklaringen som då gavs var att förare med ABS inte bromsade på det kraftfulla sätt som ABS kräver för att dess säkerhetspotential ska tillgodogöras.

Underhållande läsning! :lol:
Sitter du och skriver på en Commodore 64 i ett rum klätt med mörkbrun pizzapanel och önskar att det egentligen räcker med en bilmodell och att det borde vara en Trabant? Jösses vilken pungspark på teknikens utveckling...
av Tarsiger
Amli skrev:
Tarsiger skrev: City Safety, Aaptive Cruise Control och andra radarbaserade system är nog väl tänkta men egentligen på utvecklingsstadiet. Ännu är de så primitiva att de troligen kan manipuleras "på skoj" från andra bilar i närheten. Om t ex bilen framför en ACC-utrustad bil släpper ut en metallfolierad ballong i ett snöre, som då av luftdraget hastigt närmar sig ACC-bilen bakom, så kan ACC-bilen förväntas tvärbromsa mot förarens vilja och eventuellt bli påkörd bakifrån, möjligen till nöje för grabbarna i första bilen.
Är det något som händer ofta när du är ute och kör? :) :wink:
Nix, inte ännu gudbevars! Under möten på 90-talet hos svenska leverantörer av militära målsökarsystem framkom att företagen som spin-off-potential i dessa såg just att utveckla billiga förenklingar att pröva i biltillämpningar. Redan då var man varse att "obehörig påverkan" kunde leda till bekymmer och risker eftersom de motmedelsskydd som militära radarsystem har inte ryms inom priset för de billiga bilsystemen. Ännu är de senare ganska fåtaliga i trafiken men de blir snabbt fler. Så blir också de välutbildade, experimentlystna men kanske inte alltid omdömesgilla tekniker som känner till systemens svagheter.
av Tarsiger
Soulman var idag 07:49 kanske ledsen då han tyckte att jag sågade teknikutvecklingen.

Men läs noga igen och se att det inte är så farligt. Flera system är redan bra, andra är på bättringsvägen eller kräver mer förmåga hos förarna för att utnyttjas väl. Ett exempel är ACC (Adaptive Cruise Control) som hos Volvo kan hålla 1.0 - 2.6 sek tidlucka till framförvarande. Så nära vill inte erfarna bilförare åka i vilsam landsvägskörning och både trafikverket, polisen och körskolorna anger 3 sek som minimum. Tre dagar efter att jag påpekat detta i en stor motortidning hade Volvo plötsligt tagit bort tidsiffrorna från hemsidan. ACC torde dock bli både billigare och bättre framöver, så att det med råge tillgodoser tresekundersregeln.

Många ägare av nya bilar vill gärna för vänner och bekanta rabbla hela listan av säkerhetsförkortningar som deras bil kan skylta med - ABS, DSTC, SRS, ACC och så vidare. Varje förkortning blir ett glädjeämne i sig och ett samtalsämne vid jobbfikat. Ju fler förkortningar desto säkrare bil, kan man tro av biltillverkarnas marknadsföring.

Det är inte fel att förhålla sig lite distanserad till detta. Bilens tjänstevikt och kupéutrymmen runt föraren är viktigare än många av förkortningarna.
Användarvisningsbild
av CarMan
Men vad är det jag läser.
Om ni inte har koll på hur systemena arbear i ditalj, så fråga istället för att sprida smörja.
Det fins ingan av volvos bilar som under några omständigheter kommer att bromsa för falska föremål.
Systemena är väl utvecklade, man har radar & kamera för att säkerställa att man verkligen ser vad man tror man ser, råder minst tveksamhet så kommer inte blien att bromsa (det är förarans ansvar att bromsa) systemet får inte under några omständigheter göra en bromsning i onödan o orsaka en kolision bakifrån.
av Tarsiger
CarMan skrev:Men vad är det jag läser.
Om ni inte har koll på hur systemena arbear i ditalj, så fråga istället för att sprida smörja.
Det fins ingan av volvos bilar som under några omständigheter kommer att bromsa för falska föremål.
Systemena är väl utvecklade, man har radar & kamera för att säkerställa att man verkligen ser vad man tror man ser, råder minst tveksamhet så kommer inte blien att bromsa (det är förarans ansvar att bromsa) systemet får inte under några omständigheter göra en bromsning i onödan o orsaka en kolision bakifrån.
Vilken kamera finns i ACC och vilket motmedel skiljer där mellan pulsdopplerekon från fordon och andra metalliska föremål?
Användarvisningsbild
av CarMan
Jag har inte tiderna i huver, men få personer åker med avståndslucka 5 (då det är betydligt längre än 3 sek)

så jag vet inte vad ni yrar om Nu tycker jag vi inte sågar utvecklingen utan vi sågar Tarsiger som bara skriver osanningar
av Tarsiger
CarMan skrev:Jag har inte tiderna i huver, men få personer åker med avståndslucka 5 (då det är betydligt längre än 3 sek)

så jag vet inte vad ni yrar om Nu tycker jag vi inte sågar utvecklingen utan vi sågar Tarsiger som bara skriver osanningar
Att både känslor och prestige kan vara förknippade med ett bilinnehav, det bör man ha i åtanke i ett forum som detta. Sakliga synpunkter och argument kan upplevas som personliga och det ingår därför i premisserna att få höra både att man yrar och bör sågas.

Så till sakfrågan: I Volvos instruktionsbok för V70 MY10, web edition, sid 167, står siffrorna. Lucka 1 = 1.0 sek och lucka 5 = 2.6 sek. Är det betydligt längre än 3 sek? Är avståndshållningen bättre på MY11? Signalbehandlingen och regleringen är sådan att tidsavståndet inte är helt konstant utan varierar lite upp och ner vid fartändringar.
Användarvisningsbild
av CarMan
JAg pratar om hur systemet fungerar, inte vad det står in nån instruktionsbok !!!
Det är dryga sekunden imellan varje steg
kanske det är det som på någa vis står i den texten, att det är 1-2,5 sekunders skillnad mellan varke steg.

Skit i kännslorna, jag vet hur det funkar i verkligheten, du svamlar!

Sittysafty är ett laserbaserat system. o ska inte förknippas med nån gammal militär radarutrustning från hedenhös tid
av Cox
CarMan skrev:Men vad är det jag läser.
Nä systemet bromsar oftast inte alls vad jag har sett när Volvo visat det för press. Men håller med dig om att det är förarens ansvar att bromsa, det kan man aldrig lägga över på bilen.
Xc60 MY26 Kylt handsfack

Ja, vissa av dem har det.

Jag har en V60 2023 och har samma beteende. Å[…]

Bränslytryckgivare

Ska kolla efter jobbet vad felkoden är.

Hittade problemet de va Tändmodulen som sp&ou[…]