Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hertz
Om man verkligen läser "Bosas" inlägg så ser man att han sneglar på en begagnad bil. Hur många 2.5T såldes det efter 2009 jämfört med FT ?. Själv ville jag ha en 2.5T men övertygades av säljaren att välja en FT med lägre förmånsvärde. Det lär nog bli rätt mycket lättare att hitta en FT med andra ord... Bor man dessutom i Härjedalen, kanske "mackglesaste" länet i Sverige, kan nog varje centiliter hjälpa.

Tycker för övrigt att det är väldigt många som har åsikter om vad man bör och inte bör göra, visst är väl Sverige fortfarande ett fritt land?.
av ZizzoZ
Hertz skrev:Om man verkligen läser "Bosas" inlägg så ser man att han sneglar på en begagnad bil. Hur många 2.5T såldes det efter 2009 jämfört med FT ?. Själv ville jag ha en 2.5T men övertygades av säljaren att välja en FT med lägre förmånsvärde. Det lär nog bli rätt mycket lättare att hitta en FT med andra ord... Bor man dessutom i Härjedalen, kanske "mackglesaste" länet i Sverige, kan nog varje centiliter hjälpa.

Tycker för övrigt att det är väldigt många som har åsikter om vad man bör och inte bör göra, visst är väl Sverige fortfarande ett fritt land?.
Nja, det slutade det väl vara för längesen? :cry:
Men jag gillar stora bilar med starka motorer - när jag då har valet att köra mer miljövänligt utan att det kostar mer - snarare mindre även bara om jag räknar bränslepriset. Alltså utan att moralisera över om det är ok att bara vara ute efter skattebefrielsen, varför tanka ett både dyrare och sämre bränsle? What's the point? Är det bara häftigt, luktar gott, känns mer racing? Antimiljömupp?
Ge mig en vettig anledning till att köra en 2,5FT på bensin, annat då om jag inte kommer åt E85, för det är så klart en vettig anledning.

Obs, jag är verkligen ingen miljömupp själv - men det här valet är ju enkelt.
Användarvisningsbild
av Camel
betterlead skrev:Men jag gillar stora bilar med starka motorer - när jag då har valet att köra mer miljövänligt utan att det kostar mer - snarare mindre även bara om jag räknar bränslepriset. Alltså utan att moralisera över om det är ok att bara vara ute efter skattebefrielsen, varför tanka ett både dyrare och sämre bränsle? What's the point? Är det bara häftigt, luktar gott, känns mer racing? Antimiljömupp?
Ge mig en vettig anledning till att köra en 2,5FT på bensin, annat då om jag inte kommer åt E85, för det är så klart en vettig anledning.

Obs, jag är verkligen ingen miljömupp själv - men det här valet är ju enkelt.
Mitt i prick!
av Hertz
Kör inte FT numera, men då jag gjorde det var det inte billigare med E85, fast det svänger ju hela tiden verkar det som... Eftersom jag kör 4-5 tusen mil i ödemark och vill få lite mil mellan tankningarna var diesel enda alternativet eller visst en pytteliten bensinare skulle ju också fungerat.
av ZizzoZ
Hertz skrev:Kör inte FT numera, men då jag gjorde det var det inte billigare med E85, fast det svänger ju hela tiden verkar det som... Eftersom jag kör 4-5 tusen mil i ödemark och vill få lite mil mellan tankningarna var diesel enda alternativet eller visst en pytteliten bensinare skulle ju också fungerat.
Vad har du för bil/motor nu? DRIVe?
av Hertz
Nä, valde en att gå ner till V50 2.0D R-design, inte supersnål men mycket snålare än FT:n och faktiskt ganska pigg. Visst V50 är inte en lika modern bil som V70II men jag tycker jag ändå bytt ner mig eftersom jag tidigare mest kört nya Audi och BMW (privat=dyrt).
Användarvisningsbild
av Bosa
Om det nu är så våldsamt viktigt för er att veta anledningarna till varför jag kommer att köra på bensin om det blir ett köp av en FT är det dels för räckvidden, mackarna i byn har inte etanol samt den största anledningen är att handtagen på mackarna där jag huserar inte har en spärrfunktion på etanolhandtagen.
Och innan ni börjar gasta om det också är det så enkelt att jag har ett handikapp och kan helt enkelt inte hålla in handtaget under den tiden det tar att fylla tanken.
E85 har inte spärrhandtag pga statisk elektricitet har jag för mig att jag läst. E85 har ju högre oktantal och är formodligen mer lättantänt än bensin.

Har kört min upp till Härjedalsfjällen och den funkar utmärkt :)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 14

Det är inte nedtill, under fönstren/rygg[…]

Cigg-uttag maxström?

Hur fungerar det generellt när en laddare kla[…]

Stämmer.

V60 sliter däck bak