Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Henry_Fågeljazz
#489746
Med tanke på att dieslarna släpper ut mindre mängd koldioxid, en gas nödvändig för allt liv men som ju numera anses skadlig, borde de väl inte skattas högre än bensindrivna dito.

Jag undrar också när man kan fylla tanken med den nya generationens biodiesel? Den framställs ur tallolja avfall från skogsbruket och medför ingen minskning av verkningsgraden i motorn på det sätt som etanol gör i en bensinmotor. Med 100 % biodiesel i tanken borde ju skatten för koldioxid bli minimal. 8)

Vore kul om någon som är insatt i frågan omkring biodiesel kunde informera oss vanliga dödliga.

Vänliga hälsningar

Henry
av MattiasD
#489754
Henry_Fågeljazz skrev:Med tanke på att dieslarna släpper ut mindre mängd koldioxid, en gas nödvändig för allt liv men som ju numera anses skadlig, borde de väl inte skattas högre än bensindrivna dito.
Koldioxid oroar jag mig minst för. Höga halter kväveoxid och partiklar i dieselavgaserna är mer oroande och direkt hälsofarliga. Fortfarande är dieseln dryga 1 kr/l lägre beskattad jmf bensin. Mao diesel är lägre beskattad än bensin.
Henry_Fågeljazz skrev: Jag undrar också när man kan fylla tanken med den nya generationens biodiesel? Den framställs ur tallolja avfall från skogsbruket och medför ingen minskning av verkningsgraden i motorn på det sätt som etanol gör i en bensinmotor. Med 100 % biodiesel i tanken borde ju skatten för koldioxid bli minimal. 8)
Jag är inte säker att dagens dieselbilar alls går att köra på biodiesel ur tallolja pga partikelfiltret. Men fungerar det så finns det säkert ett regelverk, alt biltillerkarna, som sätter käppar i hjulet likande att köra en vanlig bensinbil på etanol.

Etanol ökar föresten verkningsgraden, inte minskar som du påstår. Däremot ökar förbrukningen i volym pga etanolen mindre energiinnehåll per liter jmf bensin. Men verkningsgraden ökar och därmed minskar energiåtgången.
Senast redigerad av 1 MattiasD, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av P1800
#489804
Straffskatt?

Vi som kör diesel har en tendens att glömma bort att vårt bränsle är lägre skattat vid pumpen jämfört mot bensinen. Det är det som motiverar den högre årliga fordonsskatten. Bakgrunden till den lägre skatten är så vitt jag förstår en önskan från staten att stödja åkerinäringen. Dieselpriset ligger nu på samma nivå som bensinen trots den lägre skatten och det beror på att det oskattade literpriset är högre. Det finns som jag ser det ingen relevans i att tala om straffskatt på dieselbilar. För normalbilisten torde det totala uttaget av skatt på en årsförbrukning bränsle + årsskatten vara på samma nivå oavsett om det är bensin eller diesel som drivmedel. Detta har i vart fall jag svårt att se som orättvist. Däremot kan man argumentera att det finns en orättfärdig skattesubvention för flexifuel-bilar som miljöklassas och skattebefrias även även om man tankar bensin men det är en annan historia.
Användarvisningsbild
av Variosboy
#489837
Nämen va mysigt, en Etanol VS. Diesel diskussion! Det var längesen!! NOT! 8) :lol: :wink:
av MattiasD
#489840
P1800 skrev:Straffskatt?

Vi som kör diesel har en tendens att glömma bort att vårt bränsle är lägre skattat vid pumpen jämfört mot bensinen. Det är det som motiverar den högre årliga fordonsskatten. Bakgrunden till den lägre skatten är så vitt jag förstår en önskan från staten att stödja åkerinäringen. Dieselpriset ligger nu på samma nivå som bensinen trots den lägre skatten och det beror på att det oskattade literpriset är högre. Det finns som jag ser det ingen relevans i att tala om straffskatt på dieselbilar. För normalbilisten torde det totala uttaget av skatt på en årsförbrukning bränsle + årsskatten vara på samma nivå oavsett om det är bensin eller diesel som drivmedel. Detta har i vart fall jag svårt att se som orättvist. Däremot kan man argumentera att det finns en orättfärdig skattesubvention för flexifuel-bilar som miljöklassas och skattebefrias även även om man tankar bensin men det är en annan historia.
Straffskatt på diesel existerar inte längre. På de miljöklassade dieselbilarna kan man snarare tala om motsatsen - subvention, då de inte har någon fortdonsskatt. Och varför diesel sunbventioneras jmf bensin är totalt obegripligt.

Om en flexifuelägare tankar bensin betalar han/hon åtminstånde den högre skatten på bensin - högre än diesel som sagt. Så den enda part som förlorar på detta är miljön. Värre är det med de dieselbilar som miljöklasses enligt eu-körcykeln, en körcykel som bortser fler parametrar och i praktiken drar dieselbilarna 30% mer än vad bilens förbrukning är då den miljöklassas.
av MattiasD
#489842
Variosboy skrev:Nämen va mysigt, en Etanol VS. Diesel diskussion! Det var längesen!! NOT! 8) :lol: :wink:
Visst är det härligt :) Men om någon skriver felaktiga saker bör detta bemötas :wink:

Föresten släpper dieselbränslet ut mer koldioxid än bensin per liter.
av Enzo
#489855
MattiasD skrev:
Variosboy skrev:Nämen va mysigt, en Etanol VS. Diesel diskussion! Det var längesen!! NOT! 8) :lol: :wink:
Visst är det härligt :) Men om någon skriver felaktiga saker bör detta bemötas :wink:

Föresten släpper dieselbränslet ut mer koldioxid än bensin per liter.
Men det är väl irrellevant, det intressanta är ju hur mkt det släpper ut per meter.
Användarvisningsbild
av Variosboy
#489863
MattiasD skrev:
Variosboy skrev:Nämen va mysigt, en Etanol VS. Diesel diskussion! Det var längesen!! NOT! 8) :lol: :wink:
Visst är det härligt :) Men om någon skriver felaktiga saker bör detta bemötas :wink:

Föresten släpper dieselbränslet ut mer koldioxid än bensin per liter.
Ja, visst ska felaktigheter bemötas, men samtidigt har väl tidigare diskussioner redan visat att respektive sida bara redovisar det som gynnar den egna sidan och att debatten på så vis är oändlig och lever på massa lögner!

Diskussionen blir liksom: "Du måste fälla ned toaringen efter dig" å då kommer svaret: "Men du slänger ju aldrig soporna" och såhär håller det på..
Ingen bemöter ju någonsin kritiken som riktas mot dom, utan kastar bara tillbaka något annat istället.

Vad det gäller lögner och förvridningar så var det precis det gjorde du själv gjorde nyss genom att jämföra mängde koldioxid per liter istället för att jämföra mot körsträcka. Jag menar, alla vet ju att det går åt mindre diesel än bensin volymmässigt sett per km körning..
Och så här håller det på jämt! :wink:
Användarvisningsbild
av crumpets
#489871
Kom ihåg att det finns en "ny tråd"-knapp om det är ännu en etanoldiskussion på gång.
Användarvisningsbild
av Henry_Fågeljazz
#489876
1. Självklart är det energiinnehållet i etanol som är lägre inte verkningsgraden som jag skrev. Slarvigt.
2. Ja, dieselbilar har varit straffbeskattade men är det förmodligen inte längre.
3. Enligt uppgift ska en modern dieselmotor klara biodiesel.

Hälsningar

Henry
Senast redigerad av 1 Henry_Fågeljazz, redigerad totalt 0 gånger.

Att fixa det på ett par timmar känns v&[…]

Hej! Har en hastighetsmätare som lägger […]

B200ft svårstartad

Har bytt den till en Bosch original utan någ[…]

Jag hade valt D3. D4 kan sticka iväg en aning[…]