Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av joschua
andreas_lofgren skrev:D3 säljs till kampanjpriser långt under D5. Listpriset är ointressant.
nja, det är inte min uppfattning. Har relativt nyligen inhämtat offerter på ovan bilar och inte skiljde det mycket. En av säljarna jag pratade med sa att de hade kickback från volvo på d5 awd därav den stora skillnaden i rabatt. Hur som helst skiljer det inte mycket i nettopris - i vart fall inte för mig kanske jag ska tillägga..
Användarvisningsbild
av na96gen
T4 säljs nu som R-Design Limt Edt för 279.900

Jag kan bara instämma att D5 AWD har nån central rabatt. Min offert landade på 17,9% total rabatt på en summum och en hel del grejor till. Bekanta till mig köpte en D3 R-Design de fick 7% (lite dåligt kanske men det är nog mailstream nivån)

Jag har tänkt att hämta in några T6 offerter, för mig som åker typ 1500 mil per år vinner jag knappast på att åka D5 AWD om nu inte rabatten håller i sig till My12 som jag tänkt handla. Om det blir samma så skiljer det 3000 upp till en T6 från D5 AWD Summum, lätt val för mig.

Men några 20% på en T6 lär man knappast få om man inte plockar hela listan. Det tänkte tyvärr inte jag göra. Vill gärna hamna under 400´netto.
av Lövet
joschua skrev:
andreas_lofgren skrev:D3 säljs till kampanjpriser långt under D5. Listpriset är ointressant.
nja, det är inte min uppfattning. Har relativt nyligen inhämtat offerter på ovan bilar och inte skiljde det mycket. En av säljarna jag pratade med sa att de hade kickback från volvo på d5 awd därav den stora skillnaden i rabatt. Hur som helst skiljer det inte mycket i nettopris - i vart fall inte för mig kanske jag ska tillägga..
Då får du gärna skriva lite hur de offerterna blev. V70D3 får du ju nu från 284+11 = 295' för en Momentum med metallic och HP. Sist jag kollade kostade D5 352' brutto med samma utrustning. Det måste till en jätterabatt på D5 för att hitta ner till D3 nivåerna.
av perhall
andreas_lofgren skrev:
joschua skrev:
Då får du gärna skriva lite hur de offerterna blev. V70D3 får du ju nu från 284+11 = 295' för en Momentum med metallic och HP. Sist jag kollade kostade D5 352' brutto med samma utrustning. Det måste till en jätterabatt på D5 för att hitta ner till D3 nivåerna.
Jag tror inte att det räcker för paketen gäller inte D5, dvs. det skulle bli D5 Kinetic 342+momentum 15 +met 7 + HP 4 = 363...
PH
av perhall
XC90_Executive skrev:482400kr är väl inte mycket pengar om man ser till vad man får?
Nej, särskilt inte som man får med den nya mittkonsollen för MY12:)
av sandberg
Jag fick följande offerter i somras när jag kollade på D5 AWD resp D3 Automat (valde dock inget av de)

D3 Automat Momentum (ink metallic och HP stereo) = 315 000:-

D5 AWD Automat Momentum = 331 000:- (inräknat påslag för metallic och HP)

Det var alltså bara 16 000:- i prisskillnad på offerterna (alltså inga listpriser, utan nettopriser.
perhall skrev:Nej, särskilt inte som man får med den nya mittkonsollen för MY12:)
Det blir högintressant att se ifall dessa kampanjer håller i sig till MY12. I så fall lägger jag en order till :twisted:
sandberg skrev:D5 AWD Automat Momentum = 331 000:- (inräknat påslag för metallic och HP)
Kan bara verifiera, kampanjen som gick i somras på D5 AWD var ännu lite bättre än den som rullat på senare tid. Kampanjen som du fått offerten under försvann i höstas för att sedan göra comeback i lätt omarbetad form.
av Lövet
sandberg skrev:Jag fick följande offerter i somras när jag kollade på D5 AWD resp D3 Automat (valde dock inget av de)

Det var alltså bara 16 000:- i prisskillnad på offerterna (alltså inga listpriser, utan nettopriser.
Nu är skillnaden betydligt större alltså. Du får en D3 Momentum + Metallic + HP för 305'.
av sandberg
andreas_lofgren skrev:
sandberg skrev:Jag fick följande offerter i somras när jag kollade på D5 AWD resp D3 Automat (valde dock inget av de)

Nu är skillnaden betydligt större alltså. Du får en D3 Momentum + Metallic + HP för 305'.
Manuell ja..
av Enzo
perhall skrev:
Enzo skrev:
perhall skrev:Även om det går bra för VW så har väl de samma problem som Volvo: inte många köper de dyrare modellerna till fullpris - normal rabatt.

Hur som helst så är ju D5 rätt dyr i grundutförande. Extrarabatten som det talas om här är ca 15% mot normala 8% dvs. 35 000, man kan säga att man får AWD+aut.

Men då ska man komma ihåg att D5 är dyr. En D5 manuell FWD kostar som Momentum 355, mot 295 för en 180 hk T4 Momentum. Inget annat märke jag känner till tar 60 extra för en 25 hk starkare diesel.

PH
Tja, BMW 320 bensin 170 hk: 295500, 325 diesel 197 hk: 361500, ok 27 hästar mer, men 66 tusen
523 bensin 204 hk: 378 tusen, nästa starkare diesel, 530 245 hk: 458 tusen, 80 tusen till.

Inget unikt med andra ord.

Passat, 160 hk bensin: 250 tusen, billigaste diesel har 105 hk, kostar 267.

A6 170 hk bensin: 323 tusen, 190 hk diesel 400 tusen.

Ja man kan nog fortsätta ... ;)
Nu jämför du bilar som dels är dyrare, dels har de lite mer utrustning (325d mot 320i).

I min jämförelse har bilarna exakt samma utrustningsnivå (förutom dieselvärmaren i D5).

I procent tycker jag att påslaget för Volvo D5 vs T4 är högt. Volvo brukar ge många hk för en billig penning och har tidigare haft ett rätt lågt dieselpåslag.

T ex kostar en T5 +25000 mot T4 med 60 hk!

Det var bara en delförklaring till rabatten... för V60 är D5 AWD aut Summum dyrare än T6!
PH
Vad jag ville visa är att det inte är nåt unikt för Volvo. Påslagen för mer effekt har sällan med verkliga kostnader att göra. Nu tror jag iofs en del av merpriset finns kvar efter 3 år, dvs du får mer betalt för en D5 i inbyte om 3 år än en T4. Samtidigt är ju bränslevärmaren väl värd minst 10.

Hur som helst, det är väl olika målgrupper. Jag själv kunde ju ha köpt en T6a t.ex. för en ganska liten merkostnad, men utslaget på de 12 tusen mil jag kommer att köra bilen så blir den extra bränslekostnaden ganska hög. Det är ju det enda jag betalat privat.

Ett bra exempel är ju t.ex. 5-serien, där 3-litersdiesel (i alla fall förra året) fanns i tre olika effektuttag och där det var riktigt stor prisskillnad dem emellan.

Det kostar att ligga på topp, svårare än så är det inte.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 15

Är samma typ av kontakt till sidoblinkers, en[…]

Mottagare sitter i innerspegeln om jag minns.

XC60 2026 pureläge

Modeller fram till ~22 med 11,6kWh batteri har b[…]

Vet inte vad det sitter för glödlampor m[…]