Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

sandberg80 skrev:Min grundregel har oftast varit att köpa standardbilen. Inte den snålaste med snikutrustning, utan volymbilen. De brukar oftast hålla bäst i värde. Sen gäller det nog att köpa rätt utrustning till rätt bil. En Summum med massa extra till en 1,6Drive eller 2,0F får man nog inte inte igen sin merkostnad på, och en D5 AWD Kinetic kan vara riktigt svårsåld.
Eller så köper man en bil med den utrustning och färg man vill ha och anser det vara värt priset det kostar i slutänden. Man skall väl ändå köra några mil med bilen?
StringerBell skrev:En tanke: sälja privat med 3-6 månader nybilsgaranti kvar?

• Privat = få mer betalt.
• Kvarvarande garanti: köparen känner sig trygg.
Kan vara en rätt bra idé. Men den största värdeminskningen sker ju första 2-3 åren så det kommer kännas i din plånbok.

Även äldre bilar kan få en fullgod garanti om man använder sig av Blockets Begagnatförsäkring som kostar runt 1000 lappen.
Tobbev skrev:
sandberg80 skrev:Min grundregel har oftast varit att köpa standardbilen. Inte den snålaste med snikutrustning, utan volymbilen. De brukar oftast hålla bäst i värde. Sen gäller det nog att köpa rätt utrustning till rätt bil. En Summum med massa extra till en 1,6Drive eller 2,0F får man nog inte inte igen sin merkostnad på, och en D5 AWD Kinetic kan vara riktigt svårsåld.
Eller så köper man en bil med den utrustning och färg man vill ha och anser det vara värt priset det kostar i slutänden. Man skall väl ändå köra några mil med bilen?
Absolut. Två varianter. Mitt problem är att oavsett vilken bil jag har så tröttnar jag rätt snabbt och vill ha nåt nytt. Därför försöker jag använda min strategi ovan.
Men är det inte tråkigt, även om man byter bil ofta, att alltid köra runt i bilar som saknar utrustning man verkligen hade velat ha, om det nu är så för din del? Eller tillämpar du bara din strategi ibland?

Själv är jag betydligt mer intresserad i utrustning än stark motor, vilket kanske inte är det bästa valet om man ser till andrahandsvärde, men jag trivs inte i en basutrustad bil.
Det är i mitt fall två privata affärer det handlar om, inget "fuffens" eller trixande med siffrorna för att få till en låg värdeminskning. Jag får mer rabatt på den nya bilen än vad jag fick på den gamla.

Jag har ställt samma frågor till handlaren som ni ställer här och svaret har ni redan varit inne på. De vänder sig mot olika målgrupper. Vissa kunder kan inte tänka sig köpa en bil som inte står framför dem. De är inte priskänsliga eller noggranna med utrustningen och vet ofta inte speciellt mycket om modellen. Handlaren tar ingen risk, bilen har garanti i över ett år, så han har inga oväntade kostnader utan kan minska sin marginal lite. Samtidigt gör de bedömningen att bilen är så lättsåld och eftertraktad att den inte kommer bli stående många dagar. De får dagligen frågor från kunder efter den här typen av bilar. De säger också att det inte gått med en V70, det finns för många och är inte tillräckligt "heta". Nypriserna har också höjts sedan vi köpte, ca 10 kkr på samma bil.
Ang. paketen så är de ju mycket prisvärda på Volvo åtminstone.
Det kostar nu 20 000 att få Momentum + metallic istället för en BAS.
Det skiljer mer än 20 000 på en Momentum + met och en BAS på en beg 08 V70II...

Sen har vi ju komiskt höga andrahandsvärden i Sverige. Det är nog enda landet i världen där det även utan glädjekalkyl faktiskt kan löna sig att byta efter några år. Bilar som Golf, A4 och i viss mån V70 har ju ett oerhört och inte sällan orimligt högt andrahandsvärde./PH
Tobbev skrev:Men är det inte tråkigt, även om man byter bil ofta, att alltid köra runt i bilar som saknar utrustning man verkligen hade velat ha, om det nu är så för din del? Eller tillämpar du bara din strategi ibland?

Själv är jag betydligt mer intresserad i utrustning än stark motor, vilket kanske inte är det bästa valet om man ser till andrahandsvärde, men jag trivs inte i en basutrustad bil.
Det beror på vad det är för utrustning som gäller. Saker som skinn, inbyggd GPS, elstolar, taklucka, dragkrog etc har jag klarat mig extremt bra utan (har ju dock skinn på nuvarande bilen).
Men annars är jag nog som dig, får jag välja så föredrar jag mer utrustning än stor motor. Men är dock allergisk mot 2,0 med sugmotor och 140-150hk. Det är en anledning till att alla japaner alltid går bort direkt....
perhall skrev: Sen har vi ju komiskt höga andrahandsvärden i Sverige. Det är nog enda landet i världen där det även utan glädjekalkyl faktiskt kan löna sig att byta efter några år. Bilar som Golf, A4 och i viss mån V70 har ju ett oerhört och inte sällan orimligt högt andrahandsvärde./PH
Sakta i backarna nu.

Det kan hända att det går göra hyffsade affärer nu med brist på begagnat i lager, men situationen var ju en helt annan bara för 1,5 till 2 år sedan.
StringerBell skrev:
perhall skrev: Sen har vi ju komiskt höga andrahandsvärden i Sverige. Det är nog enda landet i världen där det även utan glädjekalkyl faktiskt kan löna sig att byta efter några år. Bilar som Golf, A4 och i viss mån V70 har ju ett oerhört och inte sällan orimligt högt andrahandsvärde./PH
Sakta i backarna nu.

Det kan hända att det går göra hyffsade affärer nu med brist på begagnat i lager, men situationen var ju en helt annan bara för 1,5 till 2 år sedan.
De som köpte bilar som antingen var nya lagerbilar eller bilar som var kanske 1-2 år gamla för just 1½-2 år sen har nog gjort extremt bra bilaffärer.

Förstår inte vitsen med att meddela att[…]

Det är inte omöjligt att det har ä[…]

LED - bländande halvljus

Nu är detta en sajt som vissa inte uppskatta[…]

Ser ut som färgstänk, skrapa och tvä[…]