Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

KKR skrev:
Emiljonsson7 skrev:
Ja, nu läste jag inte instruktionsboken innan jag beställde bilen ;) Jag hävdar fortfarande att Fords E85-motorer är för dåligt anpassade. Min förra 2,0F var inte billig (360.000) och jag förväntar mig mer av en ny bil än så. Jag har då aldrig varit med om att man skall behöva mellangasa för att den inte skall dö och att man inte kan tanka hur och när man vill på en modern bil. En dålig lösning helt enkelt. Tycker inte man kan försvara det med en rad i instruktionsboken när man löst det på andra motorer och konkurrenterna inte har samma problem.
Okej, jag trodde det, med att man skall köra en viss tid efter byte av bränsleblandning gällde alla bilar som körs på E85. Det står faktiskt i instruktionsboken för 2,5FT också, att man skall köra 15 min efter byte av bränsleblandning.
Eftersom jag anser BF95 vara ett nödbränsle i en flexifuelbil ser jag inget problem i detta. Jag skulle enbart tanka BF95 om tanken är tom, jag behöver åka långt och det bara finns BF95 på macken jag stannat vid. Så varför ska man tanka BF95 och sedan parkera de gånger man går från E85 till BF95...
Vaför ska man köra 15 minuter?

Jo. så här är det, det fins miljölagar man måste följa, dessa lagar står att bilen själv måste varna om den märker at den får göra för stor kompensering för att hålla rätt lamdavärde (det är nått fel nånstans om justeringen blir för stor)

Om bilen ska kunna hålla reda på när man har gjort för stor justering så måste systemet lista ut vilken bränsleblandning du har. så efter varje gång du tankar bilen så gör den en koll = den till låter att bilen gör hur stor justering som helst, då deta är den enda skillnaden man behöver göra för att anpassa bilen att gå på annan blandning.
När den listat ut blandningen så låses det om ett noll läge. utefrån noll läget så kan den sen sätta felkod på för stor justering.

Om du avbryter (stänger av motorn) innan bilen listat ut vad den nya bränsleblandningen är efter tankningen, så kommer bilen vid näst följande start att starta med senast kända bränsleblandng!

Detta inebär at bilen kan suranersig regällt om du bytt från 100& E85 till 100% BF95 (om du byter åt andra hållet blir blandningen för mager för att tända)
CarMan skrev:Vaför ska man köra 15 minuter?

Jo. så här är det, det fins miljölagar man måste följa, dessa lagar står att bilen själv måste varna om den märker at den får göra för stor kompensering för att hålla rätt lamdavärde (det är nått fel nånstans om justeringen blir för stor)

Om bilen ska kunna hålla reda på när man har gjort för stor justering så måste systemet lista ut vilken bränsleblandning du har. så efter varje gång du tankar bilen så gör den en koll = den till låter att bilen gör hur stor justering som helst, då deta är den enda skillnaden man behöver göra för att anpassa bilen att gå på annan blandning.
När den listat ut blandningen så låses det om ett noll läge. utefrån noll läget så kan den sen sätta felkod på för stor justering.

Om du avbryter (stänger av motorn) innan bilen listat ut vad den nya bränsleblandningen är efter tankningen, så kommer bilen vid näst följande start att starta med senast kända bränsleblandng!

Detta inebär at bilen kan suranersig regällt om du bytt från 100& E85 till 100% BF95 (om du byter åt andra hållet blir blandningen för mager för att tända)
Volvo borde ha någon symbol som indikerar att adaptionen pågår (eftersom den är aningens ineffektiv). Men en sak jag inte begriper, vad är skillnaden att åka från macken jmf att låta bilen stå parkerad efter tankningen? Går man från E85 till BF95 borde motorn bli extremt sur när man kör från macken, om motorn även blir det när bilen stått ett tag, eftersom motorn är varm.
Jag har Kört en V50 1.8F sen Mars 2006 och gjort en hel del kallstarter i 20 minus utan problem, bilen har gått 700-800mil max på bensin och har rullat tot 9500mil nu med resten på E75/E85,
Jag måste säga att jag förstår inte all kritik mot 1.8F motorn, min går klockrent och har alltid gått klockrent.

1 gång har jag haft startproblem, mitt i sommaren med 25c+ men det var ett mjukvarufel som löste sig med en uppdatering.

Jag tycker tyvärr att Etanol i överlag fått oförskämt dålig kritik.
DanneF skrev:Jag har Kört en V50 1.8F sen Mars 2006 och gjort en hel del kallstarter i 20 minus utan problem, bilen har gått 700-800mil max på bensin och har rullat tot 9500mil nu med resten på E75/E85,
Jag måste säga att jag förstår inte all kritik mot 1.8F motorn, min går klockrent och har alltid gått klockrent.

1 gång har jag haft startproblem, mitt i sommaren med 25c+ men det var ett mjukvarufel som löste sig med en uppdatering.

Jag tycker tyvärr att Etanol i överlag fått oförskämt dålig kritik.
Grattis till att din bil alltid startat. Det betyder dock inte att att den alltid gör det för alla... Som det påpekas tidigare i tråden så går det åt stora mängder etanol för att starta när det är kallt och risken är stor för att bilen surar ner sig.

Jag får även passa på att gratulera till en felfri 1.8F, dock förstår jag inte varför du inte förstår att många har problem med sina 1.8F bara för att just ditt exemplar fungerar felfritt.

Det är ungerfär som att att säga: -"Jag förstår mig inte på personer som påstår att de är sjuka, jag har minsann aldrig varit sjuk..."

Jag och många andra får tyvärr leva med att motorn uppför sig som en gammal förgasarmotor som trimmats med för stora Webrar så den inte kan hålla tomgång och surar ner sig å har sig...(den fungerar dessutom precis lika illa på 100% bensin).

.
Spoiler »
Hej ThomasT. Jag har följt dig och några andra här på tråden och läst om dina/era problem. Uppenbarligen kan Volvo inte lösa era problem till er belåtenhet. Jag tror nog att majoriteten av ägare, som DanneF och jag själv, inte har några problem. Detta betyder att det är inte våra bilar som avviker, utan era. Jag tycker det måste luta åt ett inlösen av era bilar. Ni är minst sagt dåliga ambassadörer för Volvo med era problem. Volvo skulle tjäna på att lösa in din och andra bilar med ditt problem.
KKR skrev:Hej ThomasT. Jag har följt dig och några andra här på tråden och läst om dina/era problem. Uppenbarligen kan Volvo inte lösa era problem till er belåtenhet. Jag tror nog att majoriteten av ägare, som DanneF och jag själv, inte har några problem. Detta betyder att det är inte våra bilar som avviker, utan era. Jag tycker det måste luta åt ett inlösen av era bilar. Ni är minst sagt dåliga ambassadörer för Volvo med era problem. Volvo skulle tjäna på att lösa in din och andra bilar med ditt problem.
Jo, självklart är vi med problem i minoritet, annars så hade de löst problemen. Det är bleklämmande att se hur Volvo väger kostnad mot att göra rätt för sig. Initiellt så erkände inte Volvo att de hade problem med 1.8F...
-"Det är inget fel, det ska vara så..." var svaret man fick ända tills tillräckligt många klagat och en del börjat hota med lämna tillbaka bilarna.

Fick jag en bra deal skulle jag gärna byta in min mot en likadan fast med 1.6D/D2. Nu ser det istället ut som om detta kommer bli min första och sista Volvo...

.
ThomasT skrev:
Fick jag en bra deal skulle jag gärna byta in min mot en likadan fast med 1.6D/D2. Nu ser det istället ut som om detta kommer bli min första och sista Volvo...

.
Det är precis detta jag menar med mitt inlägg. Volvo måste ta sitt ansvar och komma med en bra deal annars reagerar kundena som du gör, aldrig mer Volvo. Ta kontakt med marknads/reklamations-avdelningen på Volvo. För att peppa dig lite. Var inne på http://www.bytbil.com, det finns 25 nya Volvo C 30 1,6D/D2 att köpa.
Jag är nöjd med min V70 2.0F -08 (Fordmotor) så jag kanske inte skulle engagera mig, men jag har en annan erfarenhet, och nu kommer vi ifrån ämnet lite, men jag hoppas kunna "sy ihop" det på slutet.

Jag minns från sena sjuttiotalet att några modellvarianter av Volvo 240 inte var bra. Dom var helt enkelt inte anpassade till den bensinen som fanns då. Någon på Volvo slog sjäv larm, men tystades genast ner av högre makter. (Volvoledningen?) Detta framfördes i media, men kommenterades inte. Locket på, tämligen omedelbart, som det heter.
På senare halvan av 80-talet hade jag själv en sådan "felkonstruerad" bil, en 240 -78 med B21A och automatlåda. På sommaren var det ständiga problem med ånglås, och ni kan ju tänka er kombinationen ånglås och automatlåda. Det svors nog väldigt mycket i bilarna bakom mig vid trafikljusen där jag inte kunde röra mig ur fläcken. Hade det varit manuell låda så hade jag i alla fall kunnat rulla med stratmotorn en liten bit åt sidan. Jag behöll inte den bilen så länge.
Några år senare, kanske i början på 90-talet, träffade jag på en man som tidigare hade kört en hel del rally på 70-talet. Han hade lite känningar på Volvo och var mer informerad än vi vanliga medelsvenssonbilister. Han berättade samma historia med Volvomedarbetaren som slog larm, men blev nertystad. Det är möjligt att han t.o.m. kände till mannen, men jag har glömt namnet. Hursomhelst, bensinen hade ett annat ångpentatibilitetsvärde (jag tror det hette så? rätta gärna den som vet) och vissa motorer från sena 70-talet klarade helt enkelt inte den bensinen. Visserligen satt det en grön plastpackning under förgasaren i min bil, men det hjälpte inte. När jag hade den var den ju dessutom 10 år gammal, så det var väl inte någon idé att klaga vid en märkesverkstad på den bilen.
Senare kom det nya bestämmelser på bensinkvaliteten och problemet med ånglås är ovanligt i våra (sommar)dagar.
Detta var innan internet var vad det är i dag. Nu har vi det och alla med bilproblem borde samlas via internet, den här tråden är en bra början, och med kraft gå emot Volvo med krav på störningsfria motorer. Bilda någon sorts klagoförening och vänd er emot Volvo, samt ställ era krav där. Är ni tillräckligt många som har identiska problem så måste dom ju lyssna. Ni har hela internet till er hjälp, och ni som redan har klagat, men blivit avfärdade bör ju ändå finnas i någon databas. Så samla er och bilda en klagoförening.
MattiasD skrev:
CarMan skrev:Vaför ska man köra 15 minuter?

Volvo borde ha någon symbol som indikerar att adaptionen pågår (eftersom den är aningens ineffektiv). Men en sak jag inte begriper, vad är skillnaden att åka från macken jmf att låta bilen stå parkerad efter tankningen? Går man från E85 till BF95 borde motorn bli extremt sur när man kör från macken, om motorn även blir det när bilen stått ett tag, eftersom motorn är varm.

När du startar bilen direkt efter tankning så startar bilen på det bränsle som ligger i fule railen, sen fylls det på med bränsle från bränsleledningar & bränslefilter.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Min gamla V70 höll på sådär[…]

Enligt Volvos chattsupport är där kä[…]

CarPlay i v70 2016

Frågan är. Hur påverkas denna n&a[…]

Volvo Assistans - och sedan?