Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

tjena xc90
245 hk! det vet du väl? :wink: om polestar ger 229 hk i bilen testad av teknikens värld så är det klart att rica och bsr inte ljuger om 245 hk. end of story tror jag?

tror ni rica ljuger om d3 2,0 163 (trim 177) också? superseriöst företag är min uppfattning

jag har prövat både polestar och rica 245 till xc60 och ricas mappning var vassare!!

vet inte om nån kommer ihåg mina lågkvalitetsfilmer där jag testade accet och jag upplevde då en klar förbättring om jag växlade manuellt... och det roliga var att TV skriver om exakt samma erfarenhet i senaste numret!

jag blir nöjdare och nöjdare med rica då de är snabba på att uppdatera om volvo ändrar i mjukvaran.

rubriken: d3 original funkar bra men har dålig toppeffekt men riktigt stark på låga varv och en bit över 2500 rpm...
polestar eller rica rekommenderas åå det varmaste
av Enzo
supersonic skrev:Enzo fattar du trögt? :shock:
Inte alls, men att köpa en D3 när man eg vill ha mer effekt i hopp om att det ska komma en polestartrimning till 225 hk kan visa sig korkat om det inte kommer nån. Nu har det snart gått ett år och ingen trimning har kommit än.

Så nej, jag fattar inte trögt, men jag roas åt dumsnåla individer som försöker hitta genvägar. Sedan är det också roade att se hur folk tror att en optimering inte är trimning och att det inte ska slita mer på prylarna.
av Enzo
VolvoB20 skrev:
ManneF skrev:Polestar trimmar inte D3 fördå får man en D5 för 8000:- och Volvo satte stop för det.....Alla med D3 får vända sig till andra chipare....
Nä du får inte en D5 på 205 hk du får en D6 på 225 hk.

Sen kan man ju vänta lite, polestar släpper säkert trimmet till D3 AWD My11 året efter dvs 2012 för att inte kokurrerar med nyförsäljningen.
Here we go again, vilken humor!

B20: - "Hej jag heter B20, jag har en XC70D6"
säljare:- "Konstigt, jag hittar den inte i mina listor, jag värderar din bil som en D3 istället."

Har du källa på ditt "säkra" påstående?
Volvo överger ju helt modellbeteckningar som refererar till motorvolym eller motorns hårdvara e.g. 1.6, 2.0, 2,4, 3,2 som var volym eller antal cylindrar e,g, T4 = 4 cylindrar, D5 = 5 cylindrar osv osv.

Nu skiver man bara en siffra och så får det motsvara motoreffekten istället e.g. T3,T4,T5 eller D3, D5 osv... siffran har inget med motovolym eller antal cylindrar att göra längre.

På V70 dieseln står ju tex D3 = 163 hk, D5 = 205 hk. Att då kalla en polestar 225 för D5 är ju helt fel då D5 = 205, den måste heta något annat tex D6, D7 etc även om volvo inte släppt namnet själva.

D3 AWD och D5 AWD är ju tex exakt samma motor med olika mjukvara som ger 163 resp 205 hk därfö har den olika motorbeteckning , 225 är också exakt samma hårdvara med med ytterligare en annan mjukvara och då kan den inte vara samma kod.

Om den sedan är mer eller mindre värt den dagen du ska sälja bilen får väl framtiden utvisa, vissa vill inte ha en chippad bil andra vill kanske ha det.

Att byta in den förde detta D3an som D3 eller D5 är ju inte ärligt eftersom den varken är 163 eller 205 hk längre den är ju något annat nu när den är trimmad till 225 hk.
Gå inte runt och lura er själva att ni kommer få mer i inbyte för att en bil är Polestar trimmad. I Volvohandeln kommer den i bästa fall värderas lika som ursprungsbilen. I övriga handeln kommer den sannolikt värderas lägre.

Din bil blir ingen D5 om den var en D3 när den var ny. Den blir en trimmad D3 i bilregistret. Varken handelsbeteckning eller modell uppdateras. Enbart motoreffekt.

Här är ett exempel på de uppdateringar som görs i bilregistret: http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_V ... w=1&last=1
Användarvisningsbild
av FWH
andreas_lofgren skrev: Här är ett exempel på de uppdateringar som görs i bilregistret: http://www.blocket.se/stockholm/Volvo_V ... w=1&last=1
OT, men "nitrogen" kommentaren i den annonsen... :roll:
Annonsen på Blocket skrev: 17 tums sommardäck (körda två säsonger) med nitrogen (du behöver aldrig oroa dig över för lågt lufttryck = bra miljöval samt minskad bensinförbrukning och du sparar pengar)
Nitrogen ja, vilket skämt. Killen har betalat 1000kr för att pumpa sina däck. Och berättar om det! :lol:

(För er som inte vet det består vanlig luft redan av 78% kväve)
av Enzo
VolvoB20 skrev:Att byta in den förde detta D3an som D3 eller D5 är ju inte ärligt eftersom den varken är 163 eller 205 hk längre den är ju något annat nu när den är trimmad till 225 hk.
Det är en trimmad D3 och kommer att värderas som en sådan. Dvs, i bästa fall lika högt som en otrimmad D3.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 9

Mät på batteriet samtidigt som du f&oum[…]

Generator laddar ej batteriet

Jag missade ditt andra meddelande medan jag skrev […]

Polestar 5

Ser riktigt bra ut, sen är frågan om &q[…]