Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Linqid
Christerv70 skrev:Jag har haft 8 bilar före volvon (4 fordar, saabar , audi) och det har alltid gått att stänga dörrarna på vintern. Min far kör en 25år gammal 240, den går alltid att stänga.
Det är knappast något unikt Volvoproblem som du råkar ut för just för att du valde Volvo. Att det inte går att stänga en dörr är ju inget känt problem för någon Volvomodell och att du klassar din V70 som en dålig vinterbil enbart pga detta låter ju lite löjligt.

I detta fallet är det verkstaden som felar - åk dit och be om att få det åtgärdat.
Jag förstår helt att Christer är upprörd.

Man ska inte behöva köpa en dyr bil och behöva stå på verkstaden hela tiden. Nej tack många bilar byggs på verkstäderna, inte på fabriken!

Hade en V50, den var inte rolig kan jag säga.

Hoppas det löser sig för dig i alla fall men jag förstår din frustration!
Användarvisningsbild
av FWH
Nu har jag också detta fel.

Så fort det är ca -5C går inte förardörren att stänga.

Får hålla igen den tills värmen i bilen löst problemet... :x
av Maccie
Nu finns det ju alltid måndagsexemplar av alla bilmodeller.

De senaste åren har jag haft en V50 MY05 i 3 år, en V70II MY08 i 3 år och sedan i somras en XC70II MY11.

Ingen av dem har visat upp det beteendet med dörrarna ni säger - eller några andra vinterproblem överhuvudtaget. Har varit klockrena vinterbilar allihop. Likaså den Audi A4 som jag hade mellan V70:n och XC70:n, förutom att den hade problem att klara av stora mängder snö (därför blev det en XC70...).

Den Peugeot jag hade i ett par år, 2003-2004, före min första Volvo, oj vilket skräp den var i svensk vinter, allt frös sönder eller strulade...

Men att Volvo inte vet hur man gör vinterbilar, nej du... Du har haft otur.
Användarvisningsbild
av Doffen
Problemet er enkelt, og akkurat dette er det mange mange fabrikanter som har hatt problemer med. Feilen er feil type fett i dørlåsen som fryser for lett. De bytter fett i dørlåsen og feilen kommer ikke tilbake. Men er veldig merkelig at volvo ikke tar alle dørene når en dør har feil. Selv hadde jeg feilen på min bil, da byttet de fett i samtlige dørlåser og feilen har ikke vist seg igjen.

Men en enkel måte å løse dette på når feilen oppstår er å ta en hårføner å varme opp låsen som har feil.
Användarvisningsbild
av Mabuse
Maccie skrev:
Den Peugeot jag hade i ett par år, 2003-2004, före min första Volvo, oj vilket skräp den var i svensk vinter, allt frös sönder eller strulade...
Nu finns det ju alltid måndagsexemplar av alla bilmodeller.
Jag har ägt 4 Peugeot mellan 1995 och 2011, 15 år sammanlagt, och ingen av dem hade något vinter-relaterat strul. Du har haft otur...
Användarvisningsbild
av Variosboy
Måste säga att jag är rätt förvånad över att det är såpass simpla saker som gör vinteranvändningen störande!

Precis som någon redan påpekat -och som skrivits om på forumet många gånger förr- så är vindrutetorkarna ett skämt på V70II/XC70II.. Har dom gjort vintertester på dessa över huvudtaget??

Låsen hade jag problem med första vintern, lämnade då in bilen, låsen fettades om och sen har det fungerat.. Men hur i hela fridens namn kan detta fortfarande vara ett problem på nya bilar?? Det borde ju ha varit fixat från fabrik sen ett par års tid kan man tycka..

Som sagt, det är små, relativt enkla saker konstruktionsmässigt som gör att man blir irriterad, sådant som knappt kräver anstängning från konstruktionssidan för att lösa..
Användarvisningsbild
av FWH
Min förardörr har fungerat perfekt nu sedan verkstaden gjorde "den vanliga service åtgärden" för detta problem.

Stort tack till Bilia Haga Norra som tog in bilen 07:00 dagen efter jag hörde av mig och fixade den på 45 minuter medans jag väntade. :D
Användarvisningsbild
av 164E
Hmm, När jag körde mot Täby häromdagen funderade jag på vad denna milda vinter inte hade avslöjat vad gäller köldtålighet och olika delar i bilen, säkert är att problemet med framdämparna på MY 10 inte hade visat sig

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a

:wink:

Jag har inte haft problem med dörrlåsen, men några dagar i kylan förra vintern var det problem med att stänga motorhuven, försvann dock efter ett tag.

Jag hade samma problem i min C30. Jag plockade is&[…]

Ja det har aldrig varit så mycket lekstuga […]

..Nu borde ju läget vara ca 100 miljarder k[…]

OM RYSSEN KOMMER

… ”aldrig försökte” =[…]