Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Enzo
Fortfarande 0,71 blandat med hel del stadskörning i Stockholm och 1300 mil.

Vem pratade om ineffektiva automatlådor. Tycker det fungerar helt perfekt.
Kompisen med Passat, DSG och FWD ligger på 0,65. 0,06 högre för 35 hk till och fyrhjulsdrift betalar jag med glädje.

Jag vågar nästa utse detta till en av de mer effektiva drivlinorna i klassen. Jag kan inte se någon som är markant bättre i alla fall.
av perhall
Enzo skrev:Fortfarande 0,71 blandat med hel del stadskörning i Stockholm och 1300 mil.

Kompisen med Passat, DSG och FWD ligger på 0,65. 0,06 högre för 35 hk till och fyrhjulsdrift betalar jag med glädje.

Jag vågar nästa utse detta till en av de mer effektiva drivlinorna i klassen. Jag kan inte se någon som är markant bättre i alla fall.
Sen D5 gjordes om håller jag med dig. Innan (MY09) var en 520d snabbare och snålare. Nu är D5 betydligt piggare och marginellt törstigare. Det visar sig i test efter test. Då är ändå 520d en måttstock för snål stor bil.

Lite oklart med D3. Erfarenheterna verkar blandade. Den är ju inte alls så pigg som D5 heller så man förväntar sig säkert "lön för mödan"... /PH
av Enzo
perhall skrev:
Enzo skrev:Fortfarande 0,71 blandat med hel del stadskörning i Stockholm och 1300 mil.

Sen D5 gjordes om håller jag med dig. Innan (MY09) var en 520d snabbare och snålare. Nu är D5 betydligt piggare och marginellt törstigare. Det visar sig i test efter test. Då är ändå 520d en måttstock för snål stor bil.

Lite oklart med D3. Erfarenheterna verkar blandade. Den är ju inte alls så pigg som D5 heller så man förväntar sig säkert "lön för mödan"... /PH
Ja, jag förstår inte riktigt de som köper D3. En D5 är ju en helt annat grej. Marginellt törstigare kanske, men så mkt fetare motor. Det skiljer väl inte så mkt i pris heller.

Antingen tar man ju en Drive eller en D5, så känner jag i alla fall.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
supersonic skrev:Ja för själva D3 motorn verkar ju vara en lyckad konstruktion. Både senaste D5 och D3 2.0l verkar har många nöjda ägare. Men nu pratar jag om själva motorerna och inte lådorna.

Nån som tycker att Volvos manuella lådor är bra? Har inte någon erfarenhet själv av 2011 års manuella lådor.
Om man bortser från att förbrukning går upp rejält med automaten så är ju lådan grymt mjuk och komfortabel att köra.
av Enzo
VolvoB20 skrev:
supersonic skrev:Ja för själva D3 motorn verkar ju vara en lyckad konstruktion. Både senaste D5 och D3 2.0l verkar har många nöjda ägare. Men nu pratar jag om själva motorerna och inte lådorna.

Nån som tycker att Volvos manuella lådor är bra? Har inte någon erfarenhet själv av 2011 års manuella lådor.
Om man bortser från att förbrukning går upp rejält med automaten så är ju lådan grymt mjuk och komfortabel att köra.
Ja du påstår ofta att det är så rejält. Ja, förbrukningen går upp när man väljer en D5 istf en Drive också.
I praktiken stiger inte förbrukningen så mkt, den där extra kronan det kostar per mil är det kanske värt för en riktig premiumupplevelse och en mer lättsåld bil som begagnad.

Jag för min del fattar ju inte hur nån vill köra diesel och manuellt. Jag menar, vi pratar om en bil som ofta kostar 400.000 att då tjafsa om några tusen om året i högre bränslekostnad, det blir ju patetiskt.
av SverreK

Nu har jag inte så vansinnigt många mil bakom mig, men jag är hittills nöjd med både motor och manuell låda. När jag ställde in farthållaren på 100 km/h och körde några mil på en fin väg så hamnade jag på 0,43 l/mil. Iofs med färddatorn, utan last och under fina förhållanden. Men det är inspirerande att se att bilen verkar kunna gå snålt iaf och framförallt i den hastigheten. Det känns som den farten passar perfekt för att peta i 6:ans växel och att motorn då hamnar på precis "rätt" i varvtal ur ett kraft/bränsleförbrukningsperspektiv.

Det riktiga testet blir i mars när det blir tur till fjällen med full packning i bilen och takbox. För mig räcker också kraften till alldeles utmärkt i D3:an. Visst är det relativt kort register, men mellan 1500-3000 varv finns det muskler. Högre har jag inte vågat vara ännu, men effektkurvorna pekar ju på att det ändå upphör där.

Lite negativt finns dock. Jag upplever att motorn drar något ojämnt vid vissa gaspådrag. Framförallt märks detta på 2:ans växel vid "lite mer än försiktigt" gaspådrag. Vad gäller växellådan så upplever jag att ettan blir "för kort". Känns som när jag körde lastbil förr i tiden och första växeln använde man bara för att få rull på hjulen och sedan kunde man peta in en högre. På en bil hade det kännts bättre om ettan haft lite högre (eller blir det lägre ??:-/ ) utväxling.

/Sverre
Användarvisningsbild
av Variosboy
Enzo skrev: Jag för min del fattar ju inte hur nån vill köra diesel och manuellt. Jag menar, vi pratar om en bil som ofta kostar 400.000 att då tjafsa om några tusen om året i högre bränslekostnad, det blir ju patetiskt.
Då kan jag berätta hur jag resonerade när jag beställde min bil!

1. Jag hade en V70N innan med automat, funkade riktigt bra, om än något hög förbrukning.. Men det är en annan historia!
2. När jag pratade med folk, och provkörde dieseln med automat 2008 så var den riktigt bedrövlig funktionsmässigt. växlade konstigt, och nytjade på inget sätt dieseln vridmoment.
3. Läste här om stora skillander i förbrukning mellan manuell och automat vilket också avskräckte lite, visst, automat drar mer, men att skillanden var så stor var avgörande.
4. Skillnad i inköp 17900:- (minus eventuell rabatt)

Så med andra ord, att köpa en ny bil med en nära på värdelös växellåda och dessutom betala mer för den både i inköp och drift var inte ens att tänka på!

MEN, skulle jag beställa en ny bil idag så skulle automaten ligga väldigt nära till hands, för nu börjar dom närma sig vad jag anser vara helt okey.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Enzo skrev:
VolvoB20 skrev:

Ja du påstår ofta att det är så rejält. Ja, förbrukningen går upp när man väljer en D5 istf en Drive också.
I praktiken stiger inte förbrukningen så mkt, den där extra kronan det kostar per mil är det kanske värt för en riktig premiumupplevelse och en mer lättsåld bil som begagnad.

Jag för min del fattar ju inte hur nån vill köra diesel och manuellt. Jag menar, vi pratar om en bil som ofta kostar 400.000 att då tjafsa om några tusen om året i högre bränslekostnad, det blir ju patetiskt.
Har ju kört dieselfemman med automaten också i några tusen mil och det är superbekvämt, men eftersom jag kör så mycket med släp blir automaten rent plågsam istället. Så fort det var minsta motlut så släppte lockupen, motorn tokvarvade, förbrukningen rusade i höjden och det kändes som man inte kom framåt. Manuell lägger man bara i växeln ock åker på det massiva vridet även med släpen bakom.

Som jag skrev i andra tråden kunde jag övervägt automat om jag inte haft dragkrok.
av sandberg80
Enzo skrev:
perhall skrev:

Ja, jag förstår inte riktigt de som köper D3. En D5 är ju en helt annat grej. Marginellt törstigare kanske, men så mkt fetare motor. Det skiljer väl inte så mkt i pris heller.

Antingen tar man ju en Drive eller en D5, så känner jag i alla fall.
Prisskillnaden är ändå ganska rejäl, skiuljer ju 25 000:- mellan D5 och D3. Och en Drive går ju inte att få med automat heller för den delen
av Lazy
Jepp så tänkte jag med, 25000:- mer för D5:an nja.

Så det blir en D3:a för mej med Polestar (8900:-)till våren :D

När det gäller förbrukning så ligger min grannes S60 D3 manuell (800mil) just nu på en förbrukning 0,62 blandad körning.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 10
Halvljus

Jag har en V50 -11 som jag var och besikta. Jag fi[…]

Är det en bärarmsbussning som håll[…]

Tmap sensorn är bytt och egr är bort pro[…]

Välkommen ut i trafiken