Enzo skrev:MattiasD skrev:5cylindrar skrev:Frågan är även hur mycket det är värt i extra förbrukning för att slippa diesel. Jag anser att 2 dl extra är rimligt.
Etanol innehåller 55% mindre energi jfm diesel, dvs om en V70 med dieselmotor drar 0.8 l/mil (vilket D5 gör) är det helt okej att motsvarande etanolmotor drar 0.8*1,55 = 1,24 l/mil. 2.5FT drar tom ofta mindre.
Ja det vore ju bra om etanolen nu kostade hälften av dieseln. :mrgreen:
En D5 drar dessutom ofta mindre än 0,8. Jag kommer inte upp i det ens med enbart stadskörning. Och tar man en rent framhjulsdriven så drar ju en V70 oftast en bra bit under hälften jämfört med en FT på ren E85.
Hur man än räknar så blir bränsleekonomin betydligt bättre med en diesel än en etanolbil.
Min fru har tidigare haft V70II 2,5FT -09 samt en 2,4d -10, bägge manuella. Så vi har ganska bra koll på skillnaden i förbrukning på diesel och E85 för dessa modeller under våra förutsättningar. FT:n drog i snitt ca 1,2 l E85 per mil och dieseln låg på lite drygt 0,7 l/mil. Detta är då nästan enbart landsvägskörning i lite högre tempo. Skillnaden kokar ner till ca 1,50 kr/mil i ren drivmedelskostnad. Beaktar man sedan skillnaden i inköpspris, skatt, förmånsvärde, avdragsmöjligheter i deklarationen osv så måste man köra bra många mil för att dieseln ska vara lönsam rent ekonomiskt. Den blir aldrig lika snabb, komfortabel eller får samma "premium-feel" som FT:n dock...
Läser här att det finns några styrcken som tycker att 2,4d -10 är en snål motor men vår erfarenhet är att vår nya XC60 D5 bara vill ha ca 6-7 cl mer per mil trots aut, awd och mer högbyggd kaross....
Mvh
Arese