Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sandberg80
Nästa tankning blev 1,47 på E75. Nu var det nästan bara korta sträckor, den längsta är nog på 1,8 mil när frun kör till jobbet.
Uppmätt: 1,469, alltså avrudnat 1,47
Färddatorn: 1,47.

Båda tankningarna visar alltså färddatorn lika på andra decimalen. Imponerande!
av Enzo
MattiasD skrev:
5cylindrar skrev:Frågan är även hur mycket det är värt i extra förbrukning för att slippa diesel. Jag anser att 2 dl extra är rimligt.
Etanol innehåller 55% mindre energi jfm diesel, dvs om en V70 med dieselmotor drar 0.8 l/mil (vilket D5 gör) är det helt okej att motsvarande etanolmotor drar 0.8*1,55 = 1,24 l/mil. 2.5FT drar tom ofta mindre.
Ja det vore ju bra om etanolen nu kostade hälften av dieseln. :mrgreen:

En D5 drar dessutom ofta mindre än 0,8. Jag kommer inte upp i det ens med enbart stadskörning. Och tar man en rent framhjulsdriven så drar ju en V70 oftast en bra bit under hälften jämfört med en FT på ren E85.

Hur man än räknar så blir bränsleekonomin betydligt bättre med en diesel än en etanolbil.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Testade idag för skojs skull att mäta exakt då jag har en specialgrej till navigatorn som kan mäta detta. Körde till jobbet och provade att köra relativt mjukt och att hålla fartgränserna mha farthållaren. Jag har en 2,5FT MY10 med manuell låda.

Jag har 7 minuters körning på 30&50-vägar, 15 minuter på 80-90-väg och sedan 10 minuter på 70-väg i stadsmiljö. 3,6 mil enkel väg

0,98 hamnade jag på så visst går det att komma ned. Men i snitt så hamnar jag som skrivit tidigare på 1,25 men då är det en del korta turer och utan ägg under pedalen.

Nu under julledigheten då det i princip bara blev stadskörning 100% hamnade jag på 1,35.
Användarvisningsbild
av farmerswalk
Jag kollade lite senast igår och vid 95 på mätaren ligger varvet på ca 1550-1600 varv på 6:an. Färddatorn visar nånstans runt 0.80-0.95. Min bil har gått 500 mil och är en 2.5FT-11. Hemma kör vi mest korta sträckor på 6-8 kilometer och vi har ett snitt på 1.35 nu på vintern med E75. Jag kör på 225/50 17.

Tomas
av Arese
Enzo skrev:
MattiasD skrev:
5cylindrar skrev:Frågan är även hur mycket det är värt i extra förbrukning för att slippa diesel. Jag anser att 2 dl extra är rimligt.
Etanol innehåller 55% mindre energi jfm diesel, dvs om en V70 med dieselmotor drar 0.8 l/mil (vilket D5 gör) är det helt okej att motsvarande etanolmotor drar 0.8*1,55 = 1,24 l/mil. 2.5FT drar tom ofta mindre.
Ja det vore ju bra om etanolen nu kostade hälften av dieseln. :mrgreen:

En D5 drar dessutom ofta mindre än 0,8. Jag kommer inte upp i det ens med enbart stadskörning. Och tar man en rent framhjulsdriven så drar ju en V70 oftast en bra bit under hälften jämfört med en FT på ren E85.

Hur man än räknar så blir bränsleekonomin betydligt bättre med en diesel än en etanolbil.
Min fru har tidigare haft V70II 2,5FT -09 samt en 2,4d -10, bägge manuella. Så vi har ganska bra koll på skillnaden i förbrukning på diesel och E85 för dessa modeller under våra förutsättningar. FT:n drog i snitt ca 1,2 l E85 per mil och dieseln låg på lite drygt 0,7 l/mil. Detta är då nästan enbart landsvägskörning i lite högre tempo. Skillnaden kokar ner till ca 1,50 kr/mil i ren drivmedelskostnad. Beaktar man sedan skillnaden i inköpspris, skatt, förmånsvärde, avdragsmöjligheter i deklarationen osv så måste man köra bra många mil för att dieseln ska vara lönsam rent ekonomiskt. Den blir aldrig lika snabb, komfortabel eller får samma "premium-feel" som FT:n dock...

Läser här att det finns några styrcken som tycker att 2,4d -10 är en snål motor men vår erfarenhet är att vår nya XC60 D5 bara vill ha ca 6-7 cl mer per mil trots aut, awd och mer högbyggd kaross....

Mvh
Arese
av Sundance
Hej.. Nu har jag kört stadskörning i en vecka på E85 (100% Göteborg).
Ingen landsväg och tagit det lugnt, växlat "miljövänligt" etc. Kört mest korta sträckor
(Har 4,5 km till jobbet) utan att använda motorvärmare. Förbrukningen stannade på 1,35 liter/mil (E85/E75?) Bilen är en V70 2.5FT
av Hanna83
Hej!

Varför lyckas dom inte få ner förbrukningen? En D5 är ju nästan marknadsledande i din snåla gång. En 2.5FT skall ju itne dra så mkt när man kör på bensin tycker jag.

Hade en BMW M5-03 för ett par år sedan och den har ju en 5 liters V8 på 400hk och den låg i snitt på de 4000mil som jag hade den, 1.2 l/mil, som max med mkt stad 1.4l/mil, det snålaste den gick på var Göteborg-Ålesund, 0.91l/mil.
av Enzo
Arese skrev: Min fru har tidigare haft V70II 2,5FT -09 samt en 2,4d -10, bägge manuella. Så vi har ganska bra koll på skillnaden i förbrukning på diesel och E85 för dessa modeller under våra förutsättningar. FT:n drog i snitt ca 1,2 l E85 per mil och dieseln låg på lite drygt 0,7 l/mil. Detta är då nästan enbart landsvägskörning i lite högre tempo. Skillnaden kokar ner till ca 1,50 kr/mil i ren drivmedelskostnad. Beaktar man sedan skillnaden i inköpspris, skatt, förmånsvärde, avdragsmöjligheter i deklarationen osv så måste man köra bra många mil för att dieseln ska vara lönsam rent ekonomiskt. Den blir aldrig lika snabb, komfortabel eller får samma "premium-feel" som FT:n dock...

Läser här att det finns några styrcken som tycker att 2,4d -10 är en snål motor men vår erfarenhet är att vår nya XC60 D5 bara vill ha ca 6-7 cl mer per mil trots aut, awd och mer högbyggd kaross....

Mvh
Arese
Ja som du själv skriver, bränsleekonomin blir bättre med en diesel. I synnerhet ju nyare de är.

På vilket sätt skulle en diesel inte kunna vara lika snabb som en FT? Premiumkänslan är objektiv och ska väl lämnas därhän. För mig är FT en snikbil/dussinbil och är inte alls lika exklusiv som en XC t.ex.

Idag går väl dessutom D5an fortare än en FT. ;)
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Enzo skrev:
Ja som du själv skriver, bränsleekonomin blir bättre med en diesel. I synnerhet ju nyare de är.

På vilket sätt skulle en diesel inte kunna vara lika snabb som en FT? Premiumkänslan är objektiv och ska väl lämnas därhän. För mig är FT en snikbil/dussinbil och är inte alls lika exklusiv som en XC t.ex.

Idag går väl dessutom D5an fortare än en FT. ;)
????

Vad har XC med detta att göra - han pratar ju motorer inte karosser???

Pratar vi motorer så är dieslar dussinmotorer vad gäller V70 och 2,5FT är mer ovanlig (om man undantar den senaste driven med R-designpaketet på 2,5FT) edit: Där jag bor går det 10 st 2,4D på en 2,5FT. och statistiken på Bilswedens hemsida säger att det nybils-registrerades 18.000 Diesel V70 under 2010 i sverige och endast 6.000 E85-V70 och då inkluderar det 2,0F så jag delar inte din definition av dussinbil

Hur går en D5 fortare???? Det stämmer inte! 2,5FT gör ca 235 km/h. Dessutom snabbare acceleration. Anledningen till att det i vissa fall visas 210 km/h är att den standard med normala däck har fartspärr från fabrik. Min har fartspärren borttagen från fabrik då den har 17 tums W-däck.
Senast redigerad av 1 Racetwin2, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 14
V60 sliter däck bak

Så där snett blir det inte av att cambe[…]

Helljussignal V50

Hjälp!! Var kan man enklast ansluta för […]

Jag har i många år haft en Festo kemik[…]