Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Amli skrev:
Variosboy skrev:

Sådär sa Pappa 1992 när 850:in kom! :wink: Då var Volvo slut som dragbil enligt honom.. Han åker nu 945 av 1998 års modell..
Hahaha. PRECIS samma sak kan skrivas om min svärfar. Får jag gissa att även du får höra att du inte har en riktig Volvo och han minsann kör den sista riktiga?
Men de har ju rätt... :mrgreen: Min har snart gått 60' mil. Är jättenöjd.
KKR skrev:
Detta kan vi ju glömma 2012 när det inte längre är reducerat förmånsvärde på miljöbilar
Vet du om det gäller för nya bilar 2012 eller för ALLA bilar som idag har reducerat förmånsvärde?
Var kan man läsa mer om detta?
Variosboy skrev:
VolvoB20 skrev: Konstigt, det som fick mig att välja volvo (bra dragbil) verka vara det som nu tvingar mig bort från volvo när det är dags för nästa bilbyte :(
Sådär sa Pappa 1992 när 850:in kom! :wink: Då var Volvo slut som dragbil enligt honom.. Han åker nu 945 av 1998 års modell.. Du kanske får byta till en sån, eller föresten, varför byta bil över huvudtaget??

Det blir lätt komiskt i "nybils"-forumet när folk betraktar 3-4 år gamla bilar som färdiga för skroten. De flesta Volvobilar sen 245:an klarar utan större bekymmer av 30-40 tusen mil, och avverkar man det på 3-4 år så visst, då kan jag se problemet, men inte annars.
Är det ett större problem att åka i en bil som börjar få några mil på mätaren eller år på nacken än en att inte kunna använda bilen till det man vill (tex.dra tunga släp)? Prio helt enkelt.
Jag åker tjänstebil och leasingen rullar alltid på 36 månader, sen måste bilen bytas (tyvärr). Så snart måset jag bestämma vad det ska bli för bil härnäst.

Det är klart, man kan ju sluta ha tjäsntebil och köpe en egen XC70 istället, det är ju ett alternativ.
VolvoB20 skrev:
Variosboy skrev:
VolvoB20 skrev: Konstigt, det som fick mig att välja volvo (bra dragbil) verka vara det som nu tvingar mig bort från volvo när det är dags för nästa bilbyte :(
Sådär sa Pappa 1992 när 850:in kom! :wink: Då var Volvo slut som dragbil enligt honom.. Han åker nu 945 av 1998 års modell.. Du kanske får byta till en sån, eller föresten, varför byta bil över huvudtaget??

Det blir lätt komiskt i "nybils"-forumet när folk betraktar 3-4 år gamla bilar som färdiga för skroten. De flesta Volvobilar sen 245:an klarar utan större bekymmer av 30-40 tusen mil, och avverkar man det på 3-4 år så visst, då kan jag se problemet, men inte annars.
Är det ett större problem att åka i en bil som börjar få några mil på mätaren eller år på nacken än en att inte kunna använda bilen till det man vill (tex.dra tunga släp)? Prio helt enkelt.
Jag åker tjänstebil och leasingen rullar alltid på 36 månader, sen måste bilen bytas (tyvärr). Så snart måset jag bestämma vad det ska bli för bil härnäst.

Det är klart, man kan ju sluta ha tjäsntebil och köpe en egen XC70 istället, det är ju ett alternativ.
Kanske vore nåt, ofta verkar det ju vara rena förlustaffärer att ha leasingbil enligt många här, själv har jag ingen aning eftersom jag aldrig haft det!?
Mjae, det beror väldigt mycket på leasingavtalet. Har du möjlighet att bara betala förmånsvärdet utan löneavdrag så är det klart mer förmånligt.
rdesign11 skrev:
KKR skrev:
Detta kan vi ju glömma 2012 när det inte längre är reducerat förmånsvärde på miljöbilar
Vet du om det gäller för nya bilar 2012 eller för ALLA bilar som idag har reducerat förmånsvärde?
Jepp, källa tack.
av Enzo
betterlead skrev:
rdesign11 skrev:
KKR skrev:
Jepp, källa tack.
Det gällde väl bara etanolbilarna (och dieselbilarna) ... el- och gasbilar fortsätter väl att få subventioner
Det är omöjligt att någon här sitter med information om vad som händer med beskattningen 2012. Besluten är inte fattade så ingen kan annat än spekulera.
rdesign11 skrev:
KKR skrev:
Det gäller alla miljöbilar som i dag har reducerat förmånsvärde, nuvarande regler gäller till och med beskattningsåret 2011.

http://www.skatteverket.se/privat/skatt ... rmånsvärde bil

Jag gjorde en liten jämförelse av begagn[…]

, så jag kan dra 300 kg mer jämfö[…]

Jag hade detta meddelandet på min 2014 V70 t[…]

Så här i efterhand hade jag aldrig k&ou[…]