Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Krollspell
Jag har ägt 2 stycken, en 2007 och en 2010. Jag tycker personligen att det är den bästa modell som Volvo någonsin gjort, och då räknar jag även in alla andra modeller som jag ägt genom åren. Motorn inte bara låter gott, den är en pärla av kraft och vrid att köra, svarar blixtsnabbt på gasen.
Här skilde sig 2010 som kändes ännu rappare i alla lägen. Kanske andra mjukvaror, vad vet jag.

Hade man fortsatt tillverkat dessa bilar hade jag fortsatt och beställt en ny alla dagar i veckan!
Som glidarbil är den helt underbar!! 8)

Min S80 V8 Executive hade jag bara kört 2700 mil med innan den byttes in (körde den ca två år). Nästan synd att byta in den om man tänker efter nu :wink: Skulle behållt den som samlarbil. :D
av callahan
Åkte med i en så kallad för serie bil av denna mod för rätt många år sen nu och var riktigt imponerad av hur gött den gick.
Och nu har jag börjat följa Volvo och Polestar i V8 Supercars och nu har suget efter en V8 bil blivit stort.
Var sugen på en Magnum/300c just för att åka V8 men jobbar ju på Volvo så en sån med en Vinkel åtta vore ju inte fel.
Användarvisningsbild
av EjS
Minns när jag jobbade som testingenjör för Volvo i 2005. Jag åkte och fixade mjukvarufel i de första S80 mulor med V8. Det var den första drivlina som skulle vara klar för us marknaden.

Tänk: hällered testbana och den bilen :)

(Jag har åkt Volvo sedan dess men nu när jag bor i Danmark blir det tyvärr bara en d5 pga priset)

Den och S60R är de mest charmiga bilar jag nånsin åkt inklusive den Corvette C7 jag hyrde när jag var i us senast.
av callahan
Undrar vad ni kör med för avgassystem?
Standard system eller eftermarknads system.
Sugen på att få lite mer toner om jag köper en men det får inte bli störande inne i bilen.
Har ni nått bra tips?
Användarvisningsbild
av apersson850
Angående klent resultat från T5, som nämndes i början på tråden, så hade Volvo ett tag ett miljötänk där som höll nere utsläppen om man gasade till en kort stund. Det begränsade effekten till knapp 200 hk. Höll man nere en längre tid släppte styrsystemet på den begränsningen och motorn gav full effekt, så toppfart kunde man nå. Men i en acceleration genom växlarna kom man inte förbi den tiden, så då gick motorn med begränsning hela tiden.

De programmerade om det där sen, och då blev den skitigare men snabbare.
Användarvisningsbild
av NordmanV8
callahan skrev:Undrar vad ni kör med för avgassystem?
Standard system eller eftermarknads system.
Sugen på att få lite mer toner om jag köper en men det får inte bli störande inne i bilen.
Har ni nått bra tips?
Jag kör fortfarande orginal... trots 4 år. Låter faktiskt helt ok när man trycker på 8)
Har dock varit sugen länge på att sätta ett elektriskt spjäl "electric cutout" alternativt byta ljuddämparna. Mer ljud gör ju faktiskt gott för själen... :-)-)
av callahan
[youtube]01HwXmfW5vs[/youtube]

Den låter gött tycker jag men frågan är hur mycket som går in under landsvägskörning.
Man vill ju inte ha en bil man inte orkar åka långt i pga jobbigt ljud.
Går ju iofs höja stereon men man får ju ta hänsyn till barnen och sambon.

Men cutout´s så borde den ju låta ungefär så här.
[youtube]P4Vh0eidjUg[/youtube]
Användarvisningsbild
av NordmanV8
ChaseJustin skrev:Ni som kör s80 v8, Hur långt har era bilar rullat samt hur pass mycket dyrare är servicekostnaderna för v8 modellerna?
Nu sålde jag bilen i september förra året och då hade den gått knappt 10000 mil.
Den senaste servicen kostade drygt 4000:-
Dels pga att bilen var över 6 år. Tidigare år ca 6-6,500:- för en oljeservice på Volvo.
V8'an är inte mycket dyrare att serva än en vanlig bil. Det går åt någon liter extra i motorn men det är väl det hela. Vid tändstiftsbyte blir det givetvis dubbelt så dyrt för tändstiften... :roll: Men det kan man leva med!!
Relä bränslepump

Då väcker jag liv i denna tråd. G[…]

Jag skulle börjat med att kolla/byta batt.

Det sitter bara en vanlig MAP-sensor (3-stift) p[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil an[…]