Emiljonsson7 skrev:XC70 är en större bil, lite tyngre bil och en cross country i sin natur. Typiska användningsområdet skulle jag säga är för de som ibland åker dåliga vägar, vinterväglag eller en och annan tur i lite grövre terräng eller de som helt enkelt bara är ute efter komforten. Min bild är också att den är relativt vanlig som dragbil till husvagn och de som drar mycket släp. Då är dieselmotorn ett bra val tycker jag. Ett mer naturligt val. Dieseln förbrukning påverkas ju inte heller lika mycket av sämre aerodynamik eller högre vikt. Bra vridmoment premieras före hög effekt/varvvilighet eller låg ljudnivå.
Känner mig rätt ensam som faktist använder AWDn på min XC70 och dessutom drar släp. Häromkring verkar man köpa XC70 och kanske ännu mera XC60 av två skäl, 1 imponera på grannarna i villaförorten, 2, Trygghetkänsla för hemmafruar genom att man sitter högt uppe i trafiken. De flesta har inte ens dragkrok på sin XC-bilar.
Annars kan bara säga en sak, jag är megagrymt imponerad av XC70 D5 205 AWD, drog nyss upp båten idag på en riktig brant ramp men den tuffar upp nästan på tomgång trots över 2 ton bakom. Samma sak med 2 ton släp på lera och snö, inga problem alls trots man kör ko-stig i skogen där man skulle fastna med en vanlig markfrigång.
Ändå var bilen suverän på en 600-mila runda ned genom europa och längs medelhavet, 200 km/h på autobahn eller 10-12 timmar i sträck och man kommer fram utvilad och pigg. Detta med 0.7 i förbrukning med semesterpackning med en 2-tons awd suv med alper, autobahn och timmslånga köer med full AC i 38 grader....Imponerande.
En mer allsidig bil som ändå bara kostar 350.000 kan jag inte tänka mig. Satan vad nöjd jag är, speciellt med D5an. Sen är det gott att inte behöva tanka så ofta då man kör 100 mil/tank. Redan rullat 4000 mil med bilen.
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.