Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#455180
Vad har XC70 att göra med något att göra?
Allt beror ju förstås på vad man jämför med och vilka prioriteringar man har.
Jag håller med om att det inte finns några rätt eller fel i frågan. Det är upp till var och en att avgöra. Om jag ser till mig själv t ex skulle jag alla dagar i veckan ta T6 istället för D5 om ekonomin inte spelade någon roll.
#455322
Amli skrev:Vad har XC70 att göra med något att göra?
Allt beror ju förstås på vad man jämför med och vilka prioriteringar man har.
Jag håller med om att det inte finns några rätt eller fel i frågan. Det är upp till var och en att avgöra. Om jag ser till mig själv t ex skulle jag alla dagar i veckan ta T6 istället för D5 om ekonomin inte spelade någon roll.
XC70 är en större bil, lite tyngre bil och en cross country i sin natur. Typiska användningsområdet skulle jag säga är för de som ibland åker dåliga vägar, vinterväglag eller en och annan tur i lite grövre terräng eller de som helt enkelt bara är ute efter komforten. Min bild är också att den är relativt vanlig som dragbil till husvagn och de som drar mycket släp. Då är dieselmotorn ett bra val tycker jag. Ett mer naturligt val. Dieseln förbrukning påverkas ju inte heller lika mycket av sämre aerodynamik eller högre vikt. Bra vridmoment premieras före hög effekt/varvvilighet eller låg ljudnivå.

En V70 med R-design (sportchassi och 17 tum) däremot finns förmodligen en stor målgrupp som är ute efter bra väghållning, bra effekt, varvvillig motor och mycket ren asfaltskörning på bättre vägar. Där sitter en bensinare som en smäck skule jag säga.

Men som sagt. Var och en använder bilen olika och därför går det inte att generalisera. Det finns ju de som köper R-design trots att de åker mycket på dåliga vägar och är beredda att offra komforten enbart för utseendet. Många kanske inte ens är intresserade av väghållningen eller prestandan heller utan det är helt och hållet en utseendefråga.
#455359
Steff 99 skrev: I Stockholm skulle inga miljöbilar drabbas av trängselavgifter, man skulle få fri parkering m.m....hur ser det ut nu ?
Något som historien klart bevisat är att inget som har med löften gällande drivmedelsskatter är heligt ens för en grön politiker.
Jag har aldrig förstått vad miljöbilar har med trängsel att göra, beslutet att ta bort befrielsen 2012 är rätt.

Vad beträffar att politiker inte går att lita på stämmer nog. Men att införa mer skatt på E 85 tror jag är politiskt självmord. Och vi skall komma ihåg att det har varit explosion på försäljningen av dieseldrivna personbilar, så om de vill ha in mer skatt tror jag det är mycket större risk att den höjs på diesel och kanske även på bensin. Det går lättare att förklara med att de är fossila bränslen.
#455367
Fast vad händer när Elbilarna slår inom "kort". Då kommer E85 som dessutom innehåller minst 15% fossilt bränsle plus alla transportkostnader etc kännas omodernt och då vill man helt och hållet få bort förbränningsmotorer = höga skatter.
#455370
sandberg80 skrev:Fast vad händer när Elbilarna slår inom "kort". Då kommer E85 som dessutom innehåller minst 15% fossilt bränsle plus alla transportkostnader etc kännas omodernt och då vill man helt och hållet få bort förbränningsmotorer = höga skatter.
100% El kommer inte att slå först. Först komme hybriderna. När jag var på Volvocars sist så förstod jag att deras Dieselhybrid som kommer 2012 kommer att ha en ca 100 hk elmotor och sedan den vanliga dieseln på upp tilll 205 hästar. Tänk 305 hästar maximalt och ett vrid som himalayas toppar:) Dessutom med elstyrd fyrhjulsdrift bak. Intressant som sagt :D Den kommer liga ruskigt lågt i förbrukning då elmotorn kan stötta och dessutom ladda i inbromsningarna.

Jag tror därför att hybriderna kommer att vara härskande många, många år innan det blir aktuellt med 100% elbilar.
#455544
sandberg80 skrev:Fast vad händer när Elbilarna slår inom "kort". Då kommer E85 som dessutom innehåller minst 15% fossilt bränsle plus alla transportkostnader etc kännas omodernt och då vill man helt och hållet få bort förbränningsmotorer = höga skatter.
Nu pratar du 20-50 årsperspektiv. Och det är skillnad på 15% fossilt och 100% fossilt. Om de höjer co2-skatten på bensin så kommer E 85 bilarna i ännu större omfattning köra på E 85= mindre miljöbelastning. Jag vidhåller att "skatta" bort etanolen är politiskt självmål.
#455792
Emiljonsson7 skrev:XC70 är en större bil, lite tyngre bil och en cross country i sin natur. Typiska användningsområdet skulle jag säga är för de som ibland åker dåliga vägar, vinterväglag eller en och annan tur i lite grövre terräng eller de som helt enkelt bara är ute efter komforten. Min bild är också att den är relativt vanlig som dragbil till husvagn och de som drar mycket släp. Då är dieselmotorn ett bra val tycker jag. Ett mer naturligt val. Dieseln förbrukning påverkas ju inte heller lika mycket av sämre aerodynamik eller högre vikt. Bra vridmoment premieras före hög effekt/varvvilighet eller låg ljudnivå.
Känner mig rätt ensam som faktist använder AWDn på min XC70 och dessutom drar släp. Häromkring verkar man köpa XC70 och kanske ännu mera XC60 av två skäl, 1 imponera på grannarna i villaförorten, 2, Trygghetkänsla för hemmafruar genom att man sitter högt uppe i trafiken. De flesta har inte ens dragkrok på sin XC-bilar.

Annars kan bara säga en sak, jag är megagrymt imponerad av XC70 D5 205 AWD, drog nyss upp båten idag på en riktig brant ramp men den tuffar upp nästan på tomgång trots över 2 ton bakom. Samma sak med 2 ton släp på lera och snö, inga problem alls trots man kör ko-stig i skogen där man skulle fastna med en vanlig markfrigång.

Ändå var bilen suverän på en 600-mila runda ned genom europa och längs medelhavet, 200 km/h på autobahn eller 10-12 timmar i sträck och man kommer fram utvilad och pigg. Detta med 0.7 i förbrukning med semesterpackning med en 2-tons awd suv med alper, autobahn och timmslånga köer med full AC i 38 grader....Imponerande.

En mer allsidig bil som ändå bara kostar 350.000 kan jag inte tänka mig. Satan vad nöjd jag är, speciellt med D5an. Sen är det gott att inte behöva tanka så ofta då man kör 100 mil/tank. Redan rullat 4000 mil med bilen.
#455904
Underbart att höra (läsa) någon som är så himla nöjd med sin kärra! :)
#456000
Verkligen kul att höra VolvoB20 att du är så nöjd med din bil! Även jag är trots allt väldigt nöjd med min bil. Då jag bor i Norrland numera och kör mycket på dåliga vägar i inlandet, oplogade grusvägare m.m får jag verkligen oxå användning av min bil. Det känns att den växer en ytterligare ett snäpp när vintern och snön börjar falla. Jag använder inte min dragkrok lika mycket som din förmodligen men jag burkar alltid lägga i och dra upp svärföräldrarnas båt t ex och det är i en ganska brant backe med rullgrus. Inga som helst problem.

Det finns alltd saker som skulle kunna vara bättre men om man ser det stora hela är onekligen en väldigt allsidig och bra bil! :-)-)
#456370
betterlead skrev:Underbart att höra (läsa) någon som är så himla nöjd med sin kärra! :)
Kan bara hålla med. Det finns tydligen de på detta forum som är NÖJDA med sina Volvo. Jag trodde ett tag att jag var ensam.

@yrrol3 , Vill du ha fancy skivor så bli[…]

Vad som händer om man bara har en USB-port ve[…]

230fk går snålt

En liten tanke jag har är om min turbo lä[…]

Kan man felsöka haldexen genom att ta ur s&au[…]