bilgalen skrev:Det är väl bra fånigt om det måste till en 2011 för att det ska "funka" med automat i denna Volvo. Vad pysslas det med på Hissingen? Har väl aldrig varit problem med att få automatare att växa mjukt innan? Åkte senast här om dagen i en drygt 20år gammal Merca med automat. Gick som en dröm i motor o växellåda. Dessutom inget jäkla dieselknatter då det var en större bensinsexa under huven :)
Fattar inte riktigt vad flertalet automtmotståndare pratar om, jag förmodar att flertalet sällan eller aldrg kört en automat .
Volvos automater eller andra märken växlar som de skall, mjukt nära nog omärkligt, de växlar vid rätt varvtal och de lägger i högsta växel ( 6:an eller högre om det finns) när varvtalet är det rätta. Exv. XC60 D3 där ligger högsta vxl i redan vid 60 kmh. och då vid det varvtal som gör att bilen inte börjar vibrera för att varvtalet är för lågt, samma som med en manuell.
Sedan så har man alltid ett moment bortfall på automater, men beställer man en så vet 99% att detta finns, men de nya automaterna har blivit så mycket bättre att man inte kan jämföra dom med en låda som är 20 år gammal. (Jag kan inte höra minsta dieselknatter från en ny V70 eller XC60 har du verkligen åkt i någon av dessa ?)
En av nackdelarna är att de kan dra mer bränsle, det kostar säkert upp till 2-3 liter/tank vilket för den super ekonomiske kan fälla ett avgörande till den manuella vxl.lådans fördel.