Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det är väl bra fånigt om det måste till en 2011 för att det ska "funka" med automat i denna Volvo. Vad pysslas det med på Hissingen? Har väl aldrig varit problem med att få automatare att växa mjukt innan? Åkte senast här om dagen i en drygt 20år gammal Merca med automat. Gick som en dröm i motor o växellåda. Dessutom inget jäkla dieselknatter då det var en större bensinsexa under huven :)
bilgalen skrev:Det är väl bra fånigt om det måste till en 2011 för att det ska "funka" med automat i denna Volvo. Vad pysslas det med på Hissingen? Har väl aldrig varit problem med att få automatare att växa mjukt innan? Åkte senast här om dagen i en drygt 20år gammal Merca med automat. Gick som en dröm i motor o växellåda. Dessutom inget jäkla dieselknatter då det var en större bensinsexa under huven :)
Exakt. Traditionella lådor - innan de började kallas "______tronic" av olika tillverkare var betydligt trevligare. Det är egentligen bara dubbelkopplingslådorna som är ett framsteg. Geartronic, triptronic, steptronic - allt är värdelöst mög.
bilgalen skrev:Det är väl bra fånigt om det måste till en 2011 för att det ska "funka" med automat i denna Volvo. Vad pysslas det med på Hissingen? Har väl aldrig varit problem med att få automatare att växa mjukt innan? Åkte senast här om dagen i en drygt 20år gammal Merca med automat. Gick som en dröm i motor o växellåda. Dessutom inget jäkla dieselknatter då det var en större bensinsexa under huven :)
Volvos automatlådor växlar mjukt, silkeslent. Tyvärr får man säga, jag hade hellre offrat lite växlingskomfort istället för att behöva vänta en evighet på att växlingarna ska bli klara. Komfortmässigt är deras automatlådor bra, men för aktiv och inspirerande körning kan jag inte komma på någon mer avtändande transmission än geartronic..
Fattar inte riktigt vad flertalet automtmotståndare pratar om, jag förmodar att flertalet sällan eller aldrg kört en automat .
Volvos automater eller andra märken växlar som de skall, mjukt nära nog omärkligt, de växlar vid rätt varvtal och de lägger i högsta växel ( 6:an eller högre om det finns) när varvtalet är det rätta. Exv. XC60 D3 där ligger högsta vxl i redan vid 60 kmh. och då vid det varvtal som gör att bilen inte börjar vibrera för att varvtalet är för lågt, samma som med en manuell.
Sedan så har man alltid ett moment bortfall på automater, men beställer man en så vet 99% att detta finns, men de nya automaterna har blivit så mycket bättre att man inte kan jämföra dom med en låda som är 20 år gammal. (Jag kan inte höra minsta dieselknatter från en ny V70 eller XC60 har du verkligen åkt i någon av dessa ?)
En av nackdelarna är att de kan dra mer bränsle, det kostar säkert upp till 2-3 liter/tank vilket för den super ekonomiske kan fälla ett avgörande till den manuella vxl.lådans fördel.
Steff 99 skrev:Fattar inte riktigt vad flertalet automtmotståndare pratar om, jag förmodar att flertalet sällan eller aldrg kört en automat .
Volvos automater eller andra märken växlar som de skall, mjukt nära nog omärkligt, de växlar vid rätt varvtal och de lägger i högsta växel ( 6:an eller högre om det finns) när varvtalet är det rätta. Exv. XC60 D3 där ligger högsta vxl i redan vid 60 kmh. och då vid det varvtal som gör att bilen inte börjar vibrera för att varvtalet är för lågt, samma som med en manuell.
Sedan så har man alltid ett moment bortfall på automater, men beställer man en så vet 99% att detta finns, men de nya automaterna har blivit så mycket bättre att man inte kan jämföra dom med en låda som är 20 år gammal. (Jag kan inte höra minsta dieselknatter från en ny V70 eller XC60 har du verkligen åkt i någon av dessa ?)
En av nackdelarna är att de kan dra mer bränsle, det kostar säkert upp till 2-3 liter/tank vilket för den super ekonomiske kan fälla ett avgörande till den manuella vxl.lådans fördel.
Har aldrig klagat på komforten, körde som sagt 1500 mil med automat. Den växlade silkeslent och mjukt tyckte jag.

Hur mycket förbrukningen stack iväg beror ju på situationen, på autobahn drog det inte mycket extra då den alltid var låst på högsta växlen. I stan och i motlut tyckste jag att den varvade onödigt högt. Störst skillnad upplevde jag när man drog riktigt tunga släp, på den manuella lägger jag i 6:an och så åker man på den hela dagen, automaten växlar ned konstant så fort det är motlut och lockupen går ur. Visst, det ska kanske vara så för tuggar man uppgör Kolmårdenbackarna på 6:an med ett stort släp efter så vibrerar det ju lite, men förbrukningen sticker ju inte som på auomaten när den taggar ned ordentligt vid samma fart och backe. Växlade oftast "manuellt" på automaten då och lade i 6:an men ofta släppte lockupen istället då. Har kört VW/Audis DSG lådor som ju inte har någon oljemomentomvandlare, de passar bättre med min körstil då de ju inte kan "slira" utan bilen far iväg som ett skott när man nuddare gasen helt utan förluster.
Steff 99 skrev:
2-3 liter? Inte ens Volvo själva har så optimistiska siffror.. :-)-)
av Enzo
acr32 skrev:
Steff 99 skrev:
2-3 liter? Inte ens Volvo själva har så optimistiska siffror.. :-)-)
Nej, men de uppger inte heller att 50 hk försvinner i momentomvandlaren som vissa andra här.

:D
Momentomvandlaren tar inga 50 hk men att den drar mer är helt klart. Min erfarenhet som tidigare sagt, dvs kanske 10 % i blandad körning. Även på autoban drar den mer trots lockup. Fast fördelen är vid omkörning, gasen i botten med automat ger bättre acc då få personer kan lägga in rätt växlar i rätt tid!! Automaten läser ju blixtsnabbt av optimalt varvtal.
Arese skrev: Hehe, kul len att du och Calle alltid dyker upp i samma trådar, kliande varandras ryggar... ??:-/

Erkänn nu - ni är samma person! Moderator - kolla IP:n :D
HaHa, i dina drömmar. Kanske det finns fler än en person som ser igenom dig?? Dina slutsatser är lika svamliga som det andra du skrivit. Tror fler än jag vet att D5 med automat inte normalkör under 1500 varv?? (jag jolalr ju på min varvräknare när jag kör!)
CalleV70 skrev:Momentomvandlaren tar inga 50 hk men att den drar mer är helt klart. Min erfarenhet som tidigare sagt, dvs kanske 10 % i blandad körning. Även på autoban drar den mer trots lockup. Fast fördelen är vid omkörning, gasen i botten med automat ger bättre acc då få personer kan lägga in rätt växlar i rätt tid!! Automaten läser ju blixtsnabbt av optimalt varvtal.
Ja 10% är det ju lätt värt för att få köra automat. Men frågan är då, är det verkligen sämre än andra konventionella automatlådor? Jag tror faktiskt inte det.

Jag är som sagt grymt imponerad av min MY11. Kan faktiskt inte se att det skulle vara rimligt med så mkt lägre förbrukning för de förhållandena. Och det där med prestandaförsämring, jag vågar nog säga att man med automat accar ifrån en manuell låda för det mesta, helt enkelt för att det är svårare att få till en bra start med manuell.
Lossa dörrhandtag volvo v70 2013

Ingen som kan ge en hint? Har googlat, kollat, l[…]

Huven indikerar öppen

Sitter i vänster huvlås, vill jag minna[…]

Hej! Jag har sökt på nätet i timm[…]

Ok, då antar jag att det bara är att pl[…]