Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Arese skrev:
VolvoB20 skrev:Ursäkta en dum fråga men....

Varför behöver man sportläga på XC70 D5 ??? Det som fattats i 6 år sedan Geartroniclådan kom var ju ett riktigt ekonomiläge som utnyttjar bottevridet.

Så när kommer ekonomi-läge???
Nuvarande läge måste väl anses vara ekonomibetonat - 5:an i 50 och 6:an i 70. Hela bilen skakar ju för att spara några futtiga centilitrar i EU-mixen....
Skumt, 6:an i 70 funkar ju perfekt på den manuella lådan? Om man nu inte stämplar gasen i botten, med int ligger väl automaten kvar på 6:an i 70 om du har plattan i mattan?
av Arese
Jättekonstigt, tror dessutom att sexan på den manuella är längre än på automaten....

Det är inte så att dina dieselår har skakat sönder/trubbat av dina sinnen B20? :D Läge att köra mer med Supran? (D)

Mvh
Arese
Arese skrev:Jättekonstigt, tror dessutom att sexan på den manuella är längre än på automaten....

Det är inte så att dina dieselår har skakat sönder/trubbat av dina sinnen B20? :D Läge att köra mer med Supran? (D)

Mvh
Arese
Ovasett vad det beror på så talar detta tydligt för knappens "Sport-Normal-Ekonomi" återinförande.

Att tro att man kan programera in ett enda växlingsschema som passar alla bilar, alla miljöer och alla förare tror jag inte på. Man måsta ha lite valfrihet.

Japp manuella är längre än aut. Dock är XC kortare än V70

Körde Supra i helgen och med 295/25 däck skakar det duktigt :D :D :D
av Arese
Håller med om att man borde kunna välja lådans humör. Provade nya femman med den 8-växlade automaten, Dynamic- och Adaptive drive härom veckan. Från rent gammel-citroënsk fjädring och ytterst flegmatiskt växlingsmönster i comfort-läge till järnsäng utan krängning och nedväxling som endast kräver att man andas på gaspedalen i sport+. Häftigt!

Mvh
Arese
Användarvisningsbild
av Bosa
Enzo skrev: Berättigad?

Om det är nåt de monterar på D5 tillverkade efter ett visst datum så knappast.
Om inte sportläget finns på de D3 som levereras nu, varför skulle de då stoppa in det i äldre?
Är en MY11 det gäller och du snackade om den högre effekten i D5:an som skäl till S-läget därav min undran. Sen så har ju inte alla D5 MY11 S-läget vid leverans heller så är inte lätt att veta i vilka det ska och inte ska finnas.
Enzo skrev: Är det förresten någon som fått polestartrimmet till sina D3 AWD MY11. Alla vi som köpte D5 ansågs ju vara idioter. Men mig veterligen så kan man inte det.
Såg nu att Polestar bara listar 2,4D och inte D3, hade jag missat totalt. Hade ju inte varit så smart av Volvo förstås att ha trimmet till D3 AWD tillgängligt för MY11.
av linois
linois skrev:
supersonic skrev:Snabb fråga som jag kanske redan anar svaret på: Funker det till MY10 (D5 205hk)?
Jag har en v70 d5 awd och frågade säljaren igår om det går att omprogrammera lådan. Hoppas.....

Pratade med säljaren idag och han gav mig ett positivt besked :D . Dom tar hem en mjukvara från Volvo som på måndag ska matas in i min bil. Trodde personligen inte det skulle gå men det är skönt att ha fel åt det hållet :mrgreen:
linois skrev:
linois skrev:
supersonic skrev:Snabb fråga som jag kanske redan anar svaret på: Funker det till MY10 (D5 205hk)?
Jag har en v70 d5 awd och frågade säljaren igår om det går att omprogrammera lådan. Hoppas.....

Pratade med säljaren idag och han gav mig ett positivt besked :D . Dom tar hem en mjukvara från Volvo som på måndag ska matas in i min bil. Trodde personligen inte det skulle gå men det är skönt att ha fel åt det hållet :mrgreen:
Du måste genast uppdatera oss på efter uppgraderingen
av linois
Jag har en v70 d5 awd och frågade säljaren igår om det går att omprogrammera lådan. Hoppas.....[/quote]

Pratade med säljaren idag och han gav mig ett positivt besked :D . Dom tar hem en mjukvara från Volvo som på måndag ska matas in i min bil. Trodde personligen inte det skulle gå men det är skönt att ha fel åt det hållet :mrgreen:[/quote]

Du måste genast uppdatera oss på efter uppgraderingen[/quote]

Jag lovar :-)-) .
av Enzo
Bosa skrev:
Enzo skrev: Berättigad?

Om det är nåt de monterar på D5 tillverkade efter ett visst datum så knappast.
Om inte sportläget finns på de D3 som levereras nu, varför skulle de då stoppa in det i äldre?
Är en MY11 det gäller och du snackade om den högre effekten i D5:an som skäl till S-läget därav min undran. Sen så har ju inte alla D5 MY11 S-läget vid leverans heller så är inte lätt att veta i vilka det ska och inte ska finnas.
Enzo skrev: Är det förresten någon som fått polestartrimmet till sina D3 AWD MY11. Alla vi som köpte D5 ansågs ju vara idioter. Men mig veterligen så kan man inte det.
Såg nu att Polestar bara listar 2,4D och inte D3, hade jag missat totalt. Hade ju inte varit så smart av Volvo förstås att ha trimmet till D3 AWD tillgängligt för MY11.
Nej men det var ju det jag menade. Om även de senaste D3 AWD har sportläge, så kan man säkert uppgradera de äldre MY11, men det verkar ju inte som det. Det verkar ju förbehållet D5, med all rätt. Det är bara de första MY11 som inte har det från fabrik, v20-35 tror jag det var.
Jag tror att en del HW förbättringar skett, kanske redan MY10
Som är förutsättningar för den nya SW
Inte så mycket i Sportläget, utan mera i det vanliga Drive läget
För den nya SW påverkar ju hur det vanliga Drive läget uppför sig också
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
230fk går snålt