Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mattish
Xavante skrev:Kör en V70 1,6D DRIVe M11 och har under några månader "inbillat" mig ryckningar. Särskillt när man endast ger lite mer gas. Då tappar den lixom drivet. Jag trodde att det berodde på att den endast har 4 ventiler (?) och därmed inte samma tryck?

Som ni märker är jag ingen motormänniska..
Jag tror det är en 8 ventilare, men är inte säker. Den har minst 8 iaf, annars så skulle det ju vara en 2 cylindrig motor eller så skulle den ha problem att evakuera avgaserna eller få luft..
Användarvisningsbild
av Guru
mattish skrev:
Xavante skrev:Kör en V70 1,6D DRIVe M11 och har under några månader "inbillat" mig ryckningar. Särskillt när man endast ger lite mer gas. Då tappar den lixom drivet. Jag trodde att det berodde på att den endast har 4 ventiler (?) och därmed inte samma tryck?

Som ni märker är jag ingen motormänniska..
Jag tror det är en 8 ventilare, men är inte säker. Den har minst 8 iaf, annars så skulle det ju vara en 2 cylindrig motor eller så skulle den ha problem att evakuera avgaserna eller få luft..
V70 1.6D DRIVe MY11 har mycket riktigt 4 ventiler/cylinder. MY12 har "nya" motorn med 2 ventiler/cylinder (115hk/270Nm).
Känner samma ryck, har kommit vid ca 3700mil. Försvinner när man ger mer pedal. Ca 1500rpm eller strax under, jämn fart. Får se vad som sägs vid 4000mil service.
av mati
Hej!
Jag är ny på forumet.
Har en V70 drive MY-11. Samma problem med ryckningar sedan ungefär ett år tillbaka. Bilen har nu gått 5000 mil. Det är precis som så många andra här i forumet beskriver. Vid 1400-1700 varv och lite gaspådrag, gärna lite uppförsbacke, smårycker den hela tiden. Gasar man så försvinner det för det mesta. I början var det inte så mycket, den ryckte liksom bara nån gång ibland. Inte så att det verkligen störde mig. De senaste månaderna har det dock blivit mycket värre och den har dessutom börjat bli orkeslös ibland. Dessutom inbillar jag mig att partikelfiltret regenererar väldigt ofta. Varje 30-40 mil eller så. Jag vet att det inte är ovanligt ofta iofs, men med tanke på att jag bara kör 70- och 90-landsväg (bor på landet, jobbar på landet), borde den inte producera så mycket sot tycker jag. När bilen var ny gick rensningen igång kanske en till två gånger per tankfyllning, alltså i snitt efter 100 mil. Jag upplever däremot inte att den drar ovanligt mycket soppa. Den brukar ligga runt 4,8l/100km. Det har den alltid gjort och det är helt okej tycker jag.
Har varit på Bilia hur många gånger som helst. Naturligtvis finns inga felkoder. De provkörde 10-tals mil, med en massa diagnosinstrument inkopplade. De upplever också att den rycker och tvekar, men de kan inte hitta nåt. Allt är som det ska. Förutom att den rycker.
Bilia har ingen aning vad det är för fel, säger de, så de har kontaktat Volvo i Göteborg. Men uppenbarligen har de heller aldrig hört talas om det här felet. Konstigt, eller hur? Det har iaf föreslagits att byta EGR-ventil. Det ska ske nästa vecka. Jag tvivlar ärligt talat på att det hjälper.
Jag är sååå trött på sk**en. En nästan ny s.k. "premiumbil" ska väl inte uppföra sig så här?
Senast redigerad av 1 mati, redigerad totalt 0 gånger.
av stefan.li
mati skrev:Hej!
Jag är ny på forumet.
Har en V70 drive MY-11. Samma problem med ryckningar sedan ungefär ett år tillbaka. Bilen har nu gått 5000 mil. Det är precis som så många andra här i forumet beskriver. Vid 1400-1700 varv och lite gaspådrag, gärna lite uppförsbacke, smårycker den hela tiden. Gasar man så försvinner det för det mesta. I början var det inte så mycket, den ryckte liksom bara nån gång ibland. Inte så att det verkligen störde mig. De senaste månaderna har det dock blivit mycket värre och den har dessutom börjat bli orkeslös ibland. Dessutom inbillar jag mig att partikelfiltret regenererar väldigt ofta. Varje 30-40 mil eller så. Jag vet att det inte är ovanligt ofta iofs, men med tanke på att jag bara kör 70- och 90-landsväg (bor på landet, jobbar på landet), borde den inte producera så mycket sot tycker jag. När bilen var ny gick rensningen igång kanske en till två gånger per tankfyllning, alltså i snitt efter 100 mil. Jag upplever däremot inte att den drar ovanligt mycket soppa. Den brukar ligga runt 4,8l/km. Det har den alltid gjort och det är helt okej tycker jag.
Har varit på Bilia hur många gånger som helst. Naturligtvis finns inga felkoder. De provkörde 10-tals mil, med en massa diagnosinstrument inkopplade. De upplever också att den rycker och tvekar, men de kan inte hitta nåt. Allt är som det ska. Förutom att den rycker.
Bilia har ingen aning vad det är för fel, säger de, så de har kontaktat Volvo i Göteborg. Men uppenbarligen har de heller aldrig hört talas om det här felet. Konstigt, eller hur? Det har iaf föreslagits att byta EGR-ventil. Det ska ske nästa vecka. Jag tvivlar ärligt talat på att det hjälper.
Jag är sååå trött på sk**en. En nästan ny s.k. "premiumbil" ska väl inte uppföra sig så här?
Fan va trist att höra, men skriv gärna här hur det går, så man vet vad man kan föreslå om det skulle hända (peppar peppar)
av mati
stefan.li skrev: Fan va trist att höra, men skriv gärna här hur det går, så man vet vad man kan föreslå om det skulle hända (peppar peppar)
Visst, jag återkommer så fort de mot förmodan har lyckats åtgärda felet (eller inte). Alternativet jag ser just nu är bara att byta bil, fast det blir nog ingen Volvo denna gång. Jag är så otroligt besviken. :(
Användarvisningsbild
av Guru
stefan.li skrev:Till Guru lite OT men jag måste fråga, hur mycket påverkar 18":arna bränsleförbrukningen?
Svårt att säga exakt hur mycket då andra faktorer också påverkar. Men färddatorn ökade från 0,52-0,53l/mil till 0,54l/mil. Mätt vid pump från 0,58l/mil till 0,60l/mil eller strax däröver. Men som sagt, många andra faktorer som påverkar, hur fort jag kör och om jag pendlar eller frun rullar runt hemma i stan. Inga problem att få samma förbrukning även med std hjul så hur man kör påverkar minst lika mycket. Efter 40 mil i helgen med fullt lass samt momsad fart på E6 står den på 0,55l/mil. Egentligen är det rätt korkat att göra Volvos långsammaste bil i modern tid ännu långsammare genom att köra på tunga 245/40-18". :lol:
Det som stör mig mest är att en 5-cyl diesel förmodligen inte hade dragit mer än 5-10% mer vilket det hade varit värt med tanke på prestanda, körbarhet samt högre tillåten dragvikt. Vid nästa byte (om 1år) så...
av GerryE
mati skrev: Dessutom inbillar jag mig att partikelfiltret regenererar väldigt ofta. Varje 30-40 mil eller så. Jag vet att det inte är ovanligt ofta iofs, men med tanke på att jag bara kör 70- och 90-landsväg (bor på landet, jobbar på landet), borde den inte producera så mycket sot tycker jag. När bilen var ny gick rensningen igång kanske en till två gånger per tankfyllning, alltså i snitt efter 100 mil.
Fråga, hur märker man att regenereringen körs?
Användarvisningsbild
av Guru
GerryE skrev:
mati skrev: Dessutom inbillar jag mig att partikelfiltret regenererar väldigt ofta. Varje 30-40 mil eller så. Jag vet att det inte är ovanligt ofta iofs, men med tanke på att jag bara kör 70- och 90-landsväg (bor på landet, jobbar på landet), borde den inte producera så mycket sot tycker jag. När bilen var ny gick rensningen igång kanske en till två gånger per tankfyllning, alltså i snitt efter 100 mil.
Helst ska man inte märka av det men enklast ser du det på att den momentana förbrukningen ligger mycket högre än normalt.
På min gamla V50 2.0D kändes det när den började regenerera, märktes på motorgången. Har faktiskt aldrig reagerat på att denna gjort det vilket får anses som bra.
av mati
GerryE skrev:
Det märks framför allt på att förbrukningen inte går ner till noll när man släpper gasen.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 30

Eller en fördel? Då är det ju led[…]

AC problem V70 2016 D3

Har nu testat att känna på reläern[…]

ABS ring/sensorring

Jo felkoden sa (glömde skicka med) Right rear[…]