Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tyvärr kan jag inte ge besked om hur de gör i Sverige. Var hos min ÅF idag (Bilia) och tog upp ämnet som snackades bort. "Sverige ska inte ha DAB än på många år, det är dyrt" etc. Jag tror tyvärr inte han hade riktig koll. Jag försökte säga att det faktiskt släcks i våra grannländer om bara några år men det kontrades med att man säkert kan köra via sin mobil då istället för att köpa DAB nu ..försökte förklara att jag INTE ville ha DAB nu men att jag ville ha förberedelsen. Men som sagt...fick inget riktigt svar..så nu är det beställt utan men förhoppningsvis ingår den !?
Någon som lyckats köpa DAB-förberedelse i Sverige? När jag tittat på autobuhler.de så finns följande: Kod: 683 Digitaler Radioempfang Vorbereitung  60,— €, DAB kostar fö hälften av i Sverige: Kod 501 Digitaler Radioempfang (DAB)  340,— €
DAB-radion kan väl även ta in FM? Det kostar inte mer än fem tusen att framtidssäkra en ny Volvo.
Användarvisningsbild
av SagaPer
jagälskarpv skrev:Tyvärr kan jag inte ge besked om hur de gör i Sverige. Var hos min ÅF idag (Bilia) och tog upp ämnet som snackades bort. "Sverige ska inte ha DAB än på många år, det är dyrt" etc. Jag tror tyvärr inte han hade riktig koll. Jag försökte säga att det faktiskt släcks i våra grannländer om bara några år men det kontrades med att man säkert kan köra via sin mobil då istället för att köpa DAB nu ..försökte förklara att jag INTE ville ha DAB nu men att jag ville ha förberedelsen. Men som sagt...fick inget riktigt svar..så nu är det beställt utan men förhoppningsvis ingår den !?
Någon som lyckats köpa DAB-förberedelse i Sverige? När jag tittat på autobuhler.de så finns följande: Kod: 683 Digitaler Radioempfang Vorbereitung  60,— €, DAB kostar fö hälften av i Sverige: Kod 501 Digitaler Radioempfang (DAB)  340,— €
Anbefaler deg uansett å kjøpe DAB-prep da du vil ha en bil som lett kan selges i alle markeder. Biler uten DAB-prep kan etterhvert bli vanskelig å selge da både Sverige og flere land rundt Sverige vil slukke FM-nettet om 3-8 år. Det importeres mye brukt Volvo til Norge og man forventer da at bilen kan utstyres med DAB-radio.
På den nivån jag är nu så är 5tkr för mycket för mig men jag skulle naturligtvis satsa 500kr på en prep.
Håller med om att det vore en bra idé.
OM NÅGON nu kan ge besked om hur det är med dom Svenska bilarna!!
Vet någon dessutom om det går bra att uppgradera en preparerad HP CD eller om det måste vara en multimediavariant?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
StringerBell skrev:DAB-radion kan väl även ta in FM? Det kostar inte mer än fem tusen att framtidssäkra en ny Volvo.
Du kan inte framtidssäkra en bil tillsammans med underhållningselektronik. De har helt olika livs-cykel.

Många har försökt framtidssäkra sig med att köpa DAB (MPEG1 Audio Layer 2) i bilen och så byter man till DAB+ (AAC kodning) i nätet och vips är DAB mottagaren värdelös . Helt galet då att hårdlöda in den i bilen som förhoppningsvis rullar längre än så....

Samma med TV, Lagom när man uppdaterat till DVB-T i alla apparater så började man sända i TVB-T2 kodning och så var det bara att byta alla grejjer igen. Hade ju varit helt galet att hårdintegrera detta i huset så man måste byta hus varje gång de byts codec i TVn..... :D
VolvoB20 skrev:
StringerBell skrev:DAB-radion kan väl även ta in FM? Det kostar inte mer än fem tusen att framtidssäkra en ny Volvo.
Du kan inte framtidssäkra en bil tillsammans med underhållningselektronik. De har helt olika livs-cykel.
Radioformat har väldigt lång livscykel. FM fanns före CD-skivan och efter CD-skivan.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Ja, de gamla analogformaten har ju funnits sedan urminnes tider inte bara på radio, FM, analog tv, RCA/Phone lågnivå, 4/8 ohm högtalare, SCART med composition video osv. De har ju varit stabila i 30-40 år.

Tyvärr är det ju inte så med de nya digitala formaten, här finns ju möjligheten att släppa nya codecar titt som tätt och det verkar man ju också göra. Alltid någon ny finess, krypto, komprimering etc man vill klämma in,

Det funkar ju bra så länge man lyssnar/tittar via något datorliknande så man kan uppdatera sina codecar/appar/boxar i samma tempo som nya versioner släpps.

Tyvärr är det ju inte mindsetet hos biltillverkarna som aldrig vill sälja nya features till gamla bilar utan bara vill sälja nya bilar.
Användarvisningsbild
av Doffen
Først kan de nå få DAB til å faktisk fungere i nåværende biler før de forsøker å få det i gamle biler. For min del har jeg ventet 4 måneder på oppdatering som skal fikse dette..........
Användarvisningsbild
av SagaPer
Doffen skrev:Først kan de nå få DAB til å faktisk fungere i nåværende biler før de forsøker å få det i gamle biler. For min del har jeg ventet 4 måneder på oppdatering som skal fikse dette..........
Opplys oss gjerne om hvilken modell du har, MY (make year), hvilket anlegg du har i bilen, hvor du bor (by eller kommune), hva slags problem du har, og hva slags tilbakemelding du har fått fra forhandler. Så vidt jeg kan se så er det få poster på forum i Norge rundt Volvo og DAB (som ikke fungerer). Jeg kommer til å følge opp dette med ettermontering direkte mot teknisk sjef hos VPN (Volvo Personbiler Norge). Det er også full anledning til å skrive innlegg på Facebook-siden til VPN.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Och denna har man sänkt med 10k för at[…]

Köpråd V60 Recarge

Tack för svaren.

Huven indikerar öppen

Hej! XC70 2014.Huven indikerar öppen trots[…]