Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av fredrikwt
Funk skrev:
PS: Inga anställda blir missvisande, eftersom ägare och delägare inte ingår där...samt att dotter/systerbolag eller partners inte heller listas.

Det där stämmer inte, antal anställda har med att göra om någon tar ut lön eller inte, tar ägarna ut lön = anställda, annars inte. Har bolaget inga lönekostnader = inga anställda. Inte helt sällan finns ett annat bolag som löner betals ut ifrån, vad gäller trimfirmor har flertalet verkstadsdelen som ett eget bolag t.ex. då finns ju de anställda där. Det har med upplysningskravet i årsredovisningen att göra.

Vad Man visar i siffror är ju till viss del vad man vill visa, en del vil inte att man ska kunna räkna ut bruttovinsten och använder då en annan resultaträkning än den klassiska svenska som oftast används.

Ej att förglömma är att inte svarta pengar syns heller, den som inbillar sig att det inte finns är ute och cyklar, här rör det sig om bolag som till stor del handlar med privatpersoner, då är det annorlunda.

/F
av Freddi
Funk skrev:BSR är duktiga, men kan inte snickra ihop mjukvaror åt den som vill ha något annat än exakt den hårdvara som dom själva levererar.. jag har t.o.m hört att vissa mjukvaror inte fungerar om man byter till annan downpipe än vad dom själva levererar.

Jag frågade om detta oxå, och det hela berodde på att BSR helt enkelt inte ville sälja trimsatser där kunden själv hade monterat en massa, för BSR okända, delar. Med okända menade man tydligen t.ex. en katalysator som har okänt mottryck, okänt flöde och okänd reningsgrad. Av den anledningen så kunde BSR inte till 100% veta hur en bil skulle bete sig med hårdvara som de helt enkelt aldrig hade testat. Jag såg att nå'n representant från BSR hade beskrivit det här...

http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php ... &sk=t&sd=a

Låter det som en rimlig förtklaring?
av Lazy
Har nu kört 2mån. med effektoptimeringen från" Polestar" och jag är jäkligt nöjd med resultatet, motorn är rappare i hela registret och jag tycker också att den har fått en mjukare övergång vid växlingarna, förbrukningen har också sjunkit något. :D
Användarvisningsbild
av Funk
Freddi skrev:
Funk skrev:BSR är duktiga, men kan inte snickra ihop mjukvaror åt den som vill ha något annat än exakt den hårdvara som dom själva levererar.. jag har t.o.m hört att vissa mjukvaror inte fungerar om man byter till annan downpipe än vad dom själva levererar.

Jag frågade om detta oxå, och det hela berodde på att BSR helt enkelt inte ville sälja trimsatser där kunden själv hade monterat en massa, för BSR okända, delar. Med okända menade man tydligen t.ex. en katalysator som har okänt mottryck, okänt flöde och okänd reningsgrad. Av den anledningen så kunde BSR inte till 100% veta hur en bil skulle bete sig med hårdvara som de helt enkelt aldrig hade testat. Jag såg att nå'n representant från BSR hade beskrivit det här...

http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php ... &sk=t&sd=a

Låter det som en rimlig förtklaring?
Javisst, att dom inte orkar/vill ta sig tid att göra det för att dom om inte anser sig kunna tjäna pengar på det.. Men förklaringen haltar en aning, ingen mappare sitter med alla kombinationer i en databank. Andra mappar bilen efter vad som sitter i den, i realtid.... BSR gör normalt inte detta alls till vanliga kunder.

/Thomas
av Freddi
Funk skrev:Men förklaringen haltar en aning, ingen mappare sitter med alla kombinationer i en databank.
Exakt. Och dessa mappare tycker således det är "okej" att chansa lite med kundbilar eller? Missar jag poängen? ??:-/
Användarvisningsbild
av Funk
Freddi skrev:
Funk skrev:Men förklaringen haltar en aning, ingen mappare sitter med alla kombinationer i en databank.
Exakt. Och dessa mappare tycker således det är "okej" att chansa lite med kundbilar eller? Missar jag poängen? ??:-/
Ja det gör du uppenbarligen. Var uttrycks det någonstans att det handlar om att chansa ? BSR gör inte custommappar, andra gör det, svårare är det inte.

/Thomas
av Freddi
Funk skrev:
Freddi skrev:
Ja det gör du uppenbarligen. Var uttrycks det någonstans att det handlar om att chansa ? BSR gör inte custommappar, andra gör det, svårare är det inte.

/Thomas

Vi talade nog "förbi varandra" här tror jag. :-)
Jag menade "hur många trimfirmor" (t.ex. av alla som annonserar om trim på Blocket o.s.v.) kastar verkligen upp en bil i bromsbänk "bara" för att man har monterat ett stort framrör?
Hur många av dessa "trimfirmor" äger ens en bromsbänk? ?:-/
av Freddi
Funk skrev:Rica är den stora jokern i högen tycker jag, stora som bara den internationellt.... men jag undrar om dom verkligen mappat själva eller om dom bara köpt in mjukvaran till Volvo.
Hmmm... Väldigt intressant frågeställning faktiskt. När man kollar på deras hemsida ser man att de har trimsatser till typ 40 bilmärken och att varje bilmärke har typ 5-6 bilmodeller (t.ex. 850, S60, V40, V50, S70 etc) och att varje modell har 3-4 motortyper (sugis, lågtrycksturbo, högtryckare och diesel). Sedan finns det kanske 10 årsmodeller oxå (årsmodell 2000-2010 eller ännu mer) och sen finns det ju säkerligen olika programrevisioner för t.ex. manuell & automat?

40 märken x 5 modeller x 4 motortyper x 10 årsmodeller x 2 versioner = 16000 programvaror.

Hur lång tid tar det att utveckla en bra programvara? Jag har tusan inte en aning men om man gissar på 2 veckor så åtgår alltså 16000 x 2 = 32000 veckor = 670 år om man inte jobbar på julafton o.s.v.

Har man 5 bromsbänkar som ständigt arbetar parallellt tar det alltså 670 / 5 = 135 år... Verkar det rimligt att en enda firma har löst detta helt på egen hand? Känns inte så? :oops:
Användarvisningsbild
av Funk
Jag menade "hur många trimfirmor" (t.ex. av alla som annonserar om trim på Blocket o.s.v.) kastar verkligen upp en bil i bromsbänk "bara" för att man har monterat ett stort framrör?
Hur många av dessa "trimfirmor" äger ens en bromsbänk?
Oh, det är nog inte många... men av dem som du inledningsvis nämnde så är det nog hälften som har det, eller samarbetar med någon som har...

Frågeställningen om Rica var medvetet lite provocerande, för självklart har som inte gjort allt själva.... så vilken av de riktiga experterna har man då anlitat på Volvosidan ?

/Thomas
av Freddi
Funk skrev: Frågeställningen om Rica var medvetet lite provocerande, för självklart har som inte gjort allt själva.... så vilken av de riktiga experterna har man då anlitat på Volvosidan ?

/Thomas
Now that is a good question :-)
Det enda jag "vet" är att RICA uppenbarligen har köpt lite grejer av en "svensk trimfirma" och satt på egna loggor på det hela... Jag tycker mig känna igen den här mojängen?

Bild

Nu har RICA tydligen börjat använda en annan programmeringsmojäng dock...

Bild
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 8
Byta lamphus/baklykta xc90 2018

Kanon!! Tack så mkt! Det var lite mer att ta[…]

Vilken mjukvara har ni?

Hade min bil inne på service idag och min PT[…]