Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

supersonic skrev:Ska man ha en rödljusracer så är det S80 V8 AWD som gäller, bara kolla in Youtube... :D
Japp! Körde S80 V8 awd Executive i 1,5 år innan den byttes till XC60in. V8an var ett riktigt monster (0-100 på 5,8-6s). :twisted: Den gasresponsen går inte att komma i närheten av med en diesel kan jag säga! :wink:
Hej

Jag blir inte riktigt klok på de här siffrorna. En XC60 med 245hk/460 Nm klarar alltså 0-100 på 6,9sek, dvs 2 sek snabbare än orginal 205hk. Det är ju en fantastisk förbättring med "bara" 40hk extra! Polestar 225hk klarar sprinten på 8,4sek. En XC70 med nya 304hk/440Nm T6-spisen gör 0-100 på 7,4 sek. Nåt är fishy.....

Två frågor:

1. Finns det några oberoende tester av trimföretagens produkter (mätarfilmer är ju kul men tämligen meningslösa som jämförelsematerial)?
2. En del här på forumet rapporterar fantastiska acctider på sina orginalbilar. I de tester jag läst av 2,4d, D5, 2,5FT, V8 osv har jag aldrig sett någon som straffar orginaltiderna. Någon som har länk till något sådant oberoende test av moderna Volvos?

En fortsatt trevlig kväll önskar Arese
Arese skrev:Hej

Jag blir inte riktigt klok på de här siffrorna. En XC60 med 245hk/460 Nm klarar alltså 0-100 på 6,9sek, dvs 2 sek snabbare än orginal 205hk. Det är ju en fantastisk förbättring med "bara" 40hk extra! Polestar 225hk klarar sprinten på 8,4sek. En XC70 med nya 304hk/440Nm T6-spisen gör 0-100 på 7,4 sek. Nåt är fishy.....

Två frågor:

1. Finns det några oberoende tester av trimföretagens produkter (mätarfilmer är ju kul men tämligen meningslösa som jämförelsematerial)?
2. En del här på forumet rapporterar fantastiska acctider på sina orginalbilar. I de tester jag läst av 2,4d, D5, 2,5FT, V8 osv har jag aldrig sett någon som straffar orginaltiderna. Någon som har länk till något sådant oberoende test av moderna Volvos?

Hej Arese

Håller med om att det är mycket siffror fram och tillbaka nu och visst blir det ännu rörigare när officiella acctiden för nya XC70 T6 är långsamma 7.4 sek för en bil med över 300 hk.

Är det Volvos segt växlande automatlådor som är boven i dramat?

Även om automaten är adaptiv så blir den aldrig direkt rejsig av sig, tycker jag... även efter långvarig "hårdkörning" :?:

Har en hyfsat stor bilintresserad umgängeskrets med rätt hyggliga bilar som vi mätt acc och effekt med Iphone appen med, litar riktigt mycket på den då den levererat trovärdiga siffror. Bland annat har BMW 130i, 135i, 335d och 530d testats.

I mitt fall med 245hk/500nm och automaten i manuellt läge gjordes 5 olika mätningar med följande resultat 7.6 - 7.3 - 7.6 - 7.1 - 6.9 sek där jag fick till växlingarna riktigt bra ett par gånger. AWD är ett stort plus vid 0-100-mätningar :-)-) . Drivhjulseffekten rapporterades av Pocketdyno (Iphone-appen) till i snitt 210 hk.

Angående filmklipp så ger det ändå en hyfsat bra bild av bilens förmåga. Ska filma igen med bättre kamera vid snaraste tillfälle.

Nåt är fishy... vad säger ni... :???:
supersonic skrev:
Arese skrev:Hej

Två frågor:

Hej Arese

Håller med om att det är mycket siffror fram och tillbaka nu och visst blir det ännu rörigare när officiella acctiden för nya XC70 T6 är långsamma 7.4 sek för en bil med över 300 hk.

Är det Volvos segt växlande automatlådor som är boven i dramat?

Även om automaten är adaptiv så blir den aldrig direkt rejsig av sig, tycker jag... även efter långvarig "hårdkörning" :?:

Har en hyfsat stor bilintresserad umgängeskrets med rätt hyggliga bilar som vi mätt acc och effekt med Iphone appen med, litar riktigt mycket på den då den levererat trovärdiga siffror. Bland annat har BMW 130i, 135i, 335d och 530d testats.

I mitt fall med 245hk/500nm och automaten i manuellt läge gjordes 5 olika mätningar med följande resultat 7.6 - 7.3 - 7.6 - 7.1 - 6.9 sek där jag fick till växlingarna riktigt bra ett par gånger. AWD är ett stort plus vid 0-100-mätningar :-)-) . Drivhjulseffekten rapporterades av Pocketdyno (Iphone-appen) till i snitt 210 hk.

Angående filmklipp så ger det ändå en hyfsat bra bild av bilens förmåga. Ska filma igen med bättre kamera vid snaraste tillfälle.

Nåt är fishy... vad säger ni... :???:
Håller med om att 7,4 är skumt. Finns flera bilar med ungefär lika många hk och Nm, och typ samma vikt, som går runt 6 till hundra i både fabriksuppgift och test. Kommer direkt på Merca E500 med 306 hk och BMW 535i, också med 306 hk.
PH
Men faktum kvarstår: Alla oberoende tester av Volvos jag sett hamnar nära fabriksuppgiften, 7,4 sek på V70 T6 285hk (tyska o svenska ams), 6,5 sek för S80 V8 (TV o tyska, svenska ams). Då känns det inte så troligt att trimfirmorna kan nå 6,9 sek med "bara" 245hk. Polestar och Volvo verkar ju seriösa som uppger 8,4 sek med 225hk i förhållande till 8,9 sek orginal.

Mätarfilmer på Youtube känns inte som nån säker infokälla, om jag exvis söker på BMW 335i orginal (har en själv) så åker många 0-100 på fem blankt. Det gör ju inte att jag tror att min går som en M3 med 100 hästar till.... Osäkerhetsfaktorer som väder, vind, vägens lutning, last etc är ju enorma.

Vore verkligen intressant med ett oberoende test av trimfirmorna av någon erkänd aktör!

Mvh
Arese
Jag ger inte mycket för amatöruppmätta 0-100 tider. Generellt är det väldigt få bilar som lyckas komma ner i angivna 0-100 tider, och ännu färre som slår det. Renodlade sportbilar brukar ligga nära sanningen och lite motorstarkare framhjulsdrivna bilar är generellt svåra att komma ner i bra 0-100 tider med.

MEN, säger man att man klår Volvos accelerationssiffror och kan backa upp det med noggran mätutrustning exv. racelogic så är jag den förste att göra hatten av vol:-)
Arese skrev:Men faktum kvarstår: Alla oberoende tester av Volvos jag sett hamnar nära fabriksuppgiften, 7,4 sek på V70 T6 285hk (tyska o svenska ams), 6,5 sek för S80 V8 (TV o tyska, svenska ams). Då känns det inte så troligt att trimfirmorna kan nå 6,9 sek med "bara" 245hk. Polestar och Volvo verkar ju seriösa som uppger 8,4 sek med 225hk i förhållande till 8,9 sek orginal.

Mätarfilmer på Youtube känns inte som nån säker infokälla, om jag exvis söker på BMW 335i orginal (har en själv) så åker många 0-100 på fem blankt. Det gör ju inte att jag tror att min går som en M3 med 100 hästar till.... Osäkerhetsfaktorer som väder, vind, vägens lutning, last etc är ju enorma.

Vore verkligen intressant med ett oberoende test av trimfirmorna av någon erkänd aktör!

Mvh
Arese
Men då kan man notera att 335i manuell gick på 5,0 i tyska ams 0-100... så då är det ju rimligt!
Medan tidiga e39 540i med 286hk 4 l (innan 4,4 l) alltid gick på 7,7 i tester trots uppgivna 6,2./PH
Hm, konstigt att jag har problem att hänga med min grannes E61 M5 då :D

Fabrikstider och tidningstester i kombi ger nog bäst uppfattning om en bils förmåga.

MVH
Arese
Arese skrev:Hm, konstigt att jag har problem att hänga med min grannes E61 M5 då :D

Fabrikstider och tidningstester i kombi ger nog bäst uppfattning om en bils förmåga.

MVH
Arese
Jag håller med, ams testutrustning är nog ok, men ibland misstänks att de får preparerade ex som är orimligt snabba:)

V70 2.4 -07 B5244S får meddelande om att hal[…]

Motorproblem

Någon som haft samma?

D24tic pump

Tjena, har en 760 d24tic som fuktar runt pumpen, s[…]

Be någon annan chippa istället åt[…]