Arese skrev:Hej
Jag blir inte riktigt klok på de här siffrorna. En XC60 med 245hk/460 Nm klarar alltså 0-100 på 6,9sek, dvs 2 sek snabbare än orginal 205hk. Det är ju en fantastisk förbättring med "bara" 40hk extra! Polestar 225hk klarar sprinten på 8,4sek. En XC70 med nya 304hk/440Nm T6-spisen gör 0-100 på 7,4 sek. Nåt är fishy.....
Två frågor:
1. Finns det några oberoende tester av trimföretagens produkter (mätarfilmer är ju kul men tämligen meningslösa som jämförelsematerial)?
2. En del här på forumet rapporterar fantastiska acctider på sina orginalbilar. I de tester jag läst av 2,4d, D5, 2,5FT, V8 osv har jag aldrig sett någon som straffar orginaltiderna. Någon som har länk till något sådant oberoende test av moderna Volvos?
En fortsatt trevlig kväll önskar Arese
Hej Arese
Håller med om att det är mycket siffror fram och tillbaka nu och visst blir det ännu rörigare när officiella acctiden för nya XC70 T6 är långsamma 7.4 sek för en bil med över 300 hk.
Är det Volvos segt växlande automatlådor som är boven i dramat?
Även om automaten är adaptiv så blir den aldrig direkt rejsig av sig, tycker jag... även efter långvarig "hårdkörning" :?:
Har en hyfsat stor bilintresserad umgängeskrets med rätt hyggliga bilar som vi mätt acc och effekt med Iphone appen med, litar riktigt mycket på den då den levererat trovärdiga siffror. Bland annat har BMW 130i, 135i, 335d och 530d testats.
I mitt fall med 245hk/500nm och automaten i manuellt läge gjordes 5 olika mätningar med följande resultat 7.6 - 7.3 - 7.6 - 7.1 - 6.9 sek där jag fick till växlingarna riktigt bra ett par gånger. AWD är ett stort plus vid 0-100-mätningar

-) . Drivhjulseffekten rapporterades av Pocketdyno (Iphone-appen) till i snitt 210 hk.
Angående filmklipp så ger det ändå en hyfsat bra bild av bilens förmåga. Ska filma igen med bättre kamera vid snaraste tillfälle.
Nåt är fishy... vad säger ni... :???: