Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Variosboy
Du har helt rätt att man inte måste köra om, det funkar hur bra som helst att ligga bakom vad det nu än är, men det gör ju inte 1,6d mindre slö för det....eller hur? :lol:
Ingen typ av körning påverkar ju såklart motorstyrkan, men det blir kanske mindre uppenbart om man håller ett lugnare tempo och inte hetsar så mycket.. :wink:
Senast redigerad av 1 Variosboy, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av CabBO
Kirre123 skrev:
DEriksson skrev:Vi hyrde en 1,6drive i helgen Inför tysklandresan Visst bilen var inte snabb i acc men när man väl kom upp i fart räckte den allt till körde 150mil med släp på 0,66l enl färddatorn och 75 mil av den var med ca1000kg på släåpet och ca 300kg i bilen + 2 personer när det är dags att byta kommer iaf jag att köpa en sådan
Härligt att det är någon med lite erfarenhet av modellen ifråga som är positiv :D
(det låter som ni hade mycket öl med er hem :mrgreen: )
Härligt att du hittat en bil du trivs med. Själv så överväger jag bekvämlighet, pris, trygghet, komfort, praktisk, nöje, ekonomi, trivsel, prestanda när jag skall köpa bil. Jag skulle kunna köpa en 1,6 l motor eller 2.0 l med svaga hk gentemot dom större motorerna för att hålla nereförbrukningen, men trivs jag på vägen när jag kör. När jag kör bil vill jag trivas med hur den uppför sig på vägen. Jag skall kunna göra en trygg omkörning och veta att motorn svarar när jag trycker på gasen. Snålheten får inte ta över tryggheten på vägen och framför allt inte nöjet med att köra en bil jag trivs med. Köpa en bil för ca 330000 eller mer och sen ev ångra sig när man kör då den inte "orkar" accelerera eller prestandan är svag och du tappar säkerheten i omkörningar mm bara för att spara någon dl. Det är inte min melodi i alla fall. Det får vara värt någon extra dl i förbrukningen bara jag trivs med bilen, motorn och prestandan. I varje fall om jag skall köpa en för dyra pengar.
Användarvisningsbild
av CabBO
DEriksson skrev:Vi hyrde en 1,6drive i helgen Inför tysklandresan Visst bilen var inte snabb i acc men när man väl kom upp i fart räckte den allt till körde 150mil med släp på 0,66l enl färddatorn och 75 mil av den var med ca1000kg på släåpet och ca 300kg i bilen + 2 personer när det är dags att byta kommer iaf jag att köpa en sådan

Hoppas du trivs med bilen om du köper en. Nu körde du med släp i 150mil och då skall man ligga i lägre hastighet och inte kör om på samma sätt som utan släp. Undrar vad du säger om du kör bilen utan släp i 150 mil. Är du lika nöjd då?
av VXC70
billigare i längden att satsa på en D3a gissar jag på.
inga partikelfilter byten på dom som sköter det själv utan additiv.
en volvo ska minst ha 5 cylindrar ;)
av PeterTh
Hej,
Jag har nu kört min 1,6 DrivE i 1000 mil och att man måste ha 1km fri sikt för att köra om en lastbil är skitsnack. Bilen duger utmärkt till vardagskörning och ekonomin är svårslagen. Körde 100 mil de senaste två dagarna med fyra personer i bilen och fyra hundar i skuffen. Bilens prestanda var fortfarande ok och förbrukningen blev 0,48. Det stämmer att bilen inte är en sportbil men prestandan är fullt tillräcklig och känns aldrig otillräcklig i vardagssituationer. 109hk var helt normalt i en större bil för 15-20 år sedan och de gick att använda då också. Visst är det kul med en snabb och stark bil men för mig som kör 4000 mil om året blir skillnaden i kostnad helt avgörande.

Mvh
Peter
Användarvisningsbild
av Kirre123
PeterTh skrev:Hej,
Jag har nu kört min 1,6 DrivE i 1000 mil och att man måste ha 1km fri sikt för att köra om en lastbil är skitsnack. Bilen duger utmärkt till vardagskörning och ekonomin är svårslagen. Körde 100 mil de senaste två dagarna med fyra personer i bilen och fyra hundar i skuffen. Bilens prestanda var fortfarande ok och förbrukningen blev 0,48. Det stämmer att bilen inte är en sportbil men prestandan är fullt tillräcklig och känns aldrig otillräcklig i vardagssituationer. 109hk var helt normalt i en större bil för 15-20 år sedan och de gick att använda då också. Visst är det kul med en snabb och stark bil men för mig som kör 4000 mil om året blir skillnaden i kostnad helt avgörande.

Mvh
Peter

Det var trevlig läsning :-)-)
av sandberg80
Hur kan nån påstå att 2,5FT eller 2,0F är miljövänliga. Utveckla gärna. Är bilen miljövänlig eller är möjligtvis bränslet miljövänligt? 2,5FT är en gammaldags konstruktion som drar 20-40% mer en motsvarande Audi, BMW eller liknande. Med 2,5FT har man gjort 0 uppoffringar för att få till ett miljöalternativ, man har bara slängt in ett extra bränsle i specifikationen. Med DRIVe har man ju verkligen ansträngt sigför att få ner förbrukning, minska luftmotstånd etc. Här gör man verkligen ett arbete för framtiden.
av MattiasD
sandberg80 skrev:Hur kan nån påstå att 2,5FT eller 2,0F är miljövänliga. Utveckla gärna. Är bilen miljövänlig eller är möjligtvis bränslet miljövänligt? 2,5FT är en gammaldags konstruktion som drar 20-40% mer en motsvarande Audi, BMW eller liknande. Med 2,5FT har man gjort 0 uppoffringar för att få till ett miljöalternativ, man har bara slängt in ett extra bränsle i specifikationen. Med DRIVe har man ju verkligen ansträngt sigför att få ner förbrukning, minska luftmotstånd etc. Här gör man verkligen ett arbete för framtiden.
Med etanol minskar utsläppen av växthusgaser med 79 % jmf med diesel/bensin enligt färsk rapport från Lunds Universitet. Visst håller jag med om att Volvos Ottomotorer är omoderna. Det är nåt jag brukar påpeka. Men trots detta är F-motorerna de bästa för miljön som Volvo har idag. Men Audis 2.0 TFSI E85 motor...ja vad säger man.... Men förhoppningsvis förbättras situationen i och med Volvos nya motorer med direktinsprutning och turbo. I den snålaste bilen med dieselmotor har Volvo gjort många åtgärder på karossen för att komma under 120 g, som är gränslen för att klassa en fossildriven bil för miljöbil. Liksom alla biltillverkare. Det är synd att Volvo inte erbjuder dessa åtgärder oavsett val av motor. Det borde vara en "paket" att välja till sin bil. Men det ger ju också nackdelar men kan man leva med dessa vore det utmärkt att få välja alla åtgärder som ett paket. Oavsett val av motor.
av Cratus
Hej
Ny på Forumet. Har precis beställt en V70 2.5FT R-Design.

Vad är det för extra åtgärder man gjort på 1.6 DRIVe för att minska luftmotstånd e.t.c?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 10
V90 läggs ner.

Ja 220d är ju knappast en raket, däremo[…]

Oljud motorrummet

Startmotorn? Den ger ett metalliskt skrap/gnissell[…]

Volvo V70 08 2.4d slö