Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
Så här är det (om man läser noggrant) (gäller MY08 men troligen även senare):
Om man kör mer än 1500 mil per år: var 3000:e mil
Om man kör mindre än 1500 mil per år: en gång per år

Det står klart och tydligt i serviceboken.

Jag kör 2000/år, och den varnar inte för service förrän det gått exakt 3000 mil sen senast /PH
av ztaffans
perhall skrev:Så här är det (om man läser noggrant) (gäller MY08 men troligen även senare):

Jag kör 2000/år, och den varnar inte för service förrän det gått exakt 3000 mil sen senast /PH
Till MY09 och 2,4D står det klart och tydligt i servicebokens första uppslag.
Ditt fordon har serviceintervall 30000km/12 månader, det som inträffar först
Alltså service minst en gång per år och det är genomgående på alla motoralternativ, däremot varierar ju km-sträckan från 10000km (4-cyl flexifuel) till 30000km (5, 6, 8-cyl bensin och 5-cyl diesel).Att göra som AndS och serva efter 28 månader är då inte att rekomendera, om det inte skiljer från årsmodell till årsmodell då förstås.
av perhall
ztaffans skrev:
perhall skrev:Så här är det (om man läser noggrant) (gäller MY08 men troligen även senare):

Alltså service minst en gång per år och det är genomgående på alla motoralternativ, däremot varierar ju km-sträckan från 10000km (4-cyl flexifuel) till 30000km (5, 6, 8-cyl bensin och 5-cyl diesel).Att göra som AndS och serva efter 28 månader är då inte att rekomendera, om det inte skiljer från årsmodell till årsmodell då förstås.
OK då har det ändrats. Jag kollade min med anledning av denna tråd. 24 månader måste ju vara någon absolut gräns, 28 månader är alldeles för länge, tycker jag.
Tycker även att 2 år och 3000 mil är rätt mycket på en 250 hk bil...
Användarvisningsbild
av AndersP
Är det nån som nyss servat hos nån ÅF i Stockholm med omnejd ?
eftersom UM tycker att jag ska betala 3600 undrar ja om det finns nån med bättre pris ?
Frukost för 1400 känns i överkant.
:oops:
av AndS
perhall skrev:
ztaffans skrev:

OK då har det ändrats. Jag kollade min med anledning av denna tråd. 24 månader måste ju vara någon absolut gräns, 28 månader är alldeles för länge, tycker jag.
Tycker även att 2 år och 3000 mil är rätt mycket på en 250 hk bil...
Vet inte om vi missförstått varandra, för jag skrev i ett tidigare inlägg att första servicen gjordes efter 14månader och nu den andra efter 28 månader, dvs det är andra servicen som görs och tiden blir då 14 månader efter, allt enligt Volvobilens egen serviceindikator.
Om vi inte ska kunna gå efter serviceindikatorn i bilen så förstår jag inte varför den finns till för.......
Och som jag skrev tidigare så betydert inte 12 respektive 14 månader något alls, mellan servicetillfällena.
Det som påverkar mest är körstil och antal mil.
av perhall

..[/quote]

Vet inte om vi missförstått varandra, för jag skrev i ett tidigare inlägg att första servicen gjordes efter 14månader och nu den andra efter 28 månader, dvs det är andra servicen som görs och tiden blir då 14 månader efter, allt enligt Volvobilens egen serviceindikator.
Om vi inte ska kunna gå efter serviceindikatorn i bilen så förstår jag inte varför den finns till för.......
Och som jag skrev tidigare så betydert inte 12 respektive 14 månader något alls, mellan servicetillfällena.
Det som påverkar mest är körstil och antal mil.[/quote]

Då gör du ju precis som jag och många andra, antar jag. Kör mer än 1500 men mindre än 3000. Väntar tills serviceindikatorn säger till. Och det gör den 3000 mil efter förra servicen. /PH

Som sagt den rymmer 543 liter och är d&aum[…]

Jag fick hem lite nya grejer som jag blev sugen p&[…]

Motorhuv öppen?

För mig är det jag sist stängde &ou[…]

På min bil av samma årsmodell behö[…]