Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

jag håller med trådskaparen helt!!!!!

Det är en sak o kunna trimma motorer som inte har med orginal o göra, det är en helt annan sak och sälja mjukvara som gör bilen 42hk starkare men ändå godkännd...

Bilen blir ju inte trimmad, om man reggar om den hos bilprovningen så är det befintligt prestanda och motor på bilen. Trimmad är o gå bakom ryggen på alla inblandade parter, men det här tycker jag också är väldigt dåligt av volvo. Du får ju identiska siffrer, får bilen godkänd hos bp, samt behåller garantier. Lite som "fan vi orkar inte uppgradera till en D5'a gör det du så tjänar du 10papp!"

märkligt... De behövde ju inte trycka in i ögat på en :))))
CalleV70 skrev:B
Och inget nytt. När V70 kom, fanns en 140 hk motor. För 25000 mer (mycket 10 år sedan) fick man GLT-motorn. Samma rova men chippad. Chippning kostade 3000:-.
Givetvis fick man ett extra märke för pengarna... Men som begagnad stod sig den lilla motorn väl....
Nja, var det inte annan utväxling också?

Kan det även vara nån sån liknande skillnad mellan modellerna här?
andreas_lofgren skrev:Diskussionen (5 inlägg totalt så det är ju inte direkt någon trådkapning) handlar om "lika" bilar som säljs med olika priser så helt off är den trots allt inte 8)
Särskilt som löfgren missade min poäng: B5S är snabbare än M5 0-100 och 0-200, 4 sek snabbare runt Oschersleben, snålare (14 nånting mot 16 nånting) och bekvämare... till samma pris. Och Alpina är ju typ BMW.

Men hörrni allihopa, varför är det så farligt med lite OT? Nu tycker jag iofs inte att denna jämförelse var det men ibland.. man är väl på forumet för att vara lite social.

Tänk om forumet bara skulle bestå av.

TS: hur mycket varvar en V50 1,8F i 110 MY08?
Svar: 3350 r/m
TS: tack

PH
perhall skrev:
andreas_lofgren skrev: Särskilt som löfgren missade min poäng: B5S är snabbare än M5 0-100 och 0-200,
Men det är den ju inte. Den är 0,4 sek långsammare till 200 km/h enligt SportAuto och knappt 3 sekunder långsammare per varv runt Hockenheim. För att B5 ska slå M5 så måste Ochersleben vara en ofantligt rak bana...
Ni pratar om olika bilar... Andreas, du har missat S:et i Pers modellbeteckning. :)

Förresten, nu vet jag ju inte hur nära gränserna de ligger med kalibreringarna, eller om de tummar lite mer på dem på dessa Polestariserade bilar, men det kan ju t.ex. vara så att man har skyddande funktioner i mjukvaran som drar ner momentet/effekten till nåt i stil med en standard D5 under vissa körfall, t.ex. höghöjd och värme.
Nån kravspec för "standardbilar" (dvs icke-Polestariserade) kanske är satt till att nå upp till 420Nm/205Hk på de flesta driftsfall, vilket en trimmad bil inte kommer klara? Det skulle även kunna vara en av anledningarna till att man inte säljer optimeringarna på alla markander., eftersom dessa kunder inte skulle märka så stor skillnad upp för sina backar.
Senast redigerad av 1 JE Jr, redigerad totalt 0 gånger.
andreas_lofgren skrev:
perhall skrev:
andreas_lofgren skrev: Särskilt som löfgren missade min poäng: B5S är snabbare än M5 0-100 och 0-200,
Men det är den ju inte. Den är 0,4 sek långsammare till 200 km/h enligt SportAuto och knappt 3 sekunder långsammare per varv runt Hockenheim. För att B5 ska slå M5 så måste Ochersleben vara en ofantligt rak bana...
Såg du inte infon från AutoBild som jag skickade? Jag är inne på den nyare B5S...som touring

Alpina B5 S Touring
0-100 km/h: 4.7s
0-200 km/h: 14.9s
Vmax: 313 km/h
Oschersleben track time: 1:51.83 mins.

BMW M5 Touring
0-100 km/h: 4.9s
0-200 km/h: 16.0s
Vmax: limited to 250 km/h (305 km/h with no limiter)
Oschersleben track time: 1:55.89 mins.

Inte en siffra som är bättre på M5... och inte är den billigare heller... precis som D3+Polestar vs D5.../PH
Jag hittade en skillnad mellan dom.

D3 AWD har tjänstevikt 1874 kg och D5 AWD har tjänstevikt 1827 kg och är alltså nästan 50 kg lättare. Borde innebära något bättre bränsleförbrukning + snabbare acceleration? Kan den ha delar gjorda i lättmetall?

Totalvikten däremot är 65 kg högre för D5 AWD vilket innebär att man får dra 112 kg tyngre släp. Det kan ju vara bra om man tänkt ha dragkrok.

Poängen är att vi inte vet de exakta skillnaderna mellan dom, det är det bara Volvo som vet. Vi behöver veta alla skillnader för att kunna dra en slutsats.

Skillnaden mellan BMW 318d och 320d som någon nämnde vet jag är att 320d har större turbo och större spridare även om motorvolymen är samma.
olindh skrev:Jag hittade en skillnad mellan dom.

D3 AWD har tjänstevikt 1874 kg och D5 AWD har tjänstevikt 1827 kg och är alltså nästan 50 kg lättare. Borde innebära något bättre bränsleförbrukning + snabbare acceleration? Kan den ha delar gjorda i lättmetall?

Totalvikten däremot är 65 kg högre för D5 AWD vilket innebär att man får dra 112 kg tyngre släp. Det kan ju vara bra om man tänkt ha dragkrok.

Poängen är att vi inte vet de exakta skillnaderna mellan dom, det är det bara Volvo som vet. Vi behöver veta alla skillnader för att kunna dra en slutsats.

Skillnaden mellan BMW 318d och 320d som någon nämnde vet jag är att 320d har större turbo och större spridare även om motorvolymen är samma.
Om listorna kommer från volvocars.se så är de rätt ofta väldigt fel... men kanske du är en lösning på tråden!
PH
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
965 -97 Ingen gnista.. (B63)

Vad jag tänkte är att skarvarna mellan h[…]

Köp hos Trodo.se. De har ett kontrollsystem f[…]

Vi som beställt nya XC60