Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Amli
crumpets skrev: En vän har en audi med V6diesel, roade mig med att göra nedväxlingar med den häromveckan just för att det där roliga vinandet som kommer från sl-bussarna innan korsningar och inbromsningar uppstod då :roll:
Det var inte för att känna råstyrkan och draget till skillnad från en trött 960 -95? :mrgreen: :wink:
av Primus
Amli skrev:
Primus skrev: Jo, Volvo har tappat fart och utvecklingskraft. Avståndet till BMW och Audi ökar, inte minskar.
Håller med även här. För att inte tala om VW. Jag kollar efter ny bil och fick låna hem bland andra nya Touaregen. Ojojoj, VW har verkligen lyckats med den kan jag lova! :-)-)
Du har helt rätt i VW. Men jag håller VW som lite under BMW och Audi. Men vad gäller utvecklingskraft har det verkligen tagist ett stort steg de senaste åren. Idag är de i princip konkurrenter till Volvo. Volvo siktar på Audi men det som hänt är alltså att VW kommit ifatt.. :o . Men absolut inte gått om enligt mig. Och kanske några milimeter bakom fortfarande.

Det blev en helt annan diskussion än den jag försökte starta. Jag tolkar det som att det inte hänt så mycket med automaterna de senaste åren. Volvo har nog pillat lite på mjukvaran och på vissa modeller fått till ett sportläge. Och då med tanke på VW konstaterar vi att VW har något som heter GSD...
av Twendor
Volkswagen kaller sin 7-trinns gearkasse for DSG.
Användarvisningsbild
av Momentum
Amli skrev:Jag håller med Primus helt.
Jag noterar att alla som säger att MY11 är så otroligt mycket bättre kör just MY11... Jag har kört V70 D5 AWD med automat och jag kan säga direkt, någon stor skillnad är det inte.

Jag har inte jämfört någon årsmodell kontra någon annan
Jag var ytterst tveksam till automat, men det är ju enda alternativet på en AWD
Men redan MY10 hade en bättre harmoni mellan D5 och automat än tidigare, mindre varvande, och mera användning av motors vrid
Sen har lådan fått ännu mera möjligheter i o m Sportläget är ingen nackdel

Sen finns det säkert hur många andra motorer och automatlådor som är mycket bättre än Volvos
Men prislappen är ju också helt annan, så att jämföra blir ju lite märkligt, det blir lite bil/kr som också måste vägas in

Grundfrågan i tråden var körbarhet i stadstrafik och respons i "trånga" lägen, och där upplever jag att lådan fungerar utmärkt, detta då utan att ha provkört Primus bil, så jag kan inte jämföra

Sen kan man ju undra varför man köper en bil som har en automatlåda som är stenålder och pinsam
Primus skrev:Automatlådan tycker jag är rena stenåldern. Jag vet inte hur mycket som beror på själva lådan eller att de varit tvungen att "mappa" den så den ska fungera med D5 motorn. Men även om det beror på "mappningen" eller ej är det pinsamt att Volvo har en så dålig låda!
Sen tänker man göra om det igen
Primus skrev: Om jag köper en Volvo igen, vilket jag troligen gör då ingen annan miljöbil ger sådan effekt samt sådant bagageutrymme,
Så måste det bero på att det trots allt är en mycket bra bil/kr, trots hög bränsleförbrukning och en pinsam och stenålders automatlåda
av Primus
Momentum: Jag håller med att jag är lite ologisk. Men en bil är ju mer än motor och låda. Volvo särskilt, V70 och XC70, har många fördelar som är svåra att hitta på andra bilar. Därför blir det så att blickarna riktas mot en Volvo igen. Men ursprungsfrågan var en del i mitt beslutsunderlag. Skulle det visa sig att automaten lirar bättre ihop med motorn än vad det gör på min så blir det nästan säkert en Volvo igen. Är det som idag fortsätter letandet efter ett annat märke. Men än idag har jag inte hittat en miljöbil som lever upp till mina önskningar. Skulle Audi A4 E85 komma med automat blir det en sådan även om den är lite för liten. Kommer samma märke med en Q5 hybrid så blir det någ en sådan om inte priset rusar iväg. Passat med gas skulle jag kunna tänka mig om jag litade på tankställena. Jag har även tittat på en Prius men den är både lite liten och tråkig att köra.

Sedan har jag flera gånger framfört just att BMW är betydligt dyrare än Volvo. Så jag delar din uppfattning att bil/kr utfaller ganska bra för Volvo. Sedan ska man ju se upp med att inte våga vara kritisk till vissa delar på en bil. Bara för att vi köpt en Volvo ska vi inte bli blinda och försöka tro att det är en bil som vinner alla ronder mot andra bilar. Jag tycker bara det blir tröttsamt när man stöter på de som inte kan se något annat än det de själva har.

Jag ska öppna en tråd om vilka bilar ni tycker jag ska titta på.

Twendor: Helt rätt!
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Momentum skrev: Sen finns det säkert hur många andra motorer och automatlådor som är mycket bättre än Volvos
Men prislappen är ju också helt annan, så att jämföra blir ju lite märkligt, det blir lite bil/kr som också måste vägas in
VW/Audis DSG låda är ljusår bättre än Volvos Geartronic. Volvo tar 16000 för lådan i V70 och VW tar 14000 för sin låda i Passaten så dyrare är den inte.

Däremot är det ju bara fullständigt störtlöjligt att tjata om BMW, en ny 530D Aut touring xDrive kostar ju fasiken bortåt en halv mille i grundpris vilket är 120.000 mera än V70II D5 AWD AUT. :-O)
av Steff 99
VolvoB20 skrev:
Momentum skrev: Sen finns det säkert hur många andra motorer och automatlådor som är mycket bättre än Volvos
VW/Audis DSG låda är ljusår bättre än Volvos Geartronic. Volvo tar 16000 för lådan i V70 och VW tar 14000 för sin låda i Passaten så dyrare är den inte.

Däremot är det ju bara fullständigt störtlöjligt att tjata om BMW, en ny 530D Aut touring xDrive kostar ju fasiken bortåt en halv mille i grundpris vilket är 120.000 mera än V70II D5 AWD AUT. :-O)
Visst är prisskillnaden stor mot en BMW, men det är ändå väldigt populärt här på forumet att jämföra V70 mot 5-serien, förmodligen är BMW:n mångas våta dröm och önskar att V70:n skulle spela i samma liga 8)

Jag tycker också att Passaten är en mer jämförbar kombi både kvalite och prismässigt, vissa fransmän, Koreaner och att inte förglömma japaner kommer också starkt som mer jämförbara konkurrenter till V70, eftersom både MB E-klass och BMW 5-serien tagit stora kliv vidare upp i toppen inom premium klassen
Användarvisningsbild
av Variosboy
Ja stundtals måste jag kolla mig själv, för det händer att man tror att man hamnat på BMW-klubbens "hata-volvo"-sida ibland! :wink:

Det ligger väl lite i sakens natur att man i många lägen jämför sig själv och sina prestationer eller sina saker med andra personer och deras -kanske- bättre saker och prestationer!
Det är ju en naturlig strävan att saker ska bli bättre å bättre.

Många gånger blir däremot rena jämförelser väldigt mycket äpplen och päron som i denna tråden vid några tillfällen!
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Steff 99 skrev:Visst är prisskillnaden stor mot en BMW, men det är ändå väldigt populärt här på forumet att jämföra V70 mot 5-serien, förmodligen är BMW:n mångas våta dröm och önskar att V70:n skulle spela i samma liga 8)
Jag hoppas verkligen att Volvo inte kommer att spela i samma liga som BMW.

När jag försökte byta från Volvo till BMW fick jag göra följande:
-Byta förnämlig Volvoframkomlighet med AWD till BMWs bakhjulsdrift.
-Byta +200 hk dieselhästar mot BMWs 177 hk i en fyra
-Byta volvo helläder mot BMW skittråkiga tyg
-Byta Volvos stora stereo men subwoofer till BMWs "transistorradio"
-Byta Volvo superabra exenonljus mot BMW trötta halogenlampor
-osv
-osv

Så jag hoppas verklgien att volvo inte lyckas ta sig upp i BMWs liga.
av Twendor
VolvoB20 skrev:
Steff 99 skrev:Visst är prisskillnaden stor mot en BMW, men det är ändå väldigt populärt här på forumet att jämföra V70 mot 5-serien, förmodligen är BMW:n mångas våta dröm och önskar att V70:n skulle spela i samma liga 8)
Jag hoppas verkligen att Volvo inte kommer att spela i samma liga som BMW.

När jag försökte byta från Volvo till BMW fick jag göra följande:
-Byta förnämlig Volvoframkomlighet med AWD till BMWs bakhjulsdrift.
-Byta +200 hk dieselhästar mot BMWs 177 hk i en fyra
-Byta volvo helläder mot BMW skittråkiga tyg
-Byta Volvos stora stereo men subwoofer till BMWs "transistorradio"
-Byta Volvo superabra exenonljus mot BMW trötta halogenlampor
-osv
-osv

Så jag hoppas verklgien att volvo inte lyckas ta sig upp i BMWs liga.
Helt enig med deg VolvoB20.
Så kan man legge til om man blir påkjørt bakfra, hvor stor skade det blir på kroppen(trolig bedre i nye 5 serien?)
Samt rustskydd? Har hatt bare to BMW biler, men begge har før de har vært 5 år gamle rustet? Jeg er forholdsvis petig med bilene mine. Har eid seks Volvobiler, og samtlige har vært rustfrie. Betyr mye for mitt bilvalg i allefall.
Twendor.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 11

Helt rätt!! Att bygga den har i detta fall i[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Så här ser aggregataxeln (Volvos namn p[…]

Pilot Assist