Amli skrev:Jag håller med Primus helt.
Jag noterar att alla som säger att MY11 är så otroligt mycket bättre kör just MY11... Jag har kört V70 D5 AWD med automat och jag kan säga direkt, någon stor skillnad är det inte.
Jag har inte jämfört någon årsmodell kontra någon annan
Jag var ytterst tveksam till automat, men det är ju enda alternativet på en AWD
Men redan MY10 hade en bättre harmoni mellan D5 och automat än tidigare, mindre varvande, och mera användning av motors vrid
Sen har lådan fått ännu mera möjligheter i o m Sportläget är ingen nackdel
Sen finns det säkert hur många andra motorer och automatlådor som är mycket bättre än Volvos
Men prislappen är ju också helt annan, så att jämföra blir ju lite märkligt, det blir lite bil/kr som också måste vägas in
Grundfrågan i tråden var körbarhet i stadstrafik och respons i "trånga" lägen, och där upplever jag att lådan fungerar utmärkt, detta då utan att ha provkört Primus bil, så jag kan inte jämföra
Sen kan man ju undra varför man köper en bil som har en automatlåda som är stenålder och pinsam
Primus skrev:Automatlådan tycker jag är rena stenåldern. Jag vet inte hur mycket som beror på själva lådan eller att de varit tvungen att "mappa" den så den ska fungera med D5 motorn. Men även om det beror på "mappningen" eller ej är det pinsamt att Volvo har en så dålig låda!
Sen tänker man göra om det igen
Primus skrev:
Om jag köper en Volvo igen, vilket jag troligen gör då ingen annan miljöbil ger sådan effekt samt sådant bagageutrymme,
Så måste det bero på att det trots allt är en mycket bra bil/kr, trots hög bränsleförbrukning och en pinsam och stenålders automatlåda