Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det man betalar för i en optimering är den tid och de resurser som åtgår för att arbeta med den aktuella programvaran. Beräkningar och mätningar måste göras under arbetets gång och detta kostar pengar.

Det känns som att man är rejält bortskämd med kraft nu. Frågan är vad motorn egentligen lämnar för vridmoment. Skulle vara kul att testa i bromsbänk och jämföra med utlovade 225 hk/460 Nm. Vad kostar en effektmätning och vem/vilka utför en sådan?

När vintern kommer och alla FWD och RWD står och slirar så mycket som antislir tillåter kommer jag att dundra förbi som en Apollo-raket. :D

Hoppas bara att man inte hamnar i en snödriva. Högmod lär gå före fall :wink:

Hälsningar

Henry
Helt meningslöst att bänka en bil och jämföra med motorsiffrorna. Du tappar massor i transmissionen och med automatlåda är det ännu värre.
Men visst. Bänka först utan, sedan med trim skulle ge en rättvis bild. Men vad ska du med sifforna till när du ändå inte kan jämföra annat än med andra bänkade bilar (inte motorer)?
Henry_Fågeljazz skrev:Det man betalar för i en optimering är den tid och de resurser som åtgår för att arbeta med den aktuella programvaran. Beräkningar och mätningar måste göras under arbetets gång och detta kostar pengar.
Dvs. om man jämför en D3 AWD XC70 med en D5 XC70 så borde dom kosta lika mycket minus den eventuella mindre kostnad det kostar Volvo att sabba sitt eget arbete för att få D5 att bli en D3 AWD.

Sedan är det tänkt att D3 AWD användare ska betala 10K pengar för att komma tillbaka till D5 nivåer. Under tiden så talar man om för bekymrade D5 användare att dom HELT missuppfattat scenariot och att det inte finns någon D3 som är likadan som D5 - men dom har otur när dom tänker för det finns ju tryckta broschyrer som säger attt D3 AWD är samma motor dom D5.

Så vad vi väntar på nu är att dom ska hinna byta en mutter i D3an (OK- D3 AWD, så nu kan även volvo läsa) så att dom kan säga att det inte är samma motor.. och komma undan med sitt lurendrejeri, för det är vad det är frågan om på ren svenska.

Sedan kommer det dyka upp en massa dumheter från dom, som att det saknas en mutter här eller där (det saknas flera...) eller en skruv eller att programvaran är så eller si olika etc. men de som har lystnat på dom en gång och blivit blåst bör nog tänka efter...

Den enda skillnaden mellan D3 och D5 var ju annars Sportläget i automaten, men det var ju inte viktigt nog för deras blåsta D5 XC70 kunder så de kunde ju inte ta med det i de bilarna. Nu visar det sig att det är något som kommer att eferprogrameras... de insåg väl att det var en bra utsäkt för att D5 ska betala 20k extra för samma sak..
megalooser skrev:
Henry_Fågeljazz skrev:Det man betalar för i en optimering är den tid och de resurser som åtgår för att arbeta med den aktuella programvaran. Beräkningar och mätningar måste göras under arbetets gång och detta kostar pengar.
Dvs. om man jämför en D3 AWD XC70 med en D5 XC70 så borde dom kosta lika mycket minus den eventuella mindre kostnad det kostar Volvo att sabba sitt eget arbete för att få D5 att bli en D3 AWD.

Sedan är det tänkt att D3 AWD användare ska betala 10K pengar för att komma tillbaka till D5 nivåer. Under tiden så talar man om för bekymrade D5 användare att dom HELT missuppfattat scenariot och att det inte finns någon D3 som är likadan som D5 - men dom har otur när dom tänker för det finns ju tryckta broschyrer som säger attt D3 AWD är samma motor dom D5.

Så vad vi väntar på nu är att dom ska hinna byta en mutter i D3an (OK- D3 AWD, så nu kan även volvo läsa) så att dom kan säga att det inte är samma motor.. och komma undan med sitt lurendrejeri, för det är vad det är frågan om på ren svenska.

Sedan kommer det dyka upp en massa dumheter från dom, som att det saknas en mutter här eller där (det saknas flera...) eller en skruv eller att programvaran är så eller si olika etc. men de som har lystnat på dom en gång och blivit blåst bör nog tänka efter...

Den enda skillnaden mellan D3 och D5 var ju annars Sportläget i automaten, men det var ju inte viktigt nog för deras blåsta D5 XC70 kunder så de kunde ju inte ta med det i de bilarna. Nu visar det sig att det är något som kommer att eferprogrameras... de insåg väl att det var en bra utsäkt för att D5 ska betala 20k extra för samma sak..
Hitills när jag handlat en volvo så har det inte vart några problem, men nu har det blivit en hel massa inklusive rena lögner/undanflykter. Nästa gång kommar jag tänkt mig för både en och 10e gånger innan jag köper en volvo. Tyvärr så verkar de tycka det är ok att ljuga för sina kunder..
megalooser skrev:
megalooser skrev:

Hitills när jag handlat en volvo så har det inte vart några problem, men nu har det blivit en hel massa inklusive rena lögner/undanflykter. Nästa gång kommar jag tänkt mig för både en och 10e gånger innan jag köper en volvo. Tyvärr så verkar de tycka det är ok att ljuga för sina kunder..
Du får köpa en BMW 530 D istället och tro att den skiljer sig mot en 525 D, alternativ bjäbba om det också.

Kontentan är att Volvo tar 20 K extra för 42 hk extra, och det är förbaskat billigt. Eftermarknadstrim hör liksom inte till diskussionen.

Själv vill jag inte kopplas ihop med snålbögar som inte väljer d5 direkt ;)
Lacke skrev:Saab m.fl. har gjort samma sak, dvs. samma motor men 1,8 resp. 2,0 emblem och olika priser
(och naturligtvis olika kraft under huven) :-)-)
Jag förstår inte alls varför man hakar upp sig på just detta...
Anledningen är att Volvo har ett aktivt samarbete med Polestar. Det är en sak att sälja en bil som man inte på ett legalt sätt kan uppdatera, men här är det lixom satt i system med medföljande vilseledning. Hade det vart BSR hade jag inte klagat på Volvo. Men nu tycker jag alternativet är att Volvo redovisar deras avtal med Polestar samt ägandeförhållanden. Jag ser det som ytterst osannolikt att Polestar skulle göra nåt som inte Volvo godkännt..

Dessutom ställer jag mig lite undrande till ditt påstående - 1.8 resp 2.0 borde ju visa cylindervolym som är svår att påverka med mjukvara.. - men vad vet jag. Jag är ju inte en expert på Volvo..
XC90_Executive skrev:I denna diskussion kan jag tillägga att det inte är välgörenhet Volvo håller på med.
Nej, det hoppas jag verkligen att du inte har inbillat dig!

Nu är det ju så att som en del av denna precis samma marknadsekonomi så finns en informationsfrihet på vars grund
folk tros fatta sina beslut när de utnyttjar marknadskrafterna. Om denna nu systematiskt vilseleds, vilket jag tycker
är fallet här, så kommer markandsekonomin att haverera.

Här försöker man lura folk genom att ta igen på gungorna vad man förlorar på karusellen.

Och det verkar vara många som åker karusell om säger..

Köp hos Trodo.se. De har ett kontrollsystem f[…]

Vi som beställt nya XC60

Nu har jag beställt en V60, så det kans[…]

Nej, jag har någon slags glaskross-sensor i […]

AC & kylfläkt

Jag har då fått beställt en ERA k[…]