Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tmpolice
De XC60 och XC70 T6 ligger utanför mitt prisintervall. Måste leva med :D
Tyckte D5:an från början verkade mycket prisvärd men efter lite extra koll och huvudräkning så visade sig T6:an ev vara ett bättre köp dvs i förhållande mest bil för pengarna. Speciellt i intervallet 150-200 kkr. Mitt krav från början var markfrigång, fyrhjulsdrift, automatlåda. Förbannar varje vinter att jag inte kör med fyrhjulsdrift och automatlåda är skönt. Jag kan som sagt välja bort markfrigång istället.
av perhall
Jag skulle absolut välja T6. En helt annan upplevelse av bilen som helhet. Precis som att byta en 520d mot en 535i - från en brötig ganska seg diesel till en snabb (om än inte supersnabb) tyst sofistikerad bil som låter härligt.

T6 är hållbar, hela drivlinan, och D5 AWD är inte särskilt snål (mest pga aut men även pga AWD - en manuell D5 är ju bättre...) så med T6 får du en hållbar och sofistikerad bil med mycket lyxkänsla.

Håller helt med om laminderade rutor, sen jag skaffade det får jag ofta kommentarer om att bilen är tyst och fr a över ca 110-120 km/t gör det stor skillnad.

Polestar har jag ingen koll på till T6 men fler än MartinS har påpekat att det gör ovanligt stor effekt på just T6 286 hk (troligen mer än på 305 hk).
PH
Användarvisningsbild
av Krollspell
Jag kan av egen erfarenhet bara hålla med er, T6 motorn är roligare alla dagar i veckan. På köpet får du även bättre bromsar (större skivor) och oftast en ganska välutrustad bil.

När det gäller XC70 eller XC60 T6 så är de inte särskilt roliga tycker jag, kränger och gungar mer, sämre prestanda, mera törst och oftast försedda med bullrigare däck.

Jag antar att du väljer T6 för att du tycker om att bilkörning ska vara lite roligare, dvs. värdesätter riktigt bra körbarhet och prestanda framför att spara några dl, och då allt förpackat i en Volvo.

Sen håller jag med MartinS, kör 98 oktan eller högre om det finns.
Senast redigerad av 1 Krollspell, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Bosa
Summum är vad jag förstått standard på T6 oavsett om det är XC eller V, det man får hålla koll på är vilken stereo bilen är utrustad med då den inte ingår i Summum. Four-C däremot är jag lite kluven till, säkert riktigt nice men ska tydligen vara en redigt dyr historia när det kommer till dämparbyte, är ju Öhlins och ska kosta nånstans 7-8k per stötdämpare vad jag läst.

Står faktiskt själv i samma funderingar, alltså V70 D5 AWD vs T6 AWD. Skillnaden är att jag kör runt 3500 mil på ett år. Skatten på en D5 MY10 ligger på 4800 så ingen större skillnad på skatten däremot så lär bränslekostnaden bli runt 1000 spänn mer i månaden. Misstänker att även servicen blir dyrare för T6. I mitt fall vore det nog bara dumt att köpa en T6 istället för D5 men...
av perhall
Jag kan inte serviceschemat för D5 exakt men normalt är dieslar dyrare än bensinare att serva. Kanske t o m T6 är billigare att serva. Men varken D5 eller T6 har väl jättedyra servicar likt VAG-dieslar eller Volvos 1,6D/2,0D?
Användarvisningsbild
av MartinS
T6 är billig att serva, i princip bara oljebyten (3000mil/1år), det går dock åt 7,3 liter A5 olja. Luftfilter var 6000:e, tändstift var 12000:e, ingen kamrem. Kupefilter och bromsvätska är ju oberoende av motorval. Vid 24000 skall man byta agregatrem och spännrulle som sitter galet trångt till, lär kosta en slant om man lämnar bort det, men jag vet inte. Men innan 24kmil är den väldigt billig att serva.

Bosa, med 3,5kmil per år blir det ändå en ganska hyffsad ökning på bränslekontot mot en D5:a. Å andra sidan kör du väl i princip bara landsväg vilket ju är bra för att hålla nere förbrukningen.
av tmpolice
Tackar för svaren.

Om vi nu tittar på ägandekostnad så verkar T6:an bra att serva. Med kamkedja, v6 och driftsäker automat samt motor så har den förutsättningar att hålla länge. Som jag skrev tidigare så får man ju tag i en bil med under 10 000 mil på ca 25000 kr billigare än en D5 AWD som har plus 15000 mil på mätaren.
Kollade lite på T6 vs D5 på 3500 mil och med skatt så skiljer det 10 000 kr till D5:ans fördel MEN då har jag inte räknat med dyrare service vilket jag är övertygad om att det blir. Lägg till ett kamremsbyte så blir siffrorna lite andra och kalkylen planar ut.

Blir mer och mer övertygad om T6:an mot D5:an speciellt med att slippa kamremsbyte och dyrare servicar.

Kan någon upplysa mig lite om verklig förbrukning både på D5 AWD 184 hk samt 205 hk men också speciellt på V70 T6 AWD.

Jag har hellre sportchassi än Four-C då de kan bli dyra vid fel. En av de bästa bilar jag haft är ju 2005 V70 R AWD som kvalitetskänslan var riktigt bra i och som gick som tåget i alla väder. Gillar nya AWD-systemet på V70:n det blir perfekt till vintern.
Användarvisningsbild
av MartinS
tmpolice skrev:v6
Näe... En härlig rak sexa är det.

Bild
av tmpolice
Ursäkta för V6, jag borde veta bättre.
På bilder ser det ut som att motorn som ligger väst/öst ligger precis i linje med hjulen? Är det en synvilla eller är det faktiskt så för det medför en mycket bra balans i så fall för bilen.

Vacuumsugning kan ju bli något kanske. G&aum[…]

Toppen ska efterdras kall, 50 - 100 mil om jag kom[…]

Volvo car UX

4.2. 13 e absolut inte viktigt för dig. Men f[…]

Motorvärmare

skriv in regnummer eller t.ex. ring in till Bilia […]