Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

VolvoB20 skrev:
Momentum skrev:En trimmad 2.4D blir aldrig en D5:a
Jo det ju exakt det den blir, eller t.o.m ännu mer.
Effektmässigt ja - Men det är aldrig en äkta D5:a, utan en trimmad 2.4D
Här pratar vi om känslan att få ha en orginal D5:a för 20kkr mer :)

Skämt åsido, Volvo devalverar sin egen D5:a som ska vara top of the line på märkligt sätt
Momentum skrev:En trimmad 2.4D blir aldrig en D5:a
För min egen del så har du helt rätt, för den blir ju betydligt mer än en D5:a, och när jag kör så skiter jag blankt i vad som står på bakluckan, det är vad som händer när jag trampar på pedalen som är viktigt för det känslomässiga! :wink:
lite som silvriga rails... summum eller summum wanna be! :)))))))))))))))) skämt o sidå, spelar verkligen ingen roll om bilen hette D5 då den levererades, eller om den heter 2,4d med polestar... Det väsentliga är hur den upplevs.

Jag har varken D5'a eller Polestar, men shit va nöjd jag är med min bil, går som ett skott! Har inte dubbelturbo heller för den delen. men likväl c:a 220hk och 520Nm! ;)
Tja, men D5 kommer alltid att värderas högre i inbyte så, man får ändå tillbaka mer när man säljer den. Och om inte annat får man sportautomaten i D5.
Jag har hittat ett mönster
De som har en D5 tycker att en 2,4D aldrig blir en D5
och de som har en 2,4D tycker att det är skitsamma vad det står på bakluckan

Ska bli intressant att se vilken grupp som dominerar begagnatmarknaden om 5 år...

S80 140/170 skilde 20 000 kr. Och rätt mycket på begagnat, 6-7 000. Fast skillnaden knappt märktes när man körde, och uppgradering kostade ca 4500. /PH
perhall skrev:Jag har hittat ett mönster
De som har en D5 tycker att en 2,4D aldrig blir en D5
och de som har en 2,4D tycker att det är skitsamma vad det står på bakluckan
Uppsss... stämmer inte Jag har en D5 och jag tycker att en 2,4D (dubbelturbon) med Polestar blir mer än D5, igentligen en D6:a.

Nu känns det ju helt meningslöst att langa upp 9000 för att få 20 hk till, men hade jag haft en 2.4 hade jag inte tvekat en sekund.
Naturligtvis så uppgraderar jag min till en D6 så fort det går, kör ju mest 90 väg, så det är ett måste, om jag behöver köra om en moppe nån gång :wink:

Nä, jag tror orginalprestandan räcker för mig, 2.4D - 163 kanske behöver piggas upp, är bilen slö med den? Den har ju bra vrid så orken borde ju finnas
Momentum skrev:Naturligtvis så uppgraderar jag min till en D6 så fort det går, kör ju mest 90 väg, så det är ett måste, om jag behöver köra om en moppe nån gång :wink:

Nä, jag tror orginalprestandan räcker för mig, 2.4D - 163 kanske behöver piggas upp, är bilen slö med den? Den har ju bra vrid så orken borde ju finnas
Allt beror ju på vad man jämför med. Kollegan har polestar 205 hk i sin v70N, eftersom den bilen är så mycket lättare så går den som ett skållat troll. När jag kliver över i min XC70 D5 så känns den tokslö. Vid ett rödljus eller vid en omköning fösvinner hans bil som en raket.
Sitter och funderar om man skulle köpa Polestar effektoptimering
175 hk 420 Nm kan bli 195 hk 460 Nm av en kostnad av c:a 8900 kr, är det värt pengarna!

Vore en hjälp att bestämma sig om ni som har uppdaterat era bilar, skriver liten kommentar hur ni upplevde uppdateringen både positivt och eventuella negativa upplevelse!
Volvo 740 startar inte

Hej igen, Nu har jag bytt batteri igen och borsta[…]

Kamremsbyte V70N

Jag frågade grabbarna på volvo nä[…]

Volvo som inte startar.

Hej igen. Håller på att byta vevaxel g[…]

AWD-bekymmer

Hej XC60 2010, awd, d5 automat. Efter byte av ol[…]