Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av gundj
Viket tramsande.
Trimmar man sin bil så får man ta konsekvenserna och laga det som eventuellt går sönder.
Varför ska man ha skydd mot havererad växellåda t ex för att man köper trim från t ex BSR men ingen kräver det när du stoppar i nya kammar, lättare kolvar, större turbo osv ihopköpt från div skumma butiker. Visst, ingår en försäkring så kan man ju försöka använda den, men räkna med att du inget får så blir inte besvikelsen så stor.
Användarvisningsbild
av Bosa
Ena stycket blir en upprepning av XC90 inlägg, hoppas det är ok ändå. Här är villkoren för BSR's maskingaranti, hittas på: http://sv.bsr.se/products/2/

BSR Maskingaranti
(allmänna villkor)
Maskingarantin täcker eventuell maskinskada i bilar som chiptrimmats /uppgraderats med produkter från BSR Svenska AB (org.nr 556501-7372).

Förutsättningar

•Garanti kan tecknas för maximalt tre 12 månaders perioder(3 år) från det datum bilen chiptrimmats.
•Garantikostnaden är per period: de 12 första månaderna 850:- / för kommande perioder 1000:-.
•Garantin är giltigt 12 månader i taget och kan förnyas av kunden när förlängning önskas. Vid förlängning skall kontakt tagas med BSR eller ÅF senast 14 dagar innan gällande garantitid utfaller.
•Garantikostnaden skall betalas direkt till BSR Svenska AB.
•Bilen kan maximalt vara 4 år från första inregistreringsdatum. (Se ”Garantin upphör” nedan).
•Garantin kan tecknas för bilar med mätarställning minimum 500 mil.
•För bilar som direktimporterats (d.v.s. ej är försålda genom svensk generalagent) kan försäkring tecknas inom 1 år från fordonets första registrerings datum enligt original handling från ursprungsland. Därefter gäller våra villkor i övrigt.
•Garantin gäller enbart för bilar registrerade i Sverige.
•Garantin kan tecknas på Audi, VW, Seat, Skoda, Saab, Volvo, BMW, Ford, Mercedes, Opel.
•Bilens kondition och servicebok samt mätarställning skall kontrolleras av BSR eller återförsäljare för att Garantin skall kunna tecknas. Plombering av komponenter kan utföras i samband med att Garantin tecknas.
•Service måste vara utförd enligt Servicebok från det att bilen registrerats och under hela garantitiden av märkesverkstad eller BSR godkänd verkstad med godkända stämplar.
•Motorolja ska bytas minst var 1500:e mil / 12 mån.
•Garantin gäller vid BSR chiptrimning "uppgradering". Garantin gäller även vid komplettering av luftfilter och avgassystem levererade av BSR.
•Garantin gäller för maskinskada som inte kan ersättas genom bilfabrikantens garanti eller enligt normala villkor för maskingaranti i den ordinarie motorfordonsförsäkring. Ev vägran av ersättning från bilfabrikant eller bilens försäkringsbolag skall vara skriftlig.
•Garantin kan enbart tecknas när chiptrimning/uppgradering sker vid besök hos oss eller våra återförsäljare (ej via postorder).

Undantag Från Garantin

•Garantin gäller ej för bilar som tidigare modifierats/ trimmats/ uppgraderats.
•Garantin gäller ej för normala slitagedelar som t.ex. koppling
•Garantin gäller ej vid fabrikationsfel.
•Garantin gäller ej om utbyte av chip eller andra modifieringar utförs av annan än BSR eller deras återförsäljare inom garantitiden.
•Garantin gäller ej om andra trimningar görs ex. byte kamaxel, turbo etc.
•Garantin gäller ej vid körning som kan anses vara onormal eller vid handhavande som kan anses vara bristfälligt. Ej heller vid körning som kan jämföras med tävlingskörning.
•Garantin gäller ej vid stöld, stöldförsök, olovlig körning
•Bärgningskostnad ersätts ej.
•Kostnader för felsökning ersätts ej.

Garantin Upphör

•Garantin upphör 1 år efter nedan angivet datum (för chipning/uppgradering) eller 4 år från första inregistreringsdag eller vid mätarställning 8000 mil (även om 1 år ej förflutet efter uppgradering).
•Garantin upphör om service ej utförs enligt Servicebok.

Åtgärder Vid Skada

•För skador som är relaterade till bilfabrikantens fel på material eller i konstruktion skall ersättningsanspråk i första hand riktas mot respektive bilfabrikant eller dess återförsäljare.
•Vid åberopande av BSR maskingaranti måste kontakt först tagas med BSR eller deras återförsäljare innan åtgärd får påbörjas. Kostnader för reparation som utförts utan vårt skriftliga medgivande ersättes ej.
•Självrisk vid eventuell skada är 2500:-
•Garantibevis tillsammans med kvittens på Maskingarantin skall uppvisas vid skadeanmälan.
av bult
ThomasT skrev:
Staffan001 skrev:Fick du någon maskinskadegaranti på köpet? Såg att de lämnade det till Volvo i vintras
Det lämnas givetvis ingen garanti, utan det tecknas en försäkring. Och i samband med ett evetuellt försäkrings ärende så kommer de slingra sig vilt kring alla de undantag som finns i försäkringen...

.
Japp samma som Polestar kommer att göra, men o andra sidan så är ju Bsr bra mycket duktigare på vad de håller på med än klantarslena på polestar...
Så jag skulle nog känna mig bra mycket säkrare med Bsr =)
Användarvisningsbild
av ThomasT
bult skrev:
ThomasT skrev:
Staffan001 skrev:Fick du någon maskinskadegaranti på köpet? Såg att de lämnade det till Volvo i vintras
Det lämnas givetvis ingen garanti, utan det tecknas en försäkring. Och i samband med ett evetuellt försäkrings ärende så kommer de slingra sig vilt kring alla de undantag som finns i försäkringen...

.
Japp samma som Polestar kommer att göra, men o andra sidan så är ju Bsr bra mycket duktigare på vad de håller på med än klantarslena på polestar...
Nja, om jag inte misstar mig så säljs väl Polestars trim genom Volvos återförsäljarnät. Vilket i så fall betyder att du inte kan hamna ikläm mellan två parter som skyller på varandra.

.
av JE Jr
Har hört om ett fall där Laddluftkylaren sprack, trimfirman skyllde då på tillverkningsfel. Volvo ville ju såklart inte stå för det eftersom bilen var trimmad och kylet inte var specat till något högre laddtryck än standard...

Bara man är medveten om riskerna med trim så är det väl lugnt. Undrar hur många fall BSR betalat ut försäkringspengar?
av Hertz
Intressant diskussion, alla som trimmar bör ju vara medvetna om riskerna. Dock är det säkert fler som får mycket roliga bilar än de som får problem. Har själv trimmat tre bilar och fått problem med två!. Kommer ändå trimma igen! :) Sen kan man undra om nån ska skriva om alla stackare, oavsett fabrikat, som har garanti/försäkringstvister rörande otrimmande bilar.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
bult skrev:Japp samma som Polestar kommer att göra, men o andra sidan så är ju Bsr bra mycket duktigare på vad de håller på med än klantarslena på polestar...

Ja precis, Polestar (=Volvos mjukvara) är säkert betydligt sämre än BSR! :roll:
av Twendor
bult skrev:
ThomasT skrev:

.
Bsr teknikerne har bedre forutsetninger for å få til en "topp" trim, da de ikke har føringer om at f.eks topphastigheten ikke skal overstiges, drivstofforbruk økes, avgasser endres osv. Polestar har sine føringer ang hva som kan tillates for at trimmen skal typegodkjennes.
En stor fordel for private trimmere er at de kan behandle mange forskjellige bilmerker(sikkert bedre på noen merker), og anvende det beste fra fra flere for å få til et kanon produkt til slutt.
av Amli
Om den enda kriterierna att få till ett "topp trim" är så mycket prestanda som möjligt, så visst. Då är nog BSR bättre.
Personligen vill jag någonstans tro att det finns en anledning till att Polestar tar hänsyn till andra punkter än bara så mycket kraft som möjligt. Däremot kan jag hålla med om att en effekt ökning på 20hk, som det är i 185hk D5 t ex, är i minsta laget med tanke på priset.
Användarvisningsbild
av ThomasT
Amli skrev:Om den enda kriterierna att få till ett "topp trim" är så mycket prestanda som möjligt, så visst. Då är nog BSR bättre.
Personligen vill jag någonstans tro att det finns en anledning till att Polestar tar hänsyn till andra punkter än bara så mycket kraft som möjligt. Däremot kan jag hålla med om att en effekt ökning på 20hk, som det är i 185hk D5 t ex, är i minsta laget med tanke på priset.
Helt riktigt!

Tyvärr så dras nästan alltid paralellen mest effekt = bästa firman, när det(i alla fall när det gäller chippning)nästan är tvärt om.

Att ställa på en bil så den går som ett skott är inga problem, men att öka effekten utan allt för stor negativ inverkar på diftsäkerheten är betydligt svårare.

Det finns en trimm firma här i Sverige som ofta skryter med att de får ut betydligt mer effekt i sina "special chip", men så har de också avverkat ett antal generalras senaste året...

Om man kollar igenom ett gäng trimmfirmor så brukar de presentera ganska snarlika siffror, så det är inte svårt att hitta om någon avviker från mängden.

Ang. Polestars chipp, är det verkligen de själva som utvecklar dem? Är det inte troligast att det är Volvo som tar fram chippen?

.

Det är även nytt grönt packning p&a[…]

Ni som kör husvagn med eran XC 40, vilka husv[…]

Volvo V50 "Mr White"

Najs! 8-)

Som ett litet sista tips så googla runt lite[…]