Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

VolvoB20 skrev: Det är bara för att det ska se bra ut på pappret. Några husvagnar är t.o.m. olagliga att köra tomma då äkta tomvikt liggger över totalvikten :-O) :-O) :-O), det var några KABE vagnar..
kanske OT men stämmer det där?? På B-kort tittar man på dragbilens tjänstevikt och släpets totalvikt. Är det fel där. åker du dit även om släpet är tomt! Är du lastad kollar man att totalvikten ej överskrids (på våg). Fast om vagnen är tom och väger mer än totalvikten, är det inte fusk, utan felreggat. Tvivlar att någon tillverkare utsätter kunder för risken med olovlig körning???
Bruttovikten dvs verklig vikt, kommer bara in om du har E-kort om jag inte missminner mig. :mrgreen:
CalleV70 skrev:
VolvoB20 skrev: Det är bara för att det ska se bra ut på pappret. Några husvagnar är t.o.m. olagliga att köra tomma då äkta tomvikt liggger över totalvikten :-O) :-O) :-O), det var några KABE vagnar..
kanske OT men stämmer det där?? På B-kort tittar man på dragbilens tjänstevikt och släpets totalvikt. Är det fel där. åker du dit även om släpet är tomt! Är du lastad kollar man att totalvikten ej överskrids (på våg). Fast om vagnen är tom och väger mer än totalvikten, är det inte fusk, utan felreggat. Tvivlar att någon tillverkare utsätter kunder för risken med olovlig körning???
Bruttovikten dvs verklig vikt, kommer bara in om du har E-kort om jag inte missminner mig. :mrgreen:
Det var någa modeller som i regbeviset hade Tjänstevikt 1230 kg och Totalvikt 1300 kg (Lågt satt för att få en stor grupp av potentiella kunder som inte har E-kort ), alltså klarar den 70 kg last.

Problemet var att om du vägde den direkt när du köpte vagnen så vägde den strax över 1300 kg, den leverades väl med mattor och en fast solmarkis som standard och någon annan utrustning, så redan från fabrik hade man sprängt gränsen för totalvikten. Det rullar massor av sådana vagnar på vägarna.

Anledningen till att tillverkarna ljuger om vikten har många skäl både för husvagnr och för bilar,

För var det för att få ned skatten, nuförtiden beror det på att du bara får böter för överlast när du stoppas i stället för att om regbeviset från tillverkaren vore sant skulle stoppas för olovlig körning.

Det är alltså INTE olovlig körning utan överlast som det kommer att klassas som. Att man anger fel vikt är för att "skydda" förarna från att straffas för olovlig körning.
andreas_lofgren skrev:Förr fanns det ju en anledning att fuska med vikter eftersom skatter baserades på vikt. Nu brukar nästan alla skatter beräknas på CO2 så då finns ju inte samma incitament längre. Vet inte varför det fuskas så mycket nu.

Vägde för övrigt min gamla BMW 530i. Den vägde in på 1900 pannor. I regbeviset stod det väl 1650 eller nåt sånt. Då var den ändå inte utrustad med elstolar, taklucka, automat eller andra verkligt tunga grejer.
Hade BMW gett ut ett riktigt regbevis varit omöjligt att dra släp med din 530 på B-kort, det är incitamentet.
Jag är inte 100 men om du har last över totalvikten och detta (bruttovikten) över vad du får framföra (B-kort) blir det inte olovligt då?? Överlast blir det om du är inom ramarna. Skillnaden för mig (med E-kort) att där blir det överlast...
CalleV70 skrev:Jag är inte 100 men om du har last över totalvikten och detta (bruttovikten) över vad du får framföra (B-kort) blir det inte olovligt då?? Överlast blir det om du är inom ramarna. Skillnaden för mig (med E-kort) att där blir det överlast...
Nej, blir inte olovlig körning, det blir böter för överlast vilket är mycket mildare än olovlig körning.

Fört fordon med släpvagn trots att maximal
tillåtna släpvagnsvikt överskridits med
a. 1–20 % ........................................2000 kr
b. 21–30 % ...................................... 2500 kr
c. 31–40 % ...................................... 3000 kr
d. 41–50 % ...................................... 4000 kr

Olovligt blir det aldrig, däremot kan det bli vårdlöshet i trafik om du lastar så mycket det blir trafikfarligt. Men det inträffar ju inte om det är ett släp som är nedreggat och du inte överskrider bilen och släpets tekniska kapacitet.

Upprepade överträdelser är ju heller inte bra för körkortet....
Jo, det är överlast för släpet. Men om du med B-kort får ha totalvikt på säg 1300 kg med din bil (som dit släp ovan) och den väger 1400 kg, åker du på olovlig eller överlast?
(Om du får ha 1300 kg och släpet har totalvikt på 1320 kg, är jag övertygad det är olovlig körning)
CalleV70 skrev:Jo, det är överlast för släpet. Men om du med B-kort får ha totalvikt på säg 1300 kg med din bil (som dit släp ovan) och den väger 1400 kg, åker du på olovlig eller överlast?
(Om du får ha 1300 kg och släpet har totalvikt på 1320 kg, är jag övertygad det är olovlig körning)
Om du får köra 1300 på B-kortet och släpet har totalvikt 1300 men du lastar till 1400 så blir det "bara" överlast 8%

Bara böter så länge du inte upprepar eller går över 25% - 30%, först då kan lappen ryka,

Kör du ett tomt släp på 1320 blir det olovligt direkt.
av bult
perhall skrev:Det är en bra nyhet och ett argument för. Dubbelglas på en bil väger några tiotal kilo och försämrar prestanda + förflyttar tyngdpunkten uppåt... /PH
Hahahaha börjar man att räkna kilo för prestanda ska man nog fan hålla sig från Volvo =) på Porchen räknar jag kilona men på Volvon, njae skulle ju inte tro det =)
bult skrev:
perhall skrev:Det är en bra nyhet och ett argument för. Dubbelglas på en bil väger några tiotal kilo och försämrar prestanda + förflyttar tyngdpunkten uppåt... /PH
Hahahaha börjar man att räkna kilo för prestanda ska man nog fan hålla sig från Volvo =) på Porchen räknar jag kilona men på Volvon, njae skulle ju inte tro det =)
Det finns en poäng i det du säger..... :cry:

Det är även nytt grönt packning p&a[…]

Ni som kör husvagn med eran XC 40, vilka husv[…]

Volvo V50 "Mr White"

Najs! 8-)

Som ett litet sista tips så googla runt lite[…]