Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
I mina öron låter det som något av det mest korkade man kan göra, åtminstone på en kombi som gror igen bakrutan i ett nafs om det är blött på vägen. Ja, emblemen kvittar ju. Lättare att vaxa utan dem, förstås.
av Nicke83
apersson850 skrev:I mina öron låter det som något av det mest korkade man kan göra, åtminstone på en kombi som gror igen bakrutan i ett nafs om det är blött på vägen. Ja, emblemen kvittar ju. Lättare att vaxa utan dem, förstås.
Tittar aldrig i den spegeln du vet de finns 2 andra speglar också =)
Användarvisningsbild
av apersson850
Jo, det vet jag, men jag är inte så dum att jag glor framåt genom att sticka ut huvudet genom sidorutan heller. Jag använder alla möjligheter som bjuds att hålla koll på andra trafikanter. Innerspegeln ger jag bara upp om det är full där bak eller jag har ett högre släp bakom.
Användarvisningsbild
av Derank
Hur tror ni lastbilchaffisar klarar av att köra i trafiken, el har ni aldrig kört en skåpbil? att kunna se bakåt ät nog det sista man behöver för att kunna köra bil. sidospeglar räcker långt.
Användarvisningsbild
av apersson850
Jo. Men det är samma sak där, man glor överallt där man kan. På en lastbil idag har jag i regel minst fem speglar och några kameror för att se vart det tar vägen, och var andra är. Jag använder allt som finns. Att inte se så bra som möjligt genom en bakruta som finns, bara för att den inte finns på alla bilar, är ingenting annat än idiotiskt. Vi behöver inte fler idioter i trafiken. Det räcker så bra med de man ser varje dag.
Användarvisningsbild
av apersson850
Det är självklart att det inte fungerar. Det räcker att ge sig ut på landsvägen när det regnar någorlunda rejält, så är bakrutan igengrodd så man inte kan urskilja enskilda bilar på den tid som går mellan två intervallsvep av bakrutetorkaren.
Om man sen inte ser det som ett problem, då är det just det som är problemet. Man har valt att inte vara en så bra bilförare som man skulle kunna vara, eftersom man har valt bort något till buds stående medel för att vara så medveten som möjligt om vad som händer runt bilen. Ingen trafikant kan räkna med att vara ensam på vägen. Trafik är ett samspel mellan många olika aktörer. Samspel kräver att man respekterar varandra. Det gör man inte genom att inte vara så bra man skulle kunna vara. Då kommer istället samma sorts attityd som vi ser när det är folk som jobbar på vägen, och bilister tror att bara de själva är viktiga och blåser förbi som galningar, och visar sitt fula tryne. Ibland med dödlig utgång.

Det är inte en torkare hit eller dit som är problemet. Det är attityden. Och den är ett stort problem.

Men nu har vi hamnat helt utanför det egentliga ämnet, så jag slutar där. Förhoppningsvis har de som behöver själva insett hur fel de tänker, och har ni inte det, så lär inget jag skriver hjälpa heller.
Användarvisningsbild
av Mikesh89
apersson850 skrev:Det är självklart att det inte fungerar. Det räcker att ge sig ut på landsvägen när det regnar någorlunda rejält, så är bakrutan igengrodd så man inte kan urskilja enskilda bilar på den tid som går mellan två intervallsvep av bakrutetorkaren.
Om man sen inte ser det som ett problem, då är det just det som är problemet. Man har valt att inte vara en så bra bilförare som man skulle kunna vara, eftersom man har valt bort något till buds stående medel för att vara så medveten som möjligt om vad som händer runt bilen. Ingen trafikant kan räkna med att vara ensam på vägen. Trafik är ett samspel mellan många olika aktörer. Samspel kräver att man respekterar varandra. Det gör man inte genom att inte vara så bra man skulle kunna vara. Då kommer istället samma sorts attityd som vi ser när det är folk som jobbar på vägen, och bilister tror att bara de själva är viktiga och blåser förbi som galningar, och visar sitt fula tryne. Ibland med dödlig utgång.

Det är inte en torkare hit eller dit som är problemet. Det är attityden. Och den är ett stort problem.

Men nu har vi hamnat helt utanför det egentliga ämnet, så jag slutar där. Förhoppningsvis har de som behöver själva insett hur fel de tänker, och har ni inte det, så lär inget jag skriver hjälpa heller.

Eller så sitter förar problemet i någon som uppenbarligen har stora svårigheter att framföra en bil utan extra assistans från mekaniken ?

Har kört jänkare året runt i många år utan torkare .

Har föräldrarna ute på 1 mils grusväg aldrig haft problem med att se genom någon ruta .
Men visst jag har bara kört utan att orsaka/ vara med om någon som helst trafik olycka på snart 20 år :)

Skickat från min iPhone med Tapatalk

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300 k[…]

Det har väldigt stor betydelse om det är[…]

Selekt garantin gäller ej hyrbil

Hej allihopa, Jag ska köpa en Volvo xc40 mil[…]

Batteri som är på upphällningen ka[…]