Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Arese
Ronnbaeck skrev:Tänk er känslan då ni har varit på volvo och hämtat eran nya Volvo V70 D6 awd på 265hk ...Du åker hem och när du svänger in på din gata saktar du in lite. Alla grannar stirrar på dig med en stor avundsjuka, medan de står och tvättar deras V70 2.4d och XC70 D5 AWD... Efter att du har glidigt sakta förbi, svänger du upp på din garageuppfart. Stänger av din fint morrande 600Nm motor, öppnar dörren och stiger ur (i slowmotion), tar av dina glasögen (också slowmotion) och säger något som: ("tvätta inte sönder din bil i vrede, granne!") ...Därefter stoppar du solglasögonen i skjortan och går fram till husets dörr (i slowmotion) (tillsammans med att Dressman-reklam musiken spelas) .. du kliver in i ditt hus, stänger dörren sakta medan du säger: Älskling?? ;-)
Hehe, vill du få känslan av att parkera en 260-hästars Volvo på uppfarten är det ju bara att köpa dig en 2,5FT Polestar och spara 100 imaginära loppor....

Skämt åsido, en kraftigare sexcylindrig diesel som även kan erbjuda bättre gångkultur vore såklart mumma. Men jag tror som flera nämner att det kundklientel som överväger en Volvo sannolikt i väldigt få fall väljer bort märket för att det inte finns större/mer sofistikerade dieslar.

Mvh
Arese
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Jag skulle mer vilja efterlysa ett rejält järn. Ingen trimmad D5:a eller liknande. Utan en 3 - 3,5 liters diesel. Lugn fin motorkataktär med berg av vridmoment på riktigt låga varv. Den skulle vara dieselns motsvarighet till V8:an på något sätt. Se bara på konkurrenterna - Jag kör iaf förbi MÅNGA 3/3,5-litersdieslar varje dag så visst finns marknaden och jag tror inte det är den kretsen som skulle vilja ha en D5:a på 2,5 l med ett jättehögt effektuttag.

Det är inte den priskänsliga eller förbrukningskänsliga köparen som slantar upp extra för de bilarna.

S80 V8 tycker jag är ett bra exempel där man med en "vanlig" Volvo lyckats få till den extra premiumkänslan med lite annorlunda och lyxigare interiör mot ex V70 och med en motor som står ut från mängden. Sedan kunde gott V8:an funnits i olika effektutföranden men nu är det som det är med det:-)
av Amli
VolvoB20 skrev:
Ronnbaeck skrev:Håller med där.. en audi a6 med 3.0 quattro (240hk) och automat kosar 440tkr .. så en 265hk awd automat på en volvo skulle kunna kosta runt 400tkr.. som en t6a :D precis!
En V70II D5 205 hk kostar 335.000, 65.000 extra för 60 hk extra tycker jag är rätt tungt.
Då får du i alla fall lägga på 20K för AWD på priset sen om automat är standard så ytterligare 15. Då blir inte skillnaden så stor.
Användarvisningsbild
av Guru
Visst hade det varit trevligt med tex D6. Men som alla här vet är det en utopi...

1. Det finns ingen 6-cyl diesel idag. Dagens SI6 går inte att "göra om" till diesel. Alltså en ny motor från grunden. Billigt? Knappast!
2. Drivlina, det finns ingen vxllåda som skulle klara en D6. Visst kan man köpa en starkare och dessutom krävs väl minst 7-vxl för att vara "premium". Billigt? Knappast!
3. En dieselsexa på tvären med en vxllåda som tål effekten plus vinkelväxel för AWD. Gott om plats? Knappast!
4. Volvo har efter oändligt många år som "törstig" tillverkare just vänt om till "snål" tillverkare. Passar en D6 in i den imagen? Knappast!
5. Marknaden skulle inte köpa tillräckligt många D6 för att det skulle vara lönsamt. BMW har fina 6-cyl dieslar som finns i 3-, 5-, 6-, 7-serien plus X3, -5, -7. MB har 6-cyl dieslar i C-, E-, "hela alfabetet"-klass. Audi har 6-cyl dieslar i A4, -5, -6, -8 plus Q5, -7. Dessutom delar de drivlina med VW och Porsche. Utan att titta på siffror förstår nog de flesta att tyskarna har lite bättre förutsättningar att lyckas rent affärsmässigt. De har ju tom råd att erbjuda 8-, 10- och 12-cyl dieslar! Volymerna på de varianterna är säkert en mera tveksam affär men de har som sagt råd. Någon här som tror att Audi tjänar pengar på varje såld Q7 V12 TDI om man inkluderar utvecklingskostnaden för den motorn?
6. Sverige är en speciell marknad. Men inte ens här är D5 det vanligaste dieselalternativet, 2.4D dominerar. Tittar man på stora marknader i Europa så dominerar de mindre motorerna. England tex har i princip R-design som standard på V70II. Gissa vilken drivlina som oftast sitter i de bilarna? DW10 + MMT6, alltså 2.0D + 6-vxl man.

Listan kan göras hur lång som helst... Personligen tycker jag att Volvo framförallt bör satsa pengarna på att erbjuda en laddhybrid men även snåla motorer i en vanlig familjekombi istället för att "jaga premium" med 6-cylindriga motorer. Oavsett hur bra/stora motorer Volvo stoppar i sina bilar så kan de inte mäta sig med tyskarna. De är för stora, har för mycket pengar för att alltid kunna hålla undan. VAG (Audi, VW osv.) lägger 4 ggr mer pengar på enbart drivlineutveckling än Volvos totala utvecklingsbudget. Det vore ju konstigt om inte det märktes? Jag är snarare förvånad att inte VAG är mycket snålare än Volvos DRIVe. Jag tycker samtidigt att det så klart hade varit mycket roligare med större motorer men som företag tror jag att vinstmöjligheterna är större med miljövänliga alternativ.
av Lacke
Men "D6" står inte direkt för antalet cylindrar, Volvo har förnyat betekningarna så att dom ska motsvara effekten i stället...
Användarvisningsbild
av StringerBell
OM Volvo hänger in en större diesel får de se till att pressa ned förbrukningen. Det blir så infernaliskt dyr skatt annars.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Amli skrev:
VolvoB20 skrev:
Ronnbaeck skrev:Håller med där.. en audi a6 med 3.0 quattro (240hk) och automat kosar 440tkr .. så en 265hk awd automat på en volvo skulle kunna kosta runt 400tkr.. som en t6a :D precis!
En V70II D5 205 hk kostar 335.000, 65.000 extra för 60 hk extra tycker jag är rätt tungt.
Då får du i alla fall lägga på 20K för AWD på priset sen om automat är standard så ytterligare 15. Då blir inte skillnaden så stor.

Det är ju precis det jag tycker är så kass, att bli påtvingad sånt man absolut inte vill ha, att betala för sådant man vill slippa.

Jag försökte köpa en V70 D5 AWD manuell, men det gick inte, volvo tvingar på mig automat, den finns inte som manuell ?:-/ så det blev ingen affär.

Tur nog kunde volvo erbjuda manuella D5an i XC70, hade man försökt tvinga på mig automat där med hade jag gått på Passat istället, det var mycket nära.
Användarvisningsbild
av Ronnbaeck
När jag skrev inlägget så hade jag i tanke på att volvo skulle tillverka en 6-cylindrig motor, ..MEN jag tänkte mig också att de skulle kunna utveckla d5-motorn (alltså en d6) ännu mer, utan att ha polestar som ska pilla .. tycker man borde kunna få ut en bättre d5 på runt 240hk och 500nm .. om nu mercedes lyckats med att få ut 204hk och 500nm i deras 4-cylindriga motor. Vet att mercedes har mycket bättre ekonomi, men ändå!..
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Ja eller varför inte en vanlig Diesel kompletterad med 2 st 75hk elmotorer? Pefekt för att få kraft när man behöver men samtidigt klara sig med en mindre grundmotor. Elmotorn har ju 100% vridmoment oavsett varvtal. Har för mig att Lexus har detta på SUV:en numer. Kanske lite tidigt för fullskaleproduktionmen tanken är lockande men tror inte att tekniken är allt för långt bort.

Elmotorn är också ett smidigt sätt att få en perfekt kontrollerad fyrhjulsdrift. Mycket enklare att styra reglertekniskt än en mekanisk dito.
av Ogya
Eftersom inga 5-, 6- eller 8-cylindriga motorer kommer finnas om tio år i en Volvobil så är det huvudlöst att utveckla en kortare motor med många cylindrar (läs V-motor) för att få plats med en större och starkare transmission, som också får nyutvecklas för att klara momentet. Man kastar inte bra pengar efter dåliga.
Det är ingen hemlighet att kommande VEP och VED blir fyrcylindriga (CO2, CO2 och åter igen CO2...). Det kan man läsa i t.ex. officiella Volvo-tidningen Agenda. Men visst kan man benämna en 4-cylindrig motor för D6, sedan man gjort om nomenklaturen. Om tio år kanske man tar ut 500+ Nm ur en fyrcylindrig dieselmotor (VED) och kallar den D6...

Någon skrev att konkurrenter har lyckats med mycket moment. Men upplys mig om någon med en så pass bred motor som 5 eller 6 cylindrar (inte V-motor), i en tvärställd installation, lyckats plocka ut mer än Volvo (som har 460 Nm med benämningen 'Polestar'). Påminner att Audis stora motorer sitter på längden...

Det är även nytt grönt packning p&a[…]

Ni som kör husvagn med eran XC 40, vilka husv[…]

Volvo V50 "Mr White"

Najs! 8-)

Som ett litet sista tips så googla runt lite[…]