Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av StringerBell
Arese skrev:[...] manuell låda, bensinmotor, bakhjulsdrift, fullt avstängbara stabilitetshjälpmedel och ordentligt med effekt....
Inget märkvärdigt. En trimmad Amazon -69 stämmer in på det där.

av Arese
Härligt att se!

Det tråkiga är att det idag är just märkvärdigt. Försök göra så med en modern Volvo....

Mvh
Arese
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Automat eller ej har inte ett skvatt att göra med om det är sportigt eller ej för mig.

Innan jag köpte min med manuell lånade jag samma bil med automatare ett par dagar och det landade på 1,15 när jag tankade upp den (trots att lånebilen var inkört med över 1000 mil), det var bara snålhet som gjorde att jag tog den manuella för den landar på 0.85-0.9 vid samma sorts körning för mig, t.o.m innan min var inkörd.

Jag tycker geartronic växlar helt underbat mjukt och bra, enda probblemet jag kunde se var att jag var för snål för den ohemula förbrukningen.

Men det var nog inte alls lådans fel utan berodde på att mjkvaran tokvarvade på alla växlar och gjorde kick-down hela tiden.

Nya mjukvaran har man väl skippat sportigheten och gubb-programerat den istället så den inte varvar eller gör kickdown lika ofta..
Användarvisningsbild
av StringerBell
VolvoB20 skrev: Nya mjukvaran har man väl skippat sportigheten och gubb-programerat den istället så den inte varvar eller gör kickdown lika ofta..
Jag kallar iofs "kickdown" själva rörelsen med foten som får lådan att växla ned (och släppa lockup). Får jag välja, använder jag hellre foten oftare på detta sätt än att lådan väljer att vara responsiv genom att ha en lägre växel i längre, vilket är / har varit problemet med Geartronic hittills.

Lådan till min förra bil, en Audi 2.8 automat från 1993, var konservativ på just detta sätt, och den var relativt snål även i stadstrafik eftersom den växlade upp så snart den kunde och dessutom låste växlarna. Den var dessutom tillräckligt stark för att klara av ett moderat gaspådrag utan att släppa låset, och precis på samma sätt skall en D5:a klara av detta.
av Lövet
VolvoB20 skrev:
Men det var nog inte alls lådans fel utan berodde på att mjkvaran tokvarvade på alla växlar och gjorde kick-down hela tiden.
Njae, rent konstruktionsmässigt är en momentomvandlare per definition ett väldigt ineffektivt sätt att överföra kraften när den slirar. Och slirar gör den ju vid all acceleration under 70-80 km/h.
av Steff 99
andreas_lofgren skrev:
VolvoB20 skrev:
Njae, rent konstruktionsmässigt är en momentomvandlare per definition ett väldigt ineffektivt sätt att överföra kraften när den slirar. Och slirar gör den ju vid all acceleration under 70-80 km/h.
Det beror väl på när "lockup:en" går in, en modern låda slirar inte i ens vid 30kmh, inte ens Volvos geartroniclåda gör detta.
av Lövet
Volvos Geartroniclådor slirar upp till 70-80 km/h. Åtminstone samtliga som jag har kört vilket vid det här laget börjar bli ett gäng.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
andreas_lofgren skrev:Volvos Geartroniclådor slirar upp till 70-80 km/h. Åtminstone samtliga som jag har kört vilket vid det här laget börjar bli ett gäng.
Det är ju det jag pratar om, nämligen mjukvaran.

Gamla mjukvaran hade lock-up öppen till 70-80 km så konvertern slirar.

Nya mjukvaran låser väl ihop redan vid 30 så man slipper slirandet i konvertern
av Lövet
Hmmm. Då var den 2.4d demobil med 200 mil på mätaren jag körde för 2 veckor sedan av gamla mjukvaran då. Skumt. :???:

Eller är det (återigen) den skumma adaptionen som bråkar kanske.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Jag har heller inte kört denna nya fantastiska mjukvara, bara hört om den ....
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 10
Felkod P0420 Volvo v70 T4F-12

Tyvärr inte. Släcker motorlampan då[…]

Liten ventil i gasspjället B230E

Motorn tappar tomgången när den bö[…]

Tror Volvo glömde betala fakturan så h&[…]