Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av CalleV70
Enzo skrev:
CalleV70 skrev:
kave skrev:Ojoj, många som gissar hej vilt här.
len: Läs på lite om kardanaxel är du snäll. Och vad är diffväxel? Menar du differential? Alla bilar har en differential, det hade varit svårt att svänga annars.
enzo, Har du diff på bakaxeln på en framhjulsdriven bil? Tror inte jag dade det på min gamla Mondea, men svänga kunde jag. Sedan undrar jag om inte diffväxel är "kortnamn" på differentialväxel eller vad är diffväxel annars??
Jag vet inte varför du skrev mitt namn, men även framhjulsdrivna bilar har ju diff, men på framhjulen så klart.
Tusan, skrev fel, Skulle vara en fråga till "Kave" vars inlägg jag inte riktigt förstod. Ursäkta.... :oops:
Användarvisningsbild
av len
kave skrev:Ojoj, många som gissar hej vilt här.
1. Volvo bilarna har sedan många år tillbaka PreLoad i sitt haldex system, det innebär att du alltid i princip har ett snabbt ingrepp av bakaxeln. Det visar sig väldigt tydligt rent praktisk med att bakaxeln driver på väldigt bra redan från början. Om man ex har väldigt stor belastning och bra grepp på bakaxeln så kan det vara sämre med drivningen pga att den inte låser helt och hållet. Samma problem finns på Subarubilarna och på Audibilarna.
2. Oavsett om bilen driver bakaxeln eller inte så snurrar drivaxlarna med så de bidrar alldeles oavsett till ökad förbrukning.
len: Läs på lite om kardanaxel är du snäll. Och vad är diffväxel? Menar du differential? Alla bilar har en differential, det hade varit svårt att svänga annars.
Hej kave, vad ska jag läsa eller lära om kardanaxel?? (jag tillhör kanske dom få på detta forum med nya Volvo som äger en kardanaxel, faktiskt 4 st). Diffväxel är förkortning på differentialväxel. Bilar har det ibland, men dom har ingen differential som du skriver. Det är en matematisk term som användes inom mekanik och flödesanalys.(om vi nu ska peta i varandras tyckande, som sker vilt här)
av Lövet
len skrev:(jag tillhör kanske dom få på detta forum med nya Volvo som äger en kardanaxel, faktiskt 4 st).
Nu blir det riktigt spännande att höra fortsättningen. För du är med på att du bara har 1 kardanaxel i en bil? Däremot har du 4st drivaxlar. Eller har du 3st liggande i garaget utöver den som sitter i bilen? :wink:
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Polaren hade en gammal amerikansk suv.

På den kopplar man ur 4WD BÅDE vid växellådan OCH vid naven, alltså stannar allt EXTRA som diffar, vinkleväxlar, drivknutar, drivaxlar osv så länge man åker 2wd och det dra inget extra.

På alla nya bilar är det ju skit samma om 4wd är inkopplad eller ej, hela baletten snurrar ju i alla fall och tar lika mycket extra energi oavsett om den är i eller urkopplad. Grejerna ska ju dras runt och det kostar.

På min förra awd så väde den 100 kg mer, var högre = mera luftmotstånd, bredare originaldäck på ökad vikt + allt snurrar hela tiden.

all det tillsammans gav ca 10% extra.
Användarvisningsbild
av len
andreas_lofgren skrev:
len skrev:(jag tillhör kanske dom få på detta forum med nya Volvo som äger en kardanaxel, faktiskt 4 st).
Nu blir det riktigt spännande att höra fortsättningen. För du är med på att du bara har 1 kardanaxel i en bil? Däremot har du 4st drivaxlar. Eller har du 3st liggande i garaget utöver den som sitter i bilen? :wink:
xc70 =1 st, gammal amerikanare=1st, Volvo valp = 2 st. Blir totalt 4. (har en bak på gammeltraktorn, men den räknade jag inte.) Är du nöjd eller ska jag göra det mer spännande?? Har plockat isär alla utom xc70. :mrgreen:
Fast viktigast att vi är överens att awd drar mer. För- och nackdelar men jag skulle inte byta bort tekniken så länge jag har svensk vinter på landet. Svar på trådskaparen; jag är nöjd. :mrgreen:
av CalleV70
andreas_lofgren skrev:
Quis: hur många drivaxlar på xc70?

OT: Enkelt vad man betalar för. Jag kör 3500 mil / år. Säg 40 000:-/år i bränsle (diesel). Automat innebär ca 10 % av förbrukningen, AWD= 10 %. Så för vardera lyxen betalar jag ca 4000:-/år. Det är det värt för mig. Awd är det värt hela "årsbeloppet" om jag kommer upp för backen på landet alt. drar en trimmad sportbil vid rödljuset när dom ska visa vem som är snabbast!! :mrgreen:
Användarvisningsbild
av VolvoB20
CalleV70 skrev:drar en trimmad sportbil vid rödljuset när dom ska visa vem som är snabbast!! :mrgreen:
?:-/ ?:-/ ?:-/

Hur då?
av Amli
VolvoB20 skrev:
CalleV70 skrev:drar en trimmad sportbil vid rödljuset när dom ska visa vem som är snabbast!! :mrgreen:
?:-/ ?:-/ ?:-/

Hur då?
Utgår ifrån att det är i vinterföre och snömodd han menar...
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 8
Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]