- tor 22 jul 2010, 22:01
Skorrandet förekommer även på nya D3. Dock är det betydligt tystare än på min förra 2.4d -10.
Moderator: Moderatorer
Vfrrr skrev:Skorrandet förekommer även på nya D3. Dock är det betydligt tystare än på min förra 2.4d -10.Hur långt har du hunnit köra? Jag har bara hunnit med ca 180 mil än så länge och ännu inte märkt något.
Mr T skrev:Kört 300 mil. Då ljudet var ganska påtagligt på min förra bil så lyssnar jag säkert efter ljudet mer nu när jag bytt bil. I början så tyckte jag den gick mycket tyst och hörde inte ljudet men det var nog för att det är betydligt lägre än min förra bil. Eller så har ljudet blivit högre nu, dock inte på långa vägar lika högt som i den förra. Ljudet ska enligt uppgift finnas på alla 5-cyl dieslarna men låter lite olika högt. Tycker att det är helt sjukt att inte fler har reagerat på detta i så fall.Vfrrr skrev:Skorrandet förekommer även på nya D3. Dock är det betydligt tystare än på min förra 2.4d -10.Hur långt har du hunnit köra? Jag har bara hunnit med ca 180 mil än så länge och ännu inte märkt något.
Tycker iofs att D3'an på tomgång låter lite mer traktor än 2,4D, men inget särskilt skorrande?
//Mr T
Vfrrr skrev:Ljudet hörs inte på tomgång eller torrgasande utan vid lätt belastning och ca 1600rpm (även lite på andra varvtal)Stämmer det du skriver. Skulle vilja tillägga att när det är varmt och fuktigt så är ljudet mer intensivt,
martink82 skrev:Hej igen,Zera skrev:Tänkte vecka denna tråd igen.
I tisdags var jag på Volvo igen då var det två tekniker som lyssnade och lyssnade, efter mycket om och men, bestämde de att byta ut remmen och remspännaren. När vi kollade noga på remmen såg vi att ena halvan av remmen var betydligt mer sliten.
Nu på onsdag skall de byta det, bilen är V70 (2.4D) 2010 gått ca 1200mil.
Någon som känner igen sig här?
Är nyfiken hur det gick efter bytet? Blev det tyst? Kör själv en XC60 D5 AWD -MY10, som nu gått 800mil, och har samma ljud vid detta varvtalsområdet.... Har funderat om det har något med återcirkulationen av avgaserna att göra? Då den ska vara omgjord på de motorer med dubbelturbo.... En fundering bara...
Du skriver att remmen var betydligt mer sliten på ena halvan, så jag gick och tittade på min...
Då såg jag att i motorummet på remmens sida har det samlats massor med små svarta partiklar. Tanken slog mig att det kan vara nött från remmen, men det syns inget tydligt att det skulle vara så.... Hur var det på din?
Mvh
Martin
Hej Jag ser att det portproblemet har funnits l&au[…]
Är det någon som har den senaste MMM2 s[…]