Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mr T
Vfrrr skrev:Skorrandet förekommer även på nya D3. Dock är det betydligt tystare än på min förra 2.4d -10.
Hur långt har du hunnit köra? Jag har bara hunnit med ca 180 mil än så länge och ännu inte märkt något.

Tycker iofs att D3'an på tomgång låter lite mer traktor än 2,4D, men inget särskilt skorrande?

//Mr T
av Vfrrr
Mr T skrev:
Vfrrr skrev:Skorrandet förekommer även på nya D3. Dock är det betydligt tystare än på min förra 2.4d -10.
Hur långt har du hunnit köra? Jag har bara hunnit med ca 180 mil än så länge och ännu inte märkt något.

Tycker iofs att D3'an på tomgång låter lite mer traktor än 2,4D, men inget särskilt skorrande?

//Mr T
Kört 300 mil. Då ljudet var ganska påtagligt på min förra bil så lyssnar jag säkert efter ljudet mer nu när jag bytt bil. I början så tyckte jag den gick mycket tyst och hörde inte ljudet men det var nog för att det är betydligt lägre än min förra bil. Eller så har ljudet blivit högre nu, dock inte på långa vägar lika högt som i den förra. Ljudet ska enligt uppgift finnas på alla 5-cyl dieslarna men låter lite olika högt. Tycker att det är helt sjukt att inte fler har reagerat på detta i så fall.
av jarnsjua
1600 är det magiska varvtalet... jag är också trött på att inte få hjälp med problemet. det verkar som att Volvo gör något nu iaf. pratade med min servicetekniker och det pågår ett jobb på Volvo så det borde förhoppningsvis hända något under hösten - någon som vet vad som händer inom väggarna på Volvo?
Det finns inga genvägar fram till det perfekta ljudet! det är bara till å ringa och tjata, tjata och återigen tjata! så nu hjälps vi åt att påminna Volvo om att det här inte är acceptabelt!
Användarvisningsbild
av martink82
Vfrrr skrev:Ljudet hörs inte på tomgång eller torrgasande utan vid lätt belastning och ca 1600rpm (även lite på andra varvtal)
Stämmer det du skriver. Skulle vilja tillägga att när det är varmt och fuktigt så är ljudet mer intensivt,
än när det är svalare och torrare i luften... Hur det nu hänger ihop???

En sak som slog mig. Hur är det på bensinsidan? Tänker på 2.5T/ 2.5FT. Finns samma ljud där? Om inte, så borde det för Volvo inte behöva ta sådan tid att ta fram en bra lösning till "D" maskinerna? Räcker att titta i sina egna hyllor för en lösning..... Eller så kanske konstrutionen är som natt och dag på dessa mtorer??? Någon som vet?

// MK
av mattias1
I min v70 2,4d 2010 fick dom skruva fast innerskärmarna då försvan ett morrande ljud vid gas pådrag.
Ljudet kom först när det blev lite varmare(april).
Användarvisningsbild
av Spid3r
martink82 skrev:
Zera skrev:Tänkte vecka denna tråd igen.
I tisdags var jag på Volvo igen då var det två tekniker som lyssnade och lyssnade, efter mycket om och men, bestämde de att byta ut remmen och remspännaren. När vi kollade noga på remmen såg vi att ena halvan av remmen var betydligt mer sliten.
Nu på onsdag skall de byta det, bilen är V70 (2.4D) 2010 gått ca 1200mil.
Någon som känner igen sig här?

Är nyfiken hur det gick efter bytet? Blev det tyst? Kör själv en XC60 D5 AWD -MY10, som nu gått 800mil, och har samma ljud vid detta varvtalsområdet.... Har funderat om det har något med återcirkulationen av avgaserna att göra? Då den ska vara omgjord på de motorer med dubbelturbo.... En fundering bara...

Du skriver att remmen var betydligt mer sliten på ena halvan, så jag gick och tittade på min...
Då såg jag att i motorummet på remmens sida har det samlats massor med små svarta partiklar. Tanken slog mig att det kan vara nött från remmen, men det syns inget tydligt att det skulle vara så.... Hur var det på din?

Mvh
Martin
Hej igen,
Tyckte att det var bättre till en början men upptäckte ljudet igen.
Jag bor och jobbar mitt i sta'n, därav blir det inte några långa resor, till saken hör till att ljudet försvinner efteråt, och min teori vilket jag tror den stämmer, är att detta är regenerering, i de korta körningarna hinner den inte slutföras, nu nyss tillbakakommen från bilsemestern, den har aldrig uppstått under den ca 800mil långa färd.
Användarvisningsbild
av gooose
Prova att söka efter ljudet med ac på och av slagen så kommer ljudet mer troligt att förekomma i läge ac på
remmen belastas mer med ac på och då kommer ljudet mer frekvent

//Gooose

Jag har också ny på gång fr&arin[…]

ÅF GLT/Turbofjädrar?

VOC fram sänker inget, då får du […]

Hej Jag ser att det portproblemet har funnits l&au[…]

Är det någon som har den senaste MMM2 s[…]