Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lazy
Snowdorn skrev:Man kan ju fundera på när det är dags att sälja, en svart bil avslöjar allt du varit med om, en vit låter dig komma undan med mycket mer.
Har ägt 3st svarta bilar under de senaste 10 åren och tvättat dom ca.6-8ggr/år kör ca.3000mil/år och har aldrig haft några problem med lacken på dessa, vid inbyten har jag fått omdöme om välskötta bilar. ?:-/
av Steff 99
snoddasD5 skrev:Om man aldrig tvättar en Svart bil kan man ju inte få tvätrepor som många är rädda för. :-)-)
Frågan man ställer blir självklart ! ..varför köper man en svart bil om man aldrig tvättar och sedan bekymrar sig om det är snyggt eller inte.
Vill man inte tvätta så är det väl silver som gäller, där gör det ingen direkt skillnad om det är rent eller inte.
Användarvisningsbild
av P210
Väljer svart alla dar i veckan, inne på min tredje på raken nu och jag tycker inte de behöver tvättas oftare än mina metallicblå andra och tredjebilar för att hålla sig snygga.
Svart är en klassisk färg som står och passar de flesta bilar, vitt är av någon anledning mode just nu - på bilar men inte jeans...:-)
En vit bil skulle jag aldrig köpa, pendlar dagligen flera mil motorväg och den asfaltslösta sörja som täcker bilarna vintertid är allt annat än vit!
Fattar inte hur alla som kör V70 tjänstebil och aldrig orkar tvätta väljer vitt?
Bild

Mest lättskött - då lägger jag min röst på grafitgrått!

Tristast - silvermetallic - känns plåtrent/grått med en yta som aldrig går få någon djup lyster i.... man kan vaxa o polera i veckor utan att någon ser skillnad ??:-/
av Gourmand
snoddasD5 skrev:Tänkt byta bil sugen på Vit eller Svart vilken är lättast och äga när man tänker på tvättning. silver var ju jätte lätt och äga.
Vit lackering är enkel att hålla fräsch längre. En någorlunda välskött vit bil är alltid betydligt fräschare än motsvarande svart bil efter 8-10 år. Personligen tycker jag dessutom att V70 passar utmärkt på i vit lackering. Svart eller svartmetallick är precis tvärtom, fult och tråkigt och hopplöst att hålla snyggt i längden oavsett vilken bil det handlar om.
Har haft 5 nya svarta bilar och 5 nya vita (plus några andra) och kan utan tvekan säga att vit är bäst! Ser inte repig ut och håller sig renast längre tid. Jag gillar att tvätta och putsa men en svart bil var ett helsike ändå. Minsta lilla beröring på lacken skapade synliga märken...
Användarvisningsbild
av Sceptic
Gourmand skrev:
snoddasD5 skrev:Tänkt byta bil sugen på Vit eller Svart vilken är lättast och äga när man tänker på tvättning. silver var ju jätte lätt och äga.
Vit lackering är enkel att hålla fräsch längre. En någorlunda välskött vit bil är alltid betydligt fräschare än motsvarande svart bil efter 8-10 år. Personligen tycker jag dessutom att V70 passar utmärkt på i vit lackering. Svart eller svartmetallick är precis tvärtom, fult och tråkigt och hopplöst att hålla snyggt i längden oavsett vilken bil det handlar om.
Det var så länge sedan jag hade en vit bil så hur de är i skötselsynpunkt jämfört med svart kan jag inte uttala mig om. Visst syns det mesta på en svart men utseendemässigt tycker jag en (ren :wink: ) svart V70 är betydligt snyggare och mer elegant än en vit som i mina ögon ger ett "billigare" intryck.
av Gourmand
Egentligen kanske det inte handlar om vilken färg som bilen passar bäst i, skitig eller ren. Problemet med svart, mörkblått och liknande är hur eländiga de ser ut som rena, när solen lyser upp bilen. En nyrekondad svart bil, som står i en upplyst bilhall, ser alltid sunkig och repig ut, även när det gäller nyare bilar. Därför bör de helst stå i skuggan, i skymningen och helst i samband med nyfallet regn på lacken då de ska säljas.
Användarvisningsbild
av P210
...Problemet med svart, mörkblått och liknande är hur eländiga de ser ut som rena, när solen lyser upp bilen. En nyrekondad svart bil, som står i en upplyst bilhall, ser alltid sunkig och repig ut..
Vet inte om jag håller med dig där det är väl så en svart bil framstår som bäst!?
Och en nyrekondad bil med repor, är det inte dem man polerar bort vid en rekonditionering?

Bild

Bild

Hej, Min fotsensor för att öppna backluc[…]

Elvinge hade jag redan på VW Corrado fö[…]

Repor mittkonsol polering

Någon som provat denna https://www.fruugo.s[…]

Jag böt HCM som hade felkod samt bägge l[…]