Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
Henry_Fågeljazz skrev:Varför alla dessa uppgifter på forumet när Polestar själva anger att prestande ej är fastställda. Jag tror det när jag ser det på Polestars hemsida.

/Henry
XC90_Executive har koll. Det han skriver stämmer. Sen får han (hon?) ju själv bedöma i vilken mån ännu ej offentliga uppgifter ska spridas. Kanske finns det en marknadsföringstanke med det, att smyga ut lite info... enligt min bedömning är XC90 mer pålitlig än såväl Polestars som Volvocars hemsida... /PH
Användarvisningsbild
av VolvoB20
XC90_Executive skrev:
Amli skrev:Nu försöker jag hittar argument för att inte göra det...
Jag har 4 anledningar till dig...

Koppling, motor, drivlina och växellåda! :wink: Iallafall när vi snackar 253hk-versionen! Men det hade varit grymt kul att testa! Dom har ju tydligen kört den i sin C30 D5 långloppsbil.

Det var bara 2 skäl, koppling och växellåda ingår i drivlinan :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
av Bitez
Hmmm... Jag tycker detta är super jobbigt!!! I veckan har jag fått direktreklam från KCR... Jag har försökt söka lite här på forumet, och jag tror det mesta kan summeras till "rena bonn-trimmet!" <<< vad nu detta skulle innebära.

Jag har förstått att en box reglerar mängden bränsle, och mapping innebär att mjukvaran skrivs om helt i styrboxen. Men vad jag inte förstår är varför kcr boxen (4900kr) är ett så mycket sämre alternativ till bsr eller polestar?

Min tidigare bil var en xc90 D5 som hade bsr trimm, gick skit bra men jag fick s.k "intermittenta fel" konstant då jag körde med uppgraderingen, inget då jag körde med orginalmjukvaran. Så så himla bäst perfekt underbar felsäker är nog bsr inte i.a.f.

Kan ngn människa förklara för mig varför kcr ska vara skit, och mapping bäst för bilen????? Jag tror hela detta kapitel för mig kommer att sluta med att jag inte gör ngn förbannad uppgradering :((((((((((
Enkelt som sjutton att förklara!

En box (läs KCR, promotech eller vad du vill) kan egentligen bara göra en sak, och det är att höja bränsletrycket.
Vid mappning så gör man annorlunda, då kan man ju nämligen leka med öppningstiderna för spridarna för att få in mer bränsle.

Ökat bränsletryck ökar belastningen på pumpen och vad en dieselpump till en modern dieselmotor kostar är mer än en månadslön före skatt för de flesta svenskar.

Så valet är -i mina ögon- enkelt. Antingen sparar man ett par tusen och köper en box, eller så mappar man och sover bättre på natten! :wink:
av Freddi
Bitez skrev:Men vad jag inte förstår är varför kcr boxen (4900kr) är ett så mycket sämre alternativ till bsr eller polestar?

PPC-tekniken skiljer sig helt från alla sk. "diesel-boxar" som förekommer på marknaden. Motorns mjukvara omkalibreras korrekt istället för att eftermontera lösa boxar och sladdar i motorrummet som förvränger vissa signaler för att öka bränslemängden.
I en modern bil finns komplexa styrsystem som samarbetar med varandra för att allt ska fungera korrekt. En "diesel-box" manipulerar vissa signaler i syfte att antingen öka insprutningstiden eller höja bränsletrycket (det är det enda en diesel-box klarar av att göra). Detta sker helt utan att bilens övriga styrsystem får veta det. Det innebär att en diesel-box "lurar" bilens styrsystem och följden blir att en mängd värden och styrdata inte blir korrekta:

- färddatorn kommer att visa för låg bränsleförbrukning
- antisladdsystemet (ESP) störs pga felaktiga värden på vridmoment
- automatlådor får felaktiga värden på vridmoment
- momentsänkning vid växling (för komfort och hållbarhet) bibehålls ej
- regenerering (tömning) av partikelfilter sker ej optimalt
- beräkning av avgastemperatur störs
- beräkning av serviceintervall störs
- diagnossystemet störs
Användarvisningsbild
av VolvoB20
- ökad sotmängd vilket är skadligt för turbolagertätning, kat och flter
-Påverkar alla faser i multipoint (pilot, huvud, efter och regenerering)
av Bitez
Hmm... Man får tacka så mycket för svaren. Jag blev bra mycket klokare. Så då blir det i.af ingen Kcr box för min del :))))

det kommer nog inte bli ngn bsr ppc heller, å inte ngt rica, det blir bara o kånka o köra. :))))))))))))))))))) Det verkar vara en hel del tjafs runt om kring uppgraderingar. Möjligtvis polestar där de reggar om bilen, dock så är de ju väldigt dyra jämnförelsevis och inte ger mycket till effekt. Jag såg en brochyr som bilia hade, de ökar från 175 -> 195hk (försumbar ökning) och vridet från 420NM -> 470NM (jag tror de va 470)

men men, tack för svaren :)))))))))
av Columbus
Intressant debatt om olika förslag vem som trimmar "värst". Nu är det ju inte bara effekt som gäller för Polestar. Motorn skall även klara av emissionskraven som gäller (eller till och med klara framtida krav). Jag vet inte hur de "andra" gör men...så här skriver i alla fall Polestar Från och med 2010 års modell anpassar Volvo samtliga sina dieselmotorer till de nya Euro 5 reglerna.
av perhall
Columbus skrev:Intressant debatt om olika förslag vem som trimmar "värst". Nu är det ju inte bara effekt som gäller för Polestar. Motorn skall även klara av emissionskraven som gäller (eller till och med klara framtida krav). Jag vet inte hur de "andra" gör men...så här skriver i alla fall Polestar Från och med 2010 års modell anpassar Volvo samtliga sina dieselmotorer till de nya Euro 5 reglerna.
De andra seriösa trimfirmorna gör nog inte bort sig med avgasreningen heller. Det är ju bara det att med 195 hk i en 2,4D är det tveksamt om det är idé att göra en uppgradering. Det är väl mest boxarna som är farliga, jag tror att RICA och BSR är nästan lika bra som Polestar minst, eller lika bra, gällande sånt som inte kräver politisk hänsyn till Volvos modellprogram. Men försämrade garantier etc. förstås. /PH
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Kamremsbyte V70N

Jag frågade grabbarna på volvo nä[…]

Volvo som inte startar.

Hej igen. Håller på att byta vevaxel g[…]

AWD-bekymmer