Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Steff 99
RCE skrev:Om 2.5FT är snik eller inte låter jag dig bedöma, men om man bor i en nästan nybyggd villa med en A6:a brevid tror jag inte man behöver oroa sig över att andra tänker som du. Tvärtom varför skylta, tror knappast någon bryr sig. Det viktigaste är väl att man själv trivs med bilen.

Sen undrar jag varför man skulle dölja att man köpt en billig bil om man nu har det? Bättre att köpa en billig bil och betala hela vid köpet, än att köpa en dyr bil som du inte själv äger. :wink:
Vad har det för betydelse om bilen är köpt kontant, finasierad eller en tjänstebil, du lär väl betala för den i alla fall.....
av fredrikwt
Hela diskussionen huruvida det är för att dölja en snik eller skylta en "dyrare" bil är ju för f*n urlöjlig.... vem blir impad av en Volvo över huvudtaget?? och allra minst sveriges kanske vanligaste kombi, V70, inte speciellt unik...

själv tyckar jag det är snyggare utan emblem, gjorde jag även när det stod "aero" på bilen.
av Tobbev
Jag menade bara generellt. Om du ser en BMW 5-serie utan emblem så kan jag sätta rätt mycket pengar på att det t.ex är en 520d och inte en 535d. Likaså tror jag rätt få procent av de sålda V70II T6 kör omkring utan emblem om man jämför med V70II 2.0F.

Vi kanske skall släppa det nu, syftet var inte att skapa en jättedebatt ang. detta utan jag kommenterade bara att jag tror det är vanligare att ta bort emblem på en billigare version av en viss bil än en dyrare.
av AndS
Om man tar bort emblem eller inte kan nog ha olika syften. I ungdomsåren hade jag en nästan ny bil som var en Kadett GTE (med grejor från Irmscher :-) ) som var utifrån den tidens mått ganska häftigt trimmad, där jag lackade om den (från gul/svart) så att den liknade en standard Kadett 1.2. Det var ganska kul att lämna dåtidens "häftiga bilar" som t.ex. Mustang med V8 bakom sig. Den blev sedan en av mina rallybilar när den tidigare började bli lite för annorlunda i formen mot original.
Idag tuffar jag diesel men med lite Polestar och alla märken sitter kvar där bak. Den är ett bruksfordon så jag lurar den ibland med att säga högt "idag ska du bli tvättad", men dagen efter så "gick du på den lätta". :D
Användarvisningsbild
av Honke
Brukar oxå ta bort med hjälp av fiskelina o detta funkar riktigt bra tycker jag. Snyggt eller inte är ju upp till var o en men om inte annat så blir det mycket lättare att tvätta o vaxa utan emblem :wink:
av RCE
Steff 99 skrev: Vad har det för betydelse om bilen är köpt kontant, finasierad eller en tjänstebil, du lär väl betala för den i alla fall.....
Det va något snett sidospår jag kom in på eftersom tråden helt plötsligt började luta åt att bilen skulle vara någon måttstock på människors privatekonomi. Där majoriteten av dem som tar bort emblemet gör det för att dölja att man bara hade råd att köpa en billig bil och inte av rent estetiska skäl.

För att exemplifiera att det som står bak på bilen är en väldigt dålig måttstock, ville jag bara lyfta fram det faktum att den som köpt den billigare modellen kanske finansierat hela köpet direkt från kontot medans den som köpt den dyrare kanske gjort det till största del med hjälp av lån, eller inte?! Därav köper jag inte resonemanget att majoriteten som tar bort sitt emblem gör det för att dölja att man köpt en billigare bil. Det kan vara så enkelt att man vill ha en mer stilren design.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Är man lite bilintresserad är det TRÅKIGT att inte se vad det är för spec som folk åker i. Det är alltid kul att se något annorlunda i detta likriktade land.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Variosboy skrev:Lacken på en bil blir aldrig bättre och tåligare än den dagen du hämtar bilen i hallen. Så att ta bort emblemen är bara lättare ju nyare bilen är!
Nej Nej Nej Nej lackhelvtete tar 2-3 månader innan den är rkitgt härdad. Jag har fått lära mig detta den hårda vägen :evil: :evil: :evil:

Jag har fått två bilar förstörda i lacken av fågelskit när de var flång nya trots jag tog bor siten på studs, när bilarna sedan fått härda ut så var det inga problem alls längre. Mitt tak på min nya XC70II är INTE fint :evil: :evil: :evil:
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Vad spelar det för roll om tar bort emblemen, alla vet ju vad som gäller.

Ingen motorbeteckning på bakluckan = minsta sunkmotorn i 99,9% av fallen. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Användarvisningsbild
av Variosboy
Vad det gäller lacken så säger min vän och kamrat som tillika är lackerare att det där med att lacker härdar i flera månader bara är bullshit. Det var förr, men inte idag. Rätt eller fel!? Ingen aning, men jag väljer nog att lyssna på den som jobbar med det hela dagarna tills någon med mer kunskap säger annat! :roll:

För övrigt har jag emblemen kvar! :lol:
Och av egen erfarenhet att dömma så är det vanligare med emblemlösa snikmodeller än värstingarna. Så har det i alla fall varit på de bilar jag själv köpt. (obs. Det är inte jag som tagit bort emblemen på dom).
På de bilar som inte är snikmodeller så brukar mer än bara emblemen vara anorlunda, så då märker man det ju ändå. (Tex. Större fälgar, sänkning, toning, stort slutrör mm mm.)
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 18
244 - Bälte bak

Frågor: Fanns inget på skrotarna? Du m[…]

AC problem V70 2016 D3

Det är ju bara att plocka bort relät och[…]

DennisCA's Volvo 850 -97