Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Severin
#377249
Amli skrev:
Severin skrev:När det gäller M5 och M3 så gäller väl det 3-serien och 5 serien och inte enbart motor, hela bilen är ju annorlunda jämfört med den vanliga serien, D5 kan väl sitta i en V70,S80 mfl?
Det har du ju förstås helt rätt i. Min jämförelse var mer riktad till Varoisboys jämförelse att D5 har ändrats med tiden.

Ok förstår
av Linqid
#377274
Variosboy skrev:Det blir ju ändå missvisande med motorbeteckningarna så som det varit efterssom man har kvar namnet på en motor men ändrar den totalt.. Titta på D5 tex från början till och med idag, det enda som är samma i första och sista är väl i princip antal cylindrar, sen skiljer det sig ju rätt ordentligt längs vägen..
Fast det är väl inget konstigt? D5 är och har alltid varit toppmodellen på dieselsidan, sen att man förbättrar den under årens gång är ju fullt normalt. Det är ju dock fortfarande en femcylindrig diesel, vilket man lätt kan läsa ut av D5.

Vem gissar på att D3 är en 5-cyl diesel eller att T5 är en 4-cyl motor på första försöket?
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
#377308
Det är väl bara för att enkelt visa vilken motor som är störst inom serien, kanske?

BMW 523, 528 och 535 är alla 6cyl och 3 liter. Men man förstår ju vilken som är mest/minst kraftfull.
av Amli
#377348
XC90_Executive skrev:Det är väl bara för att enkelt visa vilken motor som är störst inom serien, kanske?

BMW 523, 528 och 535 är alla 6cyl och 3 liter. Men man förstår ju vilken som är mest/minst kraftfull.
Det lär det absolut vara. Känns bara märkligt att 2,0T heter just bara 2,0T.
Användarvisningsbild
av sveax
#377437
Har inte varit ute på forumet på en tid. Fann den här intressanta tråden, men blev nedstämd. En forumdeltagare tog upp lämpligheten att konvertera någon av motorerna för E 85, och blev givetvis "sågad" direkt som vanligt. Däremot går det tydligen väldigt bra att påtala vikten av att ljudet från femmorna inte får försvinna. Väldigt viktigt.
av Linqid
#377444
sveax skrev:Har inte varit ute på forumet på en tid. Fann den här intressanta tråden, men blev nedstämd. En forumdeltagare tog upp lämpligheten att konvertera någon av motorerna för E 85, och blev givetvis "sågad" direkt som vanligt. Däremot går det tydligen väldigt bra att påtala vikten av att ljudet från femmorna inte får försvinna. Väldigt viktigt.
Hade du varit på forumet den sista tiden hade du märkt att var och varannan tråd präglas av debatter om etanolens vara eller icke vara, oavsett trådens ursprungsämne. Därav reaktionerna.
av perhall
#377455
sveax skrev:Har inte varit ute på forumet på en tid. Fann den här intressanta tråden, men blev nedstämd. En forumdeltagare tog upp lämpligheten att konvertera någon av motorerna för E 85, och blev givetvis "sågad" direkt som vanligt. Däremot går det tydligen väldigt bra att påtala vikten av att ljudet från femmorna inte får försvinna. Väldigt viktigt.
Motorljud och motorgång är viktigt för många, det finns många märken som erbjuder en motor med fler cylindrar och "bättre ljud" för ett högre pris mot högre förbrukning, dyrare försäkring etc. - utan att prestanda är ett dugg bättre. Och det går hem. Ex. Audi 2,0T/2,4.... Merca E200K/E230... Volvo 2,5T/3,2 (ok ung samma förbr...), diverse BMW med minsta V8:an... /PH
av Bitez
#377500
Hmm... personligen tyckte jag nya S60 är skitful. Rundade strålkastare o dyl. för mycket hyundai över det. Befintliga karossen börjar ju bli lite gammal. Jag tycker V70 II och S80 har man lyckats jätte bra med. synd om den robusta looken försvinner och ersätts med en liten japanare.
Användarvisningsbild
av sveax
#377501
Linqid skrev:
Hade du varit på forumet den sista tiden hade du märkt att var och varannan tråd präglas av debatter om etanolens vara eller icke vara, oavsett trådens ursprungsämne. Därav reaktionerna.
Jo det kan så vara, men i den här tråden som heter "Nya motorer" är väl för sjuton det relevant att diskutera ett eller flera alternativa bränslen till de fossila. Dessutom har jag inte varit borta så länge att jag inte märkt att miljödebatten faktiskt nästan dött ut.
bilgalen skrev:
Är det verkligen "vi andra" som är trångsynta? Det är ju bara Sverige och Brasilien (i princip) som anammat etanol. Hela Europa och Usa verkar ju helt iskalla inför detta faktum att etanolen är rätt väg att gå.
Och sedan detta: Det är ju inte sant. De som följer med i debatten vet att i bland annat USA håller på med etanol. Tyvär den mindre bra majsetanolen. Sedan håller de på i fler länder i Europa. Låt gå för att vi i Sverige har hållit på längre än andra länder i Europa, men vi har också kommit längst med att begränsa utsläpp av växthusgaser.
Användarvisningsbild
av sveax
#377502
perhall skrev:
Motorljud och motorgång är viktigt för många, det finns många märken som erbjuder en motor med fler cylindrar och "bättre ljud" för ett högre pris mot högre förbrukning, dyrare försäkring etc. - utan att prestanda är ett dugg bättre. Och det går hem. Ex. Audi 2,0T/2,4.... Merca E200K/E230... Volvo 2,5T/3,2 (ok ung samma förbr...), diverse BMW med minsta V8:an... /PH
Jag menade inte att det var fel att ljud har ett intresse, jag vurmar själv för V8-ljudet. Men de som skriver om ljud blir inte "sågade". Men så fort någon tar med miljöaspekter eller, ve och fasa, etanol blir de sågade jämsmed fotknölarna.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 11

Har en v70. Ja alla P2 är väl lika. Fund[…]

Hej, är detta samma grej som att bilkö[…]

Finns inte fyrhjulsdrift vare sig till mildhybri[…]

Vibration dörr v90cc 2017

Hej på er! Har en v90 cc från 2017 d&a[…]