- mån 08 feb 2010, 10:54
#376649
Jag har ju hellre ett snabbt antisladdsystem som går att stänga av när man vill, hellre än ett långsamt system som inte går att stänga av till 100%.
Moderator: Moderatorer
bilgalen skrev:Jag har ju hellre ett snabbt antisladdsystem som går att stänga av när man vill, hellre än ett långsamt system som inte går att stänga av till 100%.Haha, håller med fullständigt!
Variosboy skrev:Hur ofta kör folk av vägen på grund av det "sega" antisladsystemet, och hur vanligt är det att man stännger av systemet?Om man kommer till en glashal backe så ställer det höga krav på antisladd/spinns reaktionshastighet. Om man har ett snabbt system så dödar det hjulspinn i princip direkt och man lyckas ta sig upp mycket lättare-
Nu pratar jag generellt alltså, och för de flesta Volvoägare!? Inte för de få som stänger av systemen för att leka lite eller vad dom gör med systemen avstängda..
perhall skrev:Det är väl rätt mycket viktigare att ESP är snabbt på en bakhjulsdriven bil. På en 335i som dröjer 2 sek med att reagera skulle mer hinna hända än på en V70II 2,4D:)Exakt. Det största faran med sladd är om baken slår ut. Det är ju därför man skall ha de bästa däcken bak, oavsett fram eller bakhjulsdrift.
VolvoB20 skrev:Ja, BMW har verkligen en fantastisk förmåga att få grejer sofistikerade. Ta backspeglarna, som är klippfasta i 240 men fladdrar på de flesta andra bilar i 200. Eller parkeringsvakten. Eller ESP, eller vad som helst... det är väl därför en gammal häckig BMW blir så trist också... en Volvo eller Ford är ju mer grov från början... /PHVariosboy skrev:Hur ofta kör folk av vägen på grund av det "sega" antisladsystemet, och hur vanligt är det att man stännger av systemet?Om man kommer till en glashal backe så ställer det höga krav på antisladd/spinns reaktionshastighet. Om man har ett snabbt system så dödar det hjulspinn i princip direkt och man lyckas ta sig upp mycket lättare-
Nu pratar jag generellt alltså, och för de flesta Volvoägare!? Inte för de få som stänger av systemen för att leka lite eller vad dom gör med systemen avstängda..
På Volvon händer först inget så det hinner slira rätt bra, sedan kommer antispinnen med en grym smäll och bromsar in hjulen och hoppas att det ska fästa. Man blir nästan rädd att något ska gå sönder.
På tjejens BMW så är systemet så snabbt att man inte hinner märka att det jobbar, effekten regleras blixtsnabbt så hjulspinnet blir minimalt. Inga smällar eller väntetid. Trots bakhjulsdift tar den sig fram på ställen där jag är bombis på att hon ska köra fast. Bara för att regleringen är så kvick
Sen ska man ju inte jämföra FWD, RWD och 4WD mot varandra utan lika mot lika.
kave skrev:Volvo har ju justerat systemet så man ska känna vad bilen håller på med. På V70N grep systemet in direkt. Något billigt illa justerat junksystem som griper in direkt utan att man märker det är inte jag intresserad av. Det kallas utveckling.Oj, då vill du nog inte köpa någon ny volvo i framtiden då ...... från dagens pressrelease från volvo om vad som är på gång.
Tjena jag har en 945 med b230fk och jag har f&arin[…]