Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Variosboy
Hur ofta kör folk av vägen på grund av det "sega" antisladsystemet, och hur vanligt är det att man stännger av systemet?
Nu pratar jag generellt alltså, och för de flesta Volvoägare!? Inte för de få som stänger av systemen för att leka lite eller vad dom gör med systemen avstängda..
De som "kör av vägen" (bokstavlingen) har väl sig själv att skylla i 99 fall av 100, oavsett säkerhetssystem?
Användarvisningsbild
av supersonic
bilgalen skrev:Jag har ju hellre ett snabbt antisladdsystem som går att stänga av när man vill, hellre än ett långsamt system som inte går att stänga av till 100%.
Haha, håller med fullständigt! :-)-)
av perhall
Det är väl rätt mycket viktigare att ESP är snabbt på en bakhjulsdriven bil. På en 335i som dröjer 2 sek med att reagera skulle mer hinna hända än på en V70II 2,4D:)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Variosboy skrev:Hur ofta kör folk av vägen på grund av det "sega" antisladsystemet, och hur vanligt är det att man stännger av systemet?
Nu pratar jag generellt alltså, och för de flesta Volvoägare!? Inte för de få som stänger av systemen för att leka lite eller vad dom gör med systemen avstängda..
Om man kommer till en glashal backe så ställer det höga krav på antisladd/spinns reaktionshastighet. Om man har ett snabbt system så dödar det hjulspinn i princip direkt och man lyckas ta sig upp mycket lättare-

På Volvon händer först inget så det hinner slira rätt bra, sedan kommer antispinnen med en grym smäll och bromsar in hjulen och hoppas att det ska fästa. Man blir nästan rädd att något ska gå sönder.

På tjejens BMW så är systemet så snabbt att man inte hinner märka att det jobbar, effekten regleras blixtsnabbt så hjulspinnet blir minimalt. Inga smällar eller väntetid. Trots bakhjulsdift tar den sig fram på ställen där jag är bombis på att hon ska köra fast. Bara för att regleringen är så kvick

Sen ska man ju inte jämföra FWD, RWD och 4WD mot varandra utan lika mot lika.
perhall skrev:Det är väl rätt mycket viktigare att ESP är snabbt på en bakhjulsdriven bil. På en 335i som dröjer 2 sek med att reagera skulle mer hinna hända än på en V70II 2,4D:)
Exakt. Det största faran med sladd är om baken slår ut. Det är ju därför man skall ha de bästa däcken bak, oavsett fram eller bakhjulsdrift.
Användarvisningsbild
av micketrono
"Stolar "komfortstolar" som slår Volvos sittkomfort med hästlängder"

Det där håller jag inte alls med om....tycker att Volvos stolar är ljusår bättre än BMW:s sk. komfortstolar!!
Men smaken är ju som baken... :???:
av perhall
VolvoB20 skrev:
Variosboy skrev:Hur ofta kör folk av vägen på grund av det "sega" antisladsystemet, och hur vanligt är det att man stännger av systemet?
Om man kommer till en glashal backe så ställer det höga krav på antisladd/spinns reaktionshastighet. Om man har ett snabbt system så dödar det hjulspinn i princip direkt och man lyckas ta sig upp mycket lättare-

På Volvon händer först inget så det hinner slira rätt bra, sedan kommer antispinnen med en grym smäll och bromsar in hjulen och hoppas att det ska fästa. Man blir nästan rädd att något ska gå sönder.

På tjejens BMW så är systemet så snabbt att man inte hinner märka att det jobbar, effekten regleras blixtsnabbt så hjulspinnet blir minimalt. Inga smällar eller väntetid. Trots bakhjulsdift tar den sig fram på ställen där jag är bombis på att hon ska köra fast. Bara för att regleringen är så kvick

Sen ska man ju inte jämföra FWD, RWD och 4WD mot varandra utan lika mot lika.
Ja, BMW har verkligen en fantastisk förmåga att få grejer sofistikerade. Ta backspeglarna, som är klippfasta i 240 men fladdrar på de flesta andra bilar i 200. Eller parkeringsvakten. Eller ESP, eller vad som helst... det är väl därför en gammal häckig BMW blir så trist också... en Volvo eller Ford är ju mer grov från början... /PH
Användarvisningsbild
av VolvoB20
kave skrev:Volvo har ju justerat systemet så man ska känna vad bilen håller på med. På V70N grep systemet in direkt. Något billigt illa justerat junksystem som griper in direkt utan att man märker det är inte jag intresserad av. Det kallas utveckling.
Oj, då vill du nog inte köpa någon ny volvo i framtiden då ...... från dagens pressrelease från volvo om vad som är på gång.

S60 är det första sedanmodellen på marknaden med Advanced Stability Control. Med en ny rollvinkelgivare är det möjligt att upptäcka tendenser till sladd på ett mycket tidigt stadium. Detta innebär att antispinnsystemet kan göra snabbare ingrepp med större precision.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 10
Skumt fel b230ft

Men det kan ju knappt bli av ett toppackningsbyte.[…]

Vibration i bakvagn xc70

Ännu en xc70 -13 med samma problem med vibrer[…]

Tjena jag har en 945 med b230fk och jag har f&arin[…]