Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

StringerBell skrev:
VolvoB20 skrev: +bättre för miljön då motorn har partikelfilter + 3vägskatalysator, värmaren båser ju at avgserna helt utan rening
Avgasreningen kan knappast vara optimal när motorn startas kall.

Dessutom: En effektiv förbränning av diesel i en brännare borde väl ge mindre skit än en explosionsmotor?
Knappast, kallstartar jag motorn luktar det inte ens om jag gör det i garaget, gör jag det med värmaren i garaget så ryker det ju ock luktar satan som en dieselpegout från -73, säkert 100 ggr så mycket sot och kolväten som bolmar ur värmaren oförbränt jämfört med motorn.

Dessutom gällde det redan varm motor i mitt inlägg
Bitez skrev: lämna på dagis = direkt start PÅ

Då man handlar = direkt start PÅ
Ja, ja, då är det väl bara en tidsfråga innan kommunerna inför förbud mot dieselvärmare. Vad är 3min tomgångskörning mot en timme dieselvärmare om din bild stämmer? Jag håller med om att det luktar apa, men en modern, frisk oljebrännare borde kunnas göra relativt ren. Sot och kolväten tyder ju på ofullständig förbränning.(?)
VolvoB20 skrev:
Bitez skrev: lämna på dagis = direkt start PÅ

Då man handlar = direkt start PÅ
Ska skapa en egen tråd om detta men det borde ju vara mycket bättre att lämna bilen på tomgång viddessa tillfällen.

+Drar inte mera bränsle än värmaren

+laddar batteriet istället för att ladda ur det.

+bättre för miljön då motorn har partikelfilter + 3vägskatalysator, värmaren båser ju at avgserna helt utan rening
Risken är ju att bränslevärmaren går igång och hjälper till att hålla bilen varm om du står på tomgång och det är -20 ute. Då går ju både motor och bränslevärmaren.
För att vara säker på att den inte gör det får du avaktivera extravärmaren, vilket du måste stänga av bilen för att göra så det verkar lite bökigt.
StringerBell skrev:
VolvoB20 skrev: +bättre för miljön då motorn har partikelfilter + 3vägskatalysator, värmaren båser ju at avgserna helt utan rening

Dessutom: En effektiv förbränning av diesel i en brännare borde väl ge mindre skit än en explosionsmotor?
hej Stringer, Dieselmotorn är väl en explosionsmotor??
I övrigt håller jag med om fördelen med bränanren. Sedan är det i starten den doftar några centiliter innan den bllir varm..
CalleV70 skrev:
StringerBell skrev:

hej Stringer, Dieselmotorn är väl en explosionsmotor??
I övrigt håller jag med om fördelen med bränanren. Sedan är det i starten den doftar några centiliter innan den bllir varm..
Jo, det menade jag också. Jag tänkte - möjligen fel - att en "vanlig" förbränning skulle ge mindre skit än förbränning i explosionsmotor.
kave skrev:Jag kommer aldrig köpa en bil utan bränslevärmare mer. Dessutom blir det fjärrstart nästa gång så jag kan starta värmaren inifrån huset.
Jag har fjärrstart på min! Det är guld!!!
En sak jag märkt av parkvärmare (oavsett eldrivna eller dieseldrivna) nu på vintern är att de givetvis är kanon för att att komma in i en varm kupé etc men nackdelen när det snöar och fortfarande är minusgrader är att snön smälter på rutorna, rinner ned till dörrens ovankant (vilken i Violvos fall är nästan plan) och där fryser åter vattnet till is. Inget jätteproblem men när det nu snöar bannemej varje dag så växer denna iskaka och igår fick jag hacka med isskrapan för att ens kunna komma åt dörrhandtaget. Inte ens biltvätten förmådde få bort all is så när man åkkte ut så var isen och därmed smutsen kvar......Har inte heller lust att hacka bort isen heller med risk för åverkan på lack etc. OK - ett I-landsproblem men ändå...... 8)

Hittar inget nytt. Någon som har o vill s&au[…]

köpa en Volvo S / V60

Ok, tack.

Någon som kört med 235/45-18 med et45[…]

Volvo 240 usa front

Är det en original USA front är det v&au[…]