Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Amli
#373126
XC90_Executive skrev:
Steff 99 skrev:Volvo behöver en snål prestandamotor till sina topp modeller.

Det kommer! :wink: :D
Talk to me Goose :)
Användarvisningsbild
av StringerBell
#373132
Färre cylindrar kanske är framtidens melodi. Mercedes har ju sin 250 som också är fyrcylindrig och har 200 hk någonting.
Användarvisningsbild
av Brainy
#373133
Saabs aero-motorer innan dom började med 6orna är inte så illa heller för att vara 4 cyl.

Det man tydligen satsar på är att inom några år ha ett eget motorprogram med 4or som ska leverera allt från strax över 100hk upp till 280hk. Framtagna i sverige såklart.

/Anders
av viktore
#373189
Som kanske tidigare sagts, innan ni börjar vilt jämföra bränsleförbrukningssiffror så kolla vilken miljöklass respektive motor har. GTDi motorn är Euro5, BMWs sexor är mig veterligen Euro4.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#373215
Tycker förbrukningssifforna är grymt bra. Kom ihåg att de ska dra fram karosser som kvalar in i 2-ton klassen med luftmotstånd som finlandsfärjor. Kan inte allls jämföras med tex V70N.

Det enda märkliga är att powershift drar mer och är längsammare än manuell. Så ska det inte vara.
Användarvisningsbild
av Brainy
#373216
Intressant att du tog upp vikten, jag satt och kikade på vikt på V70 II igår och dom har alltså en tjänstevikt som är 100kg lägre än en 9-5, ligger i nivå med en 9-3a. Tycker att det är imponerande att dom fått ner vikten så pass.

S80 finns det ingen vettig att jämföra mot men det pekar ju på att även den bör vara skapligt "lätt"
av Steff 99
#373226
viktore skrev:Som kanske tidigare sagts, innan ni börjar vilt jämföra bränsleförbrukningssiffror så kolla vilken miljöklass respektive motor har. GTDi motorn är Euro5, BMWs sexor är mig veterligen Euro4.
Där har du fel !
Vad jag vet uppfyller flera av deras nya motorer Eu5 som bl.a sitter i 3, 5 och 7 serien X30d x35i och även x50i
Alltså en blandning av diesel och bensin sexor och som synes även V8:an.
Då talar vi om motorer som redan är i produktion.
x35i som sitter i 535i GT en tung o stor bil, tjänstevikt på över två ton har en förbrukning på 8,9L/100km blandad 306 hk och automatlåda.
Nya 5:ans förbrukning med samma motor o aut är 8,4L/100km
Volvos nya GTDi fyra i en S80 med dubbelkopplingslåda får en förbrukning på 8,3L/100km.
Det är inte mycket som skiljer, trots att vi talar om en lättare bil, 2 cylindrar och 100hk mindre.

Tycker att man kan se en viss skillnad på motorutveckling.

Men ”XC90 Executive” antyder ju att det kommer mera och snålare, så det är väl bara att hoppas och att inte det tar för lång tid.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#373299
Brainy skrev:Intressant att du tog upp vikten, jag satt och kikade på vikt på V70 II igår och dom har alltså en tjänstevikt som är 100kg lägre än en 9-5, ligger i nivå med en 9-3a. Tycker att det är imponerande att dom fått ner vikten så pass.
V70II tjänstevikt verkar inte ha ett skvatt att göra med vad bilen väger. 1679kg står det på pappret för en D5a tex , men kör du upp den på en våg sniffar den på 2-tonsgränsen, med AWD trillar du över 2-ton. Audi och japanare däremot väger samma som det står på regbeviset.

För några år dedan var BMW också experter på att ange för låga vikter. Blev ju billigt och bra på den tiden man betalade skatt efter bilens vikt.

Rekordet är nog husvagnarna, det finns vagnar som väger mera tomma än registrerad totalvikt, man kan alltså inte ens köra dem tomma utan att åka fast för överlast ?:-/
Användarvisningsbild
av Funk
#373348
En S80 2,0F uppges ha 1512kg i tjänstevikt, en S80 D5AWD har 1723kg. Detta är om jag förstått det i basutförande så med lite extrautrustning blir det ofta en hel del mer...

/Thomas
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
#373354
Jag vägde min S80 V8 awd Executive i somras. Den har alla tillval man kan välja från fabrik + en massa installerat av verkstan (delbart drag, backkamera etc) så den är så tung det bara går att få den. 2,18 ton stod det på vågen. Minus lite last och människor = ~2 ton.

På VV.se kan man läsa
Skattevikt, kg: 1820
Tjänstevikt, kg: 1820
Totalvikt, kg: 2380
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Hej jag har märkt att det kommer diesel ur av[…]

Skruvat i luftfjädringen sen spa xc90in lans[…]

Rätt namn för denna komponent är: M[…]

Tack - Återkommer!