Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Variosboy skrev:Jag skulle tro att många oavsett våra åsikter här tycker att en polestaruppgradering är en form av gammeldags trimning, och trim är ju jättefarligt i många personers ögon och öron!

Så det kommer garanterat finna en hel del människor som puckat nog kommer att välja en D5:a..
Fan vet, vore konstigt om Volvo skulle sälja en enda D5 överhuvudtaget i framtiden av flera anledningar så detta INTE är en normal trimning alla trimfirma. Volvo gör ju 99% av allt i detta. Inget normalt trim alltså

1. Det är ju Volvo som har gjort nästan hela jobbet, de har lämnat ut mappar, koder och access till ECUn till Polestar så Polestar har inte behövt göra ett dugg av detta, det är ju normalt en trimfirmas stora problem att att sig igenom, att sedan ändra några värden i mappen på laddtryck och bränlse är ju ingen Einstein.

2. Polestar har inte tagit fram någon hårdvara som toppar, insug eller avgas, allt är 100% Volvo

3. Det är Volvo tar alla grantier tex:
-Att motorn håller
-Att drivlina håller
-Att bromsar och hjulupphängning klarar nya effekten
-Att kylsystem och likande pallar med nya effekten när man drar tunag släp osv

4. Det är Volvo som skött all certifiering och garanterar att nya modellvarianten bilen uppfyller
-EUs- bullercertifiering
-EUs emmissioncertifiering och att bilen är Euro4
-EUs certifiering av förbrukningssifforor

5. Uppgaredingen säljs ju tillsammans med nybilen direkt av återförsäljaren t.ex Bilia direkt vid leverans ingreggad och klar.

6. Bilen är ju 100% laglig och alla försäkringar gäller.

7. Pris prestanda, en D5a kostar mer i inköp, värdeminskning och har högre förmånskatt trots att den har sämre prestanda än en 2,4 Polestar.

8, Volvo garanterar att synka med Polestar när man släpper uppdaterinar till motorn mjukvara.

Inget av detta får du om du går till BSR, Rica etc.

Den som är så Puckad att han köper en D5a får man nog leta efter med ljus och lykta, jag kan faktiskt inte komma på någon som är så dum att han skulle gå och köpa en D5a idag.

Hade jag haft en beställning liggandes hade jag gått till Volvo och krävt att få byta till 2,4d direkt.

BildBild
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
VolvoB20 skrev:Hade jag haft en beställning liggandes hade jag gått till Volvo och krävt att få byta till 2,4d direkt.
Jag har ju en beställning liggandes på en D5 awd. Problemet är att om jag ändrar något i beställningen nu så blir den ganska mycket försenad.....

Får väl kräva 20' mer i rabatt på nått annat! :wink:
av Bitez
Hmmm.. Jahaappp... sitter med en 2.4d 175hk. var nästan helt hundra på att jag skulle få bilen optimerad hos polestar. Nu blir jag liiiiite tveksam till det. Jag förstår ju givetvis att alla garantier o dyl. gäller även optimering och att man kan få bilen reg. besiktad efteråt, dock så tycker jag man får väldigt lite för mycket pengar. Har precis varit inne hos bsr's hemsida, ser att efter optimeringen är värdena. 217hk 520Nm (shittttt 520!) kostar 7900kr.

Jag tycker varken bu eller bää, vill bara höra lite åsikter om vad man egentligen bör tänka på. Garanti frågan är om det uppstår fel, och felet kan direkt härledas till optimeringen, ja, då gäller ju inte garantin. Men om man optimerar bilen på bsr och fönsterhissen slutar fungera så gäller ju likförbannat nybilsgarantin. (i början trodde jag nämnligen att hela bilen och allting slutade gälla då man optimerade bilen)

Jag har även funderat länge på rica, dock så är det uteslutet nu, när bsr kan optimera upp till 520Nm. Shitt, borde ju gå som ett skott!!!!!!
Användarvisningsbild
av supersonic
gages skrev:
Är det det här reklambladet du har fått hem?

http://www.bilia.se/EPiUpload/sv/Worksh ... Folder.pdf
Ja Askr och man känner sig som vinnare med 62 hk extra. Jag har 163 hästars AWD dubbelturbo, men än så länge bara 340Nm.
Vad menar du? 340 Nm? :?: . Finns väl bara med 420 Nm? Vad menar han? :roll:

För övrigt så är detta ju spiken i kistan för D5, känns som jag har tänkt rätt nu med 2.4D 163/420 + polestar.
Användarvisningsbild
av supersonic
gages skrev:Med dagens post från Bilia kom en trevlig folder där jag hittar det efterlängtade erbjudandet om effektoptimeringen från Polestar. Bra tajmat. Jag hämtade ut min XC70 hos Upplands Motor i tisdags. Perfekt exemplar. I broschyren finns bl a följande:
XC70 II 2.4D AWD 10- 163hk/340Nm -> 225hk/460Nm !!!
XC70 II 2.4D FWD 10- 175hk/420NM -> 195HK/460Nm
XC70 II D5 AWD 10- 205hk/420Nm -> 225hk/460Nm
Lanseras under januari-mars 2010. Man tackar. 8900 kr inkl. installation
Från årsmodell -10 så ska det vara: 163/420!!! 163/340 ger aldrig 225/460.
av Twendor
Volvo dieselmotorer levert My06-My09 i flere modeller blir etter oppgradering av Polestar tilnærmet effektmessig lik de nyeste motorene levert My10.

06-09:2.4D=163 hk-340Nm
06-09 D5 =185 hk-400 Nm
Begge disse motorene får fra Polestar 205 hk-450 Nm.

De som er levert i My 10:
2.4D-awd 163 hk-420 Nm.
D5 205-420 Nm.
Begge disse får 225 hk-460 Nm.

Forholdsvis liten differanse effekt på de forskjellige utgavene. Den nye My10 er jo en helt ny motor i følge Volvo, samt at de har dobbelturbo. Tror det er lagt inn store marginer i denne optimeringen, og at det er forbruket på motoren som avgjør at Polestar ikke tar ut høyere effekt. Må jo holde seg innenfor samme forbruk for å få optimeringen godkjent.
Mens andre trimfirma, optimerer motoren uten å være tvunget til å holde forbruk og utslipp, og derfor kommer ut med vesentlig mere effekt og dreiemoment.
av CAT3208
Er det mulig etter en oppgradering og raskt bringe motor tilbake til standar oppsett som ved levering. :???:
Hva og hvordan er det oppgraderingen fra polestar utføres. :?:
Mitt ønske er :twisted:
Nøkkel nr 1 orginal efekt uten opptimaliering
Nøkkel nr 2 "Full rulle max efekt" :-O)

Dette burde være et supert produkt for Norske forhold (myndigheter). :-DD :-)-)
Fortsatt Produsjonsuke 4 på min R-design. :D
Användarvisningsbild
av supersonic
joschua skrev:Om ingen med sdäkerhet vet annorlunda så tror jag att det är fel i texten i broschyren. Ska säkert stå 205 istället för 225 på xc70 2,4d
Haha, nej du varför skulle dom då göra reklam för "upp till +62 hk"? :?: Det som är fel där är väl att dom anger 163/320 för årsmodell -10, ska vara 163/420 som jag har påpekat några gånger. :lol:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 17
Byta Oljeledning Turbo D4164T

Jag är i samma läge. Hur gjorde du?

Laddtrycksventil blir jättevarm

Nej det har jag inte kollat! Ska kolla det! Men d&[…]

Det brukar samlas en massa "bös" (l[…]