Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hansjkpg
Ja, kanske på 1850-talet... nej den fördelningen kom långt innan ABS, kan det inte exakt men åtminstone på 1940-talet hade man nog lärt sig det, när bilarna började gå "snabbt" (typ 100...). Alla bilar jag känner till, även från 50- och 60-tal, har större bromsar fram än bak. Kanske det finns undantag./PH[/quote]
.
Men om man inte har ABS och andra hjälpmedel och man blir tvingad att brómsa kraftigt med (fram)bromsarna så kommer ju bilen att kana rakt fram i en kurva. Har alltid fått lära mig att trumbromsarna bak tar hårdare. Jag påstår dock inte att starkare bakbromsar skulle vara bättre, vill bara lära mig rätt. JAG kommer dock snart att ge mig om du envisas :D. Måste bara få ur den fördelningen av kraften i mitt huvud eftersom jag tydligen fått lära mig fel. Sov gott alla, ger mig för idag ska snart titta på juniorhockey VM
av perhall
hansjkpg skrev:Ja, kanske på 1850-talet... nej den fördelningen kom långt innan ABS, kan det inte exakt men åtminstone på 1940-talet hade man nog lärt sig det, när bilarna började gå "snabbt" (typ 100...). Alla bilar jag känner till, även från 50- och 60-tal, har större bromsar fram än bak. Kanske det finns undantag./PH
.
Men om man inte har ABS och andra hjälpmedel och man blir tvingad att brómsa kraftigt med (fram)bromsarna så kommer ju bilen att kana rakt fram i en kurva. Har alltid fått lära mig att trumbromsarna bak tar hårdare. Jag påstår dock inte att starkare bakbromsar skulle vara bättre, vill bara lära mig rätt. JAG kommer dock snart att ge mig om du envisas :D. Måste bara få ur den fördelningen av kraften i mitt huvud eftersom jag tydligen fått lära mig fel. Sov gott alla, ger mig för idag ska snart titta på juniorhockey VM[/quote]

Bilen kanar ju också rakt fram i en kurva (utan ABS men tendensen finns där även med ABS), vilket är mycket bättre än att bakvagnen brister ut i sladd. Om du bromsar kraftigt från 130 km/h i en bil utan ABS på torr asfalt så låser hjulen, du släpper bromsen och trycker lite lösare. Skulle 70% av bromsverkan ligga bak skulle bilen i samma situation snart börja snurra likt när man gör en handbromssladd.

Så du får nog ge dig:)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
1, Självklart bromsar bilar mest fram eftersom merparten av vikten hamnar på framhjulen under hård inbromsning.

2, ABS har gjort det möjligt att flytta lite mera bromskraft till BAK eftersom man kan bromsa alla hjulen maximalt utan låsning, självklart bromsar dock fram mest, innan ABS lade man kanske 70% fram för att vara helt säker på att bak inte låste.

3, Bra bromsar klarar att bromsa hårt utan att slå sig, jag har bromsat sommarbilen hårt från nästan 300 km/h utan att det slagit sig.

4, Vad som aldrig är bra på några bromsar är dock att stå still direkt efter bromsningen och hålla hårt med bromsarna mot den glödheta skivan, rulla lite försiktigt istället, 10cm räcker ju för att klossarna ska byta plats på skivan.
av hansjkpg
Bilen kanar ju också rakt fram i en kurva (utan ABS men tendensen finns där även med ABS), vilket är mycket bättre än att bakvagnen brister ut i sladd. Om du bromsar kraftigt från 130 km/h i en bil utan ABS på torr asfalt så låser hjulen, du släpper bromsen och trycker lite lösare. Skulle 70% av bromsverkan ligga bak skulle bilen i samma situation snart börja snurra likt när man gör en handbromssladd.

Så du får nog ge dig:)[/quote]
.
hihi Ja du är så övertalande så du övertygar väl mig. ska inte fråga mer , tack för konversationen, Gott nytt år på
dig Perhall och alla andra forumsbesökare
av CalleV70
Bra sammanfattat av Volvo B20
På vikingatiden dvs Amazon, hade man bromskraftreduceringsventil (härligt ord!) till bakaxeln. Och säkert mer än 70% på framhjulen. Med skivor fram blev du tvungen att ha servoassistans. Och trummor bak var alltid intressant. Äldre typer med trummor även fram fixades normalt med dubbla cylindrar per framhjul och enkla i bak. Kläm in tvåkretssystem (varsitt framhjul + ett bakhjul/krets), en hjälpservo/krets som kanske fungerade, så var det riktigt spännande att bromsa i halka!!
Hade du bromskraften bak så blir det garanterat jättesladden Arne så lika bra dra i handbromsen direkt. (jag har en 41 år gammal bil med trummor runt om samt en Volvo från -82 med trummor och servo. Men underhåller man trumbromsar är dom riktigt bra!)
Gott nytt år på er. Och hansjkpg, fråga på för tusan, annars lär vi inte lära oss något och har inget att skriva om.
Användarvisningsbild
av Funk
hihi Ja du är så övertalande så du övertygar väl mig. ska inte fråga mer , tack för konversationen, Gott nytt år på
Fråga på bara, det ger alla något att tänka på.... under tiden kan du leta upp en leksaksbil i barnens rum, prova att rulla den utför något lutande. Den går förhoppningvis rakt.. Tejpa fast bakhjulen så dom inte snurrar och rulla den utför samma lutning.... viola ! Den snurrar runt och far med bakdelen först. Därför har man inte mer broms på bakhjulen! Dagens nyare bilar kan justera upp bromskraften mer än tidigare utan släpp eftersom antisladdsystemen och ABS samarbetar, men fortfarande är det absolut mer kraft fram.

/Thomas
Ett av de viktigaste skälen till att du kan bromsa hårdare med framhjulen är att vikt förskjuts mot framhjulen när du bromsar vilket gör att bilens fjädring trycks ihop. Motsatt effekt bak, d.v.s. bakdelen av bilen lättar nästan vid en mycket kraftig inbromsning. Det ökade trycket på framhjulen gör att du kan nyttja friktionen bättre och på det sättet få en högre bromskraft fram. På en motorcykel märks bromseffekten ännu tydligare. Den kan du i princip bromsa upp så hårt att bakhjulet är i luften.

Bromskraft = Normalkraft x friktionskoefficient

Normalkraften är helt enkelt det tryck du har mot maken mätt i Newton i stället för kilo. Ju större tryck på däcken (viktförskjutning) dessto mer bromskraft.

Av samma men motsatt anledning kan du accelerera en bakhjulsdriven bil snabbare vid start än en framhjulsdriven då viktförskjutningen trycker ned bakändan på bilen och bidrar till ett ökat tryck/grepp. Detta förutsatt att bilen kan övervinna friktionen givetvis. På en vanlig bil 150 hästar märker du ingen skillnad förutom möjligen i vått underlag
av hansjkpg
CalleV70 skrev:Bra sammanfattat av Volvo B20
På vikingatiden dvs Amazon, hade man bromskraftreduceringsventil (härligt ord!) till bakaxeln. Och säkert mer än 70% på framhjulen. Med skivor fram blev du tvungen att ha servoassistans. Och trummor bak var alltid intressant. Äldre typer med trummor även fram fixades normalt med dubbla cylindrar per framhjul och enkla i bak. Kläm in tvåkretssystem (varsitt framhjul + ett bakhjul/krets), en hjälpservo/krets som kanske fungerade, så var det riktigt spännande att bromsa i halka!!
Hade du bromskraften bak så blir det garanterat jättesladden Arne så lika bra dra i handbromsen direkt. (jag har en 41 år gammal bil med trummor runt om samt en Volvo från -82 med trummor och servo. Men underhåller man trumbromsar är dom riktigt bra!)
Gott nytt år på er. Och hansjkpg, fråga på för tusan, annars lär vi inte lära oss något och har inget att skriva om.
,
Tack för det Kalle V70 :D
av hansjkpg
Funk skrev:
Fråga på bara, det ger alla något att tänka på.... under tiden kan du leta upp en leksaksbil i barnens rum, prova att rulla den utför något lutande. Den går förhoppningvis rakt.. Tejpa fast bakhjulen så dom inte snurrar och rulla den utför samma lutning.... viola ! Den snurrar runt och far med bakdelen först. Därför har man inte mer broms på bakhjulen! Dagens nyare bilar kan justera upp bromskraften mer än tidigare utan släpp eftersom antisladdsystemen och ABS samarbetar, men fortfarande är det absolut mer kraft fram.

/Thomas
Funk !! Jag började läsa din tråd och började faktiskt undra om du idiotförklarade mig totalt när du skrev om leksaksbilen :D sedan förstod jag ditt resonemang.
Användarvisningsbild
av P1800
Kan vi inte låta diskussionerna återgå till att gälla fel på V70II??????

Bra tråd, synd att trasa sönder den med principdiskussioner om bromskraftfördelning. Skapa gärna en ny tråd för detta ämne som faktiskt också kan vara intressant. :wink:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 16

Amerikanare är de största exponenterna a[…]

köpa en Volvo S / V60

Tack för bra svar.

Hej, jag har en manuell v60 t4 2016 med b4204t19 s[…]

Jag nollställde min lampa oktober 2023. Den[…]