Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Antispinn går att stänga av om man vill köra och "ställa upp den" på nån snötäckt plan. Antisladd går inte att stänga av.
av joschua
XC90_Executive skrev:Antispinn går att stänga av om man vill köra och "ställa upp den" på nån snötäckt plan. Antisladd går inte att stänga av.
Ok. Men går inte antisladd in och bryter när det går lite för brett ?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Amli skrev:
VolvoB20 skrev: Inga problem alls. Kör friktionsdäck och är mycket nöjd. Det enda problemet var att om man kör med fullt ställ genom kurvorna och det är djupsnö och oplogat så fyller man snabbt upp fälgarna med snö så det blir oblans i däcken.
Detta kan ju onekligen inte vara ett särskilt stort problem för dig för:

1. hur ofta köra du i oplogad djupsnö i södra Sverige?
2. Det går inte att stänga av antisladd systemet helt i XC70 och kan således ej ha fullt ställ genom kurvorna...

Eller är du en sådan hårding så du har ryckt ut säkringen till antisladden och menar att det är på torr asfalt du får ställ... :roll: ;-//

Dessutom menar nog XC90 Executiv att det inte finns någon fördel med AWD när du ska bromsa. Inte att man inte kan bromsa.
Nej, jag rycker inga säkringar, men om man slår av antispinnen så klarar inte antisladden att hämta in bilen så håller man fullt så sladdar det faktiskt brett genom kurvorna i alla fall. Prova själv så får du se. Det funkade inte alls på min gamla V70N, där klippte antisladden i och tokbromsade om man försökte sladda.

Självklart fattar jag väl att XC90 menade med AWD och bromsning, för övrigt så märkte jag att varningsblinkersen går igång av sig själv när man bromsar lite mera forcerat i snön.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
joschua skrev:Ok. Men går inte antisladd in och bryter när det går lite för brett ?

Med antispinn av och bra med gas så går det att åka brett länge.
av CalleV70
så, och vad blev rådet om xc70 eller xc90? Eller är det en ny tråd?? Fast rörande antisladd tyckte jag xc90 reagerade senare än 70:an. Kanske beroende på bredare däck? Märker det mest i sliriga moddiga rondeller, då båda bilarna kanar ut ganska bra och då reagerar inget elektroniskt system.
av UffeXC
Har ännu inte lagt order utan sitter fortfarande med XC-broschyrer samt MB-broschyr.
Det lutar dock åt min tredje XC90, då jag gillar SUV-stuket med god sikt och bra komfort.
I nuläget så se specen ut;
XC90 D5 R-design
svart metallic
svart läder
teknik-paket
RTI
Fällbara speglar
tonade fönster
delbart drag m 13 pol.
multimedia i baksäte
backkamera
timer med fjärrstyrning för dieselvärmare
High.performance med växlare
Hörlursuttag i bak
Ipod-integrering
motoroptimering med Polestar eller överflyttning av min box från SAM

Kulörfunderingen fortsätter dock då jag är svag frö vita bilar, men det tycker hustrun ser konstigt på så stor bil.
Vet dock att jag inte skall ha ljusinredning, för den verkade väl ömtålig.
av Tobbev
UffeXC skrev:Har ännu inte lagt order utan sitter fortfarande med XC-broschyrer samt MB-broschyr.
Det lutar dock åt min tredje XC90, då jag gillar SUV-stuket med god sikt och bra komfort.
XC90 D5 R-design
svart metallic
svart läder
teknik-paket
RTI
Fällbara speglar
tonade fönster
delbart drag m 13 pol.
multimedia i baksäte
backkamera
Hörlursuttag i bak
Ipod-integrering

Kulörfunderingen fortsätter dock då jag är svag frö vita bilar, men det tycker hustrun ser konstigt på så stor bil.
Ser kanon ut tycker jag. Lite avundsjuk blir man, XC90 är för jävla go att köra.
av Mr T
UffeXC skrev:Vet dock att jag inte skall ha ljusinredning, för den verkade väl ömtålig.
På min nuvarande S80 har jag ljus klädsel till en för övrigt mörk inredning, alltså typ samma som om man väljer ljus klädsel till XC90 och jag har köpt Volvos lädertvätt och brukar göra rent lädret var tredje månad och än så länge har det hållt sig kanonsnyggt. Har kört 5.400 mil nu.

Men jag brukar iofs sällan ha blåa jeans (som kan blöda färg) och jag är rädd om både bilen och lädret.

Så vill man ha en bruksbil med så lite jobb som möjligt - svart klädsel. Om du står ut med lite rengöring då och då och inte har "blödande jeans" varje dag så kan du köra ljus klädsel.

Fö skrev jag en kommentar tidigare om mjuk fjädring på XC70n och det jag menade var att vid forcerad körning eller när vägen är tjälskadad med bulor och gropar och man kör fort så svajjar XC70n betydligt mer än S80n - vilket iofs inte är så konstigt - dock inte så det känns farligt eller så. Poängen var - till slut - att kör man sportigt så kanske FourC är ett bra tillval.

Som jag skrev så funderar jag själv på antingen en XC70 eller XC90 och om det blir en XC70 så blir det utan FourC.

Jisses va jag tjôtar! :lol:

//Mr T
av perhall
UffeXC skrev:Har ännu inte lagt order utan sitter fortfarande med XC-broschyrer samt MB-broschyr.
XC90 D5 R-design
svart metallic
svart läder
teknik-paket
RTI
Fällbara speglar
tonade fönster
delbart drag m 13 pol.
multimedia i baksäte
backkamera
Hörlursuttag i bak
Ipod-integrering

Grymt schysst bil! Men jag tycker att du ska ha riktigt bra rabatt, XC90 är en gammal konstruktion och kombon gammal dieselmotor + gammal modell + SUV:ar inte helt inne gör andrahandsvärdet tveksamt. Så 6 till 8 procent på listpriset duger inte (tycker jag)! /PH
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 9

Dumpventil?

Jag nollställde min lampa oktober 2023. Den h[…]

Volvo 240 usa front

Okej

Storlek hjulhus V60 T6 AWD 2014